Antonelli má cieľ pre budúcu sezónu: Chcem vyhrať zopár pretekov
Do štartu sezóny 2025 nám zostáva ešte päť mesiacov. Hlavnou úlohou Andreu Kimiho Antonelliho na toto obdobie bude pripraviť sa na nový ročník čo najlepšie, aby si napokon dokázal splniť svoj veľký cieľ. Už vo svojej nováčikovskej sezóne sa chce stať pretekovým víťazom.
Také niečo sa v histórii Formuly 1 podarilo len pár jazdcom. Rekordérmi sú v tomto smere Lewis Hamilton a Jacques Villeneuve, ktorí vo svojich debutových sezónach vyhrali až štyri veľké ceny. Okrem nich zdvihli nad hlavu víťaznú trofej už v prvej sezóne aj Juan Pablo Montoya (2001), Clay Regazzoni (1970), Emerson Fittipaldi (1970), Jackie Stewart (1965), Giancarlo Baghetti (1961) a samozrejme v historicky prvom ročníku F1 1950 aj Juan Manuel Fangio (3 víťazstvá), Giuseppe Farina (3) a napokon víťaz Indy 500 Johnnie Parsons (1).
Andrea Kimi Antonelli má základný predpoklad na to, aby sa do tejto exkluzívnej spoločnosti pridal. Tým predpokladom je sedačka v top tíme, ale okrem toho musí byť aj rýchly, o čom v Mercedese rozhodne nepochybujú. Vedenie stajne o tom úspešne presvedčil v juniorských šampionátoch aj počas testov starších áut.
“V budúcom roku budem oficiálnom jazdcom, ale ešte som to celkom nedosiahol,” povedal Andrea Kimi Antonelli na podujatí Festival dello Sport. “Postupne sa k tomu dostávam, ale myslím si, že to dosiahnem až v momente, keď v Melbourne budem na štartovom rošte. Som však veľmi šťastný, plní sa mi sen.”
Aj keď nám do štartu roka zostáva ešte päť mesiacov, mladý Talian by už teraz mohol zasadnúť do monopostu F1. “Cítim sa byť pripravený na F1. Nemyslím si, že z hľadiska rýchlosti by som mal problém. V jednej veci nás však čaká práca; potrebujeme pochopiť, ako čo najlepšie manažovať celý víkend a naučiť sa všetky procedúry. Pár vecí sa teda musím naučiť, ale ja sa cítim byť pripravený.”
Antonelli je pripravený do takej miery, že si už určil svoj prvý cieľ. Netají sa tým, že sa chce dostať na pódium a zdvihnúť nad hlavu najcennejšiu trofej. “Vyhrať nejaké preteky by bolo skutočne ako zo sna. Nebude to jednoduché, pretože všetky tímy majú konkurencieschopné auto. Bude to veľmi ťažké, ale toto je môj prvý cieľ. Dokonca aj zopár pódií by bolo fajn, ale hlavným cieľom je priniesť domov pár triumfov.”
Antonelli ohromil rýchlosťou, no v pretekoch ho čaká práca
Mercedes hádže svojho juniora do hlbokej vody. Predstaviť sa v top tíme bez akéhokoľvek medzikroku môže byť pre mladíka tvrdým orieškom. Nebude mať totiž priestor na chyby niekde na chvoste štartového poľa, ale všetko bude pod drobnohľadom novinárov a verejnosti. Bude s tým spojený aj veľký tlak, no v Mercedese tomuto prístupu veria. Ako povedal sám Wolff, Antonelliho chcú mať “nekontaminovaného”.
Aj preto v posledných mesiacoch tak intenzívne testoval v starších monopostoch. Cieľom je naučiť Antonelliho, ako sa pracuje v Mercedese, nie ako sa pracuje vo Williamse či v inej stajni. Mercedes zas získal presnú predstavu, na čom bude treba ešte pracovať.
Antonellimu sa postupne darí hľadať limity auta, ale jedna vec zvykne robiť mladíkom väčšie problémy. “Na súkromných testoch ich ohromila rýchlosť, akou som sa dokázal dostať na limit, ako svižne som sa dostal na časy, ktoré mi prikázali dosiahnuť. Musím však povedať, že pretekové tempo je vec, s ktorou som mal na väčšine testov problémy.”
“Počas posledných dvoch dní v Spa som však svoju pretekovú rýchlosť výrazne zlepšil, čo ich presvedčilo, aby so mnou podpísali kontrakt,” prezradil 18-ročný rodák z Bologne. “Až do toho momentu bola ich predstava taká, že ma v roku 2025 posadia do auta, ale najskôr chceli vidieť, či dokážem zlepšiť tieto slabiny. Na testoch v Spa som spravil dobrý krok vpred a to ich presvedčilo. V skutočnosti mi už pred letnou prestávkou zavolali Wolff, môj inžinier a ďalší ľudia z Mercedesu, aby mi povedali, že v roku 2025 budem u nich jazdiť. Bol to krásny okamih.”
Pre jazdca F1 je kľúčová schopnosť rýchlo sa učiť a využiť všetky získané poznatky vo svoj prospech. Počas jazdy musí neustále upravovať prejazdy jednotlivých zákrut na základe toho, čo cíti priamo na trati a čo mu v reálnom čase hovorí inžinier.
Prístup Mercedesu na tohtoročných testoch bol však trochu odlišný. “Na testoch ma nechali robiť si to svoje, aby som sa učil nezávisle od nich. Nedávali mi priveľa rád. Na testoch v Spa som spravil krok vpred vo vnímaní pneumatík, degradácie a udržiavaní si svojho tempa, čo je v pretekoch základným stavebným kameňom.”
Antonelli bude mať doma súkromný minisimulátor
Okrem toho si Antonelli zvyká aj inú vec. V juniorských šampionátoch bol naučený na to, že vo vysielačke sa hovorilo pomerne málo. Vďaka tomu sa mohol koncentrovať čisto na svoju jazdu bez zbytočného rozptyľovania. Vo Formule 1 si však už s tým nevystačí. Inžinieri svojich jazdcov neustále informujú o prejazdoch, dosahovaných časoch, miestach, kde sa môžu zlepšiť, o premávke, ale aj o tom, ktorý prepínač na volante stlačiť.
Antonelli sa tak učí intenzívnejšie komunikovať s boxami a pokyny inžiniera plniť automaticky. “Dôležité bude nestratiť koncentráciu, keď k vám začne niekto hovoriť z boxov, pretože vám posúvajú užitočné informácie. Na testoch so mnou komunikovali čoraz častejšie, pretože v F1 je kľúčové naučiť sa procedúry. Keď vás požiadajú o nejakú zmenu, musíte vedieť, ktoré tlačidlo na volante máte stlačiť a čo to urobí.”
“Tieto veci sa ešte učím a zvykám si na ne. Aj preto absolvujem testy. Nie sú určené len na zlepšenie mojej jazdy, ale mám sa pri nich naučiť aj procedúry a zvyknúť si, že vo vysielačke je človek, ktorý so mnou neustále komunikuje,” prezradil šampión talianskej F4.
Aby mu v tejto veci Mercedes pomohol, Antonelli prezradil, že doma bude mať súkromný simulátor. Na ňom si bude cvičiť napríklad štartové procedúry, ktoré sa pred rokmi výrazne skomplikovali. Komunikácia medzi boxami a jazdcom je v zahrievacom kole obmedzená a piloti už nemajú k dispozícii rôzne pomôcky ako kedysi.
“Mercedes mi zašle volant a malý simulátor, aby som sa doma učil štarty a mohol si ich trénovať,” avizuje Antonelli. “Ide o volant z Formuly 1, čo mi pomôže zapamätať si rozloženie tlačidiel, pretože v rýchlosti nemáte čas pozerať sa na volant, musíte ho poznať naspamäť. Zašlú mi teda simulátor, aby som sa nielen naučil štarty, ale zapamätal si aj tlačidlá.”