logo F1online.sk

V nedeľu zaujala i Bottasova zastávka. Vymenil len tri pneumatiky

Valtteri Bottas pred Sebastianom Vettelom
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala30. 11. 2020

Tohtoročná zbierka nedelí, ktoré bude chcieť Bottas hodiť čím skôr za hlavu, sa rozrástla o ďalší prírastok. Fín mal počas pretekov kusisko smoly, keď dostal hneď dva defekty. Mercedes nakoniec bojoval s nedostatkom pneumatík, čo riešil netradične. Fínovi pri zastávke nevymenil všetky štyri gumy.

V 38. kole pretekov Mercedes povolal Valtteriho Bottasa, v tom čase jazdiaceho na ôsmom mieste, do boxov. Fína čakal kuriózna zastávka, na ktorú ho upozorňoval aj inžinier. Nedošlo totižto k výmene všetkých štyroch gúm, ako je pri zastávkach zvykom. Vynechali výmenu pravej prednej.

Prečo to spravili a je to vôbec povolené? Niektorí fanúšikovia si určite spomenú na Veľkú cenu Belgicka 2015, keď sa zhodou okolností práve Valtteri Bottas dostal do nemilosti komisárov za to, že mechanici pokazili zastávku v boxoch a pomiešali mäkké pneumatiky so stredne tvrdými. Vtedy za to dostal trest prejazdu boxovou uličkou.

V Bahrajne však zastávku komisári ani len neprešetrovali. Zdôvodnenie je jednoduché; všetko bolo v súlade s pravidlami. Aktuálne športové pravidlá v článku 24.2. hovoria, že jednu sadu pneumatík tvoria presne dve predné a dve zadné pneumatiky. Tie musia byť rovnakej špecifikácie presne tak, ako ich pridelila FIA. Avšak, pneumatiky rovnakej špecifikácie, teda rovnakej tvrdosti, je možné medzi sebou po skončení kvalifikácie miešať.

V prípade, ak tím spraví chybu a pomieša pneumatiky rôznej tvrdosti, ako sa v Bottasovom prípade stalo v roku 2015, má možnosť do troch kôl zamieriť do boxov a nasadiť správne pneumatiky. Táto stať sa však v pravidlách objavila až v roku 2018, preto sa Bottas v Belgicku trestu nevyhol.

Valtteri Bottas with both soft and medium tyres fitted after Williams make a mistake at the pitstop during the 2015 Belgium GP… from r/formula1

Pozornému oku určite neušiel ani fakt, že mechanik pri pravej prednej pneumatike povolil maticu kolesa, aby ju hneď potom znova utiahol. Prečo? Ešte predtým, ako systém ukáže jazdcovi zelenú a ten môže vyraziť späť na trať, musia všetci štyria mechanici na svojich pištoliach signalizovať, že ich kolesá boli dotiahnuté. Minimálne v prípade Mercedesu zrejme nejde len o obyčajné tlačidlo, ale o komplikovanejší systém, ktorý reálne kontroluje aj to, či bola matica povolená a následne dotiahnutá ako pri riadnej zastávke.

Pri zastávke došlo k ešte ďalšej zaujímavosti. Bottas dostal pneumatiky, ktoré už v nedeľných pretekoch nasadil. Šlo o zmes z úplného úvodu veľkej ceny, na ktorej dostal defekt. Pravdepodobne tak išlo o defekt pravej prednej pneumatiky, a preto práve tá nebola vymieňaná.

“Na druhom reštarte som mal defekt bez toho, aby som zaznamenal nejaký kontakt,” krútil hlavou Bottas. “Neviem, ako je to možné. Možno boli na trati nejaké úlomky, ale ja som žiadne nezbadal.”

Po extra zastávke za bezpečnostným vozidlom Bottas padol takmer až na chvost a odtiaľ sa nie a nie dostať vyššie. “Je pravda, že dostať sa cez vláčik áut je náročné. Robil som, čo sa dalo.”

“A podľa všetkého na konci som dostal ďalší defekt. Počas výjazdu bezpečnostného vozidla. Možno by som si mal založiť taký sekretár na úlomky,” odľahčil situáciu Bottas. Veľká cena sa však dojazdila za bezpečnostným vozidlom, a tak krivkajúceho Bottasa nechal Mercedes na trati.

Domov si odniesol štyri body za ôsme miesto. “Myslím si, že v niektorých fázach som mal rýchlosť, keď som ju potreboval. Nevedel som s ňou však nič urobiť, keďže som sa vracal z chvosta štartového poľa. Musíme sa teda detailnejšie pozrieť na to, v čom môžem byť lepší. Čaká nás iná trať, áno, ale dúfam, že budem mať aspoň menej smoly.”