Norris o šieste miesto nepríde. Vyviazol s napomenutím a pokutou
Lando Norris si hneď v úvode Veľkej ceny Sao Paula zarobil na problémy, keď porušil pravidlá a rozbehol sa zo svojho boxu namiesto toho, aby po prerušenej štartovej procedúre zostal stáť na svojom mieste. Nakoniec ho to však nevyšlo tak draho, ako sa mnohí obávali.
Na mokrej trati sa môže čokoľvek prihodiť aj za bezpečnostným vozidlom či v zahrievacom kole. Lancovi Strollovi sa pri brzdení do štvrtej zákruty zablokovali zadné kolesá, dostal šmyk a vyletel z trate. Zatiaľ čo okolo neho prešli ostatné autá, on sa pokúsil rozbehnúť.
Kanaďanovi sa to aj podarilo, no dosť nepochopiteľne sa rozhodol nevrátiť sa na trať po vyasfaltovanej výbehovej zóne, ale priamo cez štrk. Ním sa dokázal brodiť len pár metrov, keď s monopostom celkom zapadol. FIA bola nútená prerušiť štartovú procedúru, aby mohli maršali odpratať zahrabané auto.
Na štartových svetlách začala blikať oranžová a na paneli mohli piloti jasne vidieť nápis “prerušený štart”. Mali sa preto zachovať podľa článku 47.1 Športových pravidiel F1. “Ak sa začalo zahrievacie kolo a riaditeľ pretekov rozhodne, že štart by mal byť prerušený, budú rozsvietené svetlá a na tabuli sa zobrazí nápis ‘Prerušený štart’. Všetky autá by sa mali vrátiť na rošt a pretekári budú informovaní o pravdepodobnom odklade prostredníctvom oficiálneho informačného systému. Štartová procedúra sa začne opäť po zaznení desaťminútového signálu.”
Lando Norris tento článok nedodržal. Chybu však nespravil tím. Inžinier mu len oznámil, že pravdepodobne dôjde k prerušeniu štartovej procedúry. Norris však aj tak vyrazil prakticky hneď potom, čo začali blikať svetlá.
“Riaditeľ pretekov spustil procedúru prerušenia štartu, ktorá je indikátorom toho, že piloti nemajú opustiť rošt,” vysvetľujú komisári. “Táto správa bola nevyhnutná, pretože v štvrtej zákrute mimo trate sa nachádzal monopost Lanca Strolla, ktorý bolo treba vyslobodiť.”
“Aj keď signál bol správne zobrazený a podľa predpisov sa rozsvietil panel a všetky tímy dostali správu v informačnom systéme, pilot opustil rošt a pokračoval v kole, o ktorom predpokladal, že je ďalšie zahrievacie,” opisujú dianie na trati Gerd Ennser, Andrew Mallalieu, Johnny Herbert a Luciano Burti. “Keďže pilot bol v prvom rade roštu, spôsobil tým to, že aj ostatní jazdci konali podobne.”
Riaditeľstvo pretekov si uvedomilo, že aj zvyšok bude musieť absolvovať ďalšie zahrievacie kolo a jazdcom povolilo pokračovať v jazde. “Podľa názoru komisárov Lando Norris vyprovokoval konanie jazdcov na rošte priamo za ním.”
To si podľa FIA zaslúžilo jazdecké napomenutie a pokutu 5000 eur.
V prípade Georgea Russella, Júkiho Cunodu a Liama Lawsona komisári konštatovali to isté s jedným rozdielom; za porušenie pravidiel neboli zodpovední primárne oni, ale pilot na čele vláčika, a preto nedostali žiadnu pokutu ani napomenutie.
Lando Norris sa dopustil potenciálne nebezpečného konania a mohol ohroziť maršalov na trati, ktorí nemuseli rátať s tým, že monoposty odjazdia ďalšie kolo. Viacerí komentátori a novinári sa preto domnievali, že dostane prísnejšiu penalizáciu. McLaren si napokon môže vydýchnuť, že vyviazol s napomenutím a pokutou.