Na pravidlá o rozpočtovom strope doplatili Honda a Alpine. Dodávatelia dostali pokuty
Október je vo Formule 1 tradične mesiacom vyhodnocovania účtovných uzávierok. V tomto roku nemáme hlásené žiadne „materiálne“ porušenie rozpočtového stropu a pod rozpočet sa zmestili všetky tímy. Dvom dodávateľom sa však stalo, že pri odovzdávaní výkazov nedodržali procesnú stránku. Aj keď strop neprekročili, dostali mastné pokuty.
Honda a Alpine (Renault) súhlasili s udelením vysokých pokút za nedodržanie procesných požiadaviek pravidiel o rozpočtovom strope. Ide o podobné prešľapy, za aké už boli v minulosti potrestaní Williams či Aston Martin. Súčasťou predpisov totiž je aj riadne a včasné dodanie všetkých náležitostí.
Alpine zaplatí za svoju ľahkovážnosť pokutu 400-tisíc dolárov a Honda dokonca 600-tisíc. Obe automobilky priznali pochybenie a dospeli k „dohode o vine a treste“ s FIA. Podľa správy Medzinárodnej automobilovej federácie nepredložila Honda presnú dokumentáciu a výpočty nákladov zahŕňali nesprávne vylúčené alebo zahrnuté položky.
Alpine dostal nižší trest, pretože aj keď, na rozdiel od Hondy, bola odoslaná dokumentácia presná, do schránky FIA dorazila neskoro. Francúzsky tím poslal všetky papiere neskoro a za toto pochybenie zaplatí 400-tisíc. Okrem toho, právnici Alpinu prejavili podobnú dôkladnosť pri práci ako pri odchode Oscara Piastriho. Podľa FIA neskoro zaslaná dokumentácia „neobsahovala relevantné informácie“.
Keďže ide o drobné a procesné porušenia, FIA usúdila, že obe strany konali v dobrej viere a navrhli jej niečo ako mimosúdne vyrovnanie. Obe automobilky nakoniec akceptovali vinu a následne aj trest, obe zároveň uhradia administratívne náklady za prešetrenie ich konania.
„Obaja dodávatelia pohonných jednotiek spolupracovali a konali v dobrej viere počas celého procesu. Na požiadanie zástupcov FIA sa snažili včas poskytnúť dodatočné informácie a dôkazy,“ uviedla FIA vo svojej správe. „Neexistuje podozrenie ani dôkaz, že by Alpine alebo Honda Racing Corporation získali alebo sa snažili získať neoprávnenú výhodu v dôsledku tohto porušenia.“
Vo svete rozpočtových stropov nezodpovedajú za svoje náklady len tímy, ale aj dodávatelia motorov. Aj keď sa na nich vzťahujú odlišné pravidlá a požiadavky, princíp a proces je zakaždým rovnaký.
Všetkých desať tímov a ostatní dodávatelia motorov dodržali všetky náležitosti a kontrolami FIA prešli bez problémov.