Niektorým sa oplatí úplne odpísať rok 2025, varuje Vasseur
Ak nepatríte k štyrom najlepším tímom, o čo vlastne v roku 2025 budete bojovať? Podobne ako v zámorských športových ligách, kde horšie umiestnenie znamená vyššie postavenie na drafte mladých talentov, aj vo Formule 1 tímy môžu špekulovať, že obetovanie krátkodobého neúspechu v prospech dlhodobého úspechu je lepšia alternatíva. Práve v rokoch 2024 a 2025 sú pre niektorých horšie výsledky v podstate lepšie. Upozorňuje na to aj šéf Ferrari Frédéric Vasseur.
Čím ste nižšie, tým viac času vo veternom tuneli dostanete. Výhodnejšie je preto skončiť nižšie v celkovom hodnotení. Túto skutočnosť možno trochu kompenzujú finančné bonusy za umiestnenie, ale tie celkom nevyvážia dlhodobý prospech z vyššieho počtu hodín na vývoj.
Sezóny 2024 a 2025 prinesú ešte väčšie výhody tým nižšie postaveným, pretože v roku 2026 prídu úplne nové pravidlá a čaká nás strmá vývojová krivka. V tomto období, na konci starého cyklu pravidiel, je stále ťažšie a ťažšie nájsť výrazné zlepšenie, ale to sa s novými autami zmení a presne na túto rovnicu upozornil aj šéf Ferrari Frédéric Vasseur.
„V tomto období vám viac času a viac pracovných zmien vo veternom tuneli neposkytuje kritickú výhodu,“ vyhlásil francúzsky manažér. „Dôvodom je, že dnes s každou návštevou tunela dosahujeme veľmi malý pokrok.“
To sa však veľmi rýchlo zmení. V januári môžu tímy priviezť do veterného tunela nové monoposty pre rok 2026 a začať s testovaním. Stajne si rozdelia alokovaný čas vo svojich zariadeniach podľa výsledkov sezóny 2024, takže už tu začnú ťažiť zo svojej výhody tí, ktorým nevyšiel ročník 2024.
„Rok 2026 môže znamenať zásadnú zmenu, pretože tímy, ktoré nebudú v novej sezóne bojovať o titul, si môžu povedať: ‚Dobre, nezaujíma nás, či v roku 2025 budeme niekde hlboko v poli; nepotrebujeme sa posunúť o jednu alebo dve priečky vyššie, skrátka pôjdeme naplno do projektu na rok 2026‘,“ povedal Vasseur.
„Ak o niečo bojujete, budete cítiť pokušenie, že možno by bolo lepšie obetovať niečo viac pre rok 2025. Tím na prvom mieste rozdelí svoj program medzi sezóny 2025 a 2026, zatiaľ čo tí za ním sa plne sústredia na rok 2026,“ dodal Fred.
Tímy s týmto už v podstate majú skúsenosti. Rovnaké pravidlá platili aj v roku 2021, hoci vtedy si na ne každý len zvykal. Dnes sa tímy plne prispôsobili tzv. aerodynamickému hendikepu aj rozpočtovému stropu a môžu vyťažiť o niečo viac z tejto situácie.
- Značky
- Ferrari
- Frédéric Vasseur