logo F1online.skF1online.sk

Brown chce dozrieť na to, aby McLaren neupadol ako Red Bull

Zak Brown
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala3. 10. 2024

Keď tím vyhráva takým dominantným spôsobom, akým sa to vlani darilo Red Bullu, musí si dať pozor na dve veci. V prvom rade, aby ho nerozložili súperi aj svojimi politickými útokmi, a aby sa nerozožral zvnútra. Generálny riaditeľ McLarenu Zak Brown je odhodlaný spraviť všetko preto, aby sa jeho stajni nestalo ani jedno, ani druhé.

Tradičný britský tím dosiahol v posledných dvoch sezónach obdivuhodné veci. Po minuloročnej VC Bahrajnu bol v hodnotení konštruktérskeho šampionátu doslova na poslednej priečke — a nebolo to žiadnou náhodou —, a o necelé dva roky mu už kraľuje s náskokom 41 bodov.

Vďačí za to najmä viacerým zmenám na kľúčových pozíciách, ale Zak Brown uznáva, že výsledky prekonali všetky očakávania. “My sme predbehli náš časový plán,” usmieva sa americký biznismen. “Myslel som si, že sa raz dostaneme približne do našej dnešnej pozície, ale nikdy by som nebol povedal, že budeme už v nasledujúcom roku konštruktérskou jednotkou. Prečo? Náš tím odvádza fantastickú prácu, ale keď sa toto auto rodilo, tak náš veterný tunel ešte nebol otvorený a ľudia ako Rob [Marshall] sem ešte neprišli [z Red Bullu].”

“Teraz ideme na sto percent, sme pri plnej sile. Vieme však, že v momente, keď zložíte nohu z plynu, tak už idete len na 95 percent. Musíme si zachovať svoje tempo. Máme skvelý tím. Ide len o to nikoho nestratiť, pokračovať v jeho budovaní, kde sa dá, aby sme určite nespomalili,” pripomenul svojej stajni.

Jednou z úloh generálneho riaditeľa je zabezpečiť, že vedenie bude mať dostatok priestoru na presadenie zmien, ktoré považuje za dôležité. Zatiaľ sa kroky Andreu Stellu ukazujú ako veľmi účinné, a tak Brown nemusí zasahovať do jeho práce. Naďalej však musí ľudí pod sebou chrániť a tvoriť akýsi štít pred verejnosťou či médiami.

Aj preto nespáva veľmi pokojne. “Ja sa stále bojím, už od začiatku sezóny 2023 sa bojím a dúfam, že sa takto budem báť navždy,” vyznal sa Brown. “Na svete sú dva typy ľudí; tí, ktorí sú motivovaní vzrušením z víťazstva a tí, ktorých motivuje strach z prehry. Mňa motivuje strach z prehry, on ma každé ráno vyháňa z postele. Asi je to menej zdravé, viac stresujúce, a asi to vysvetľuje, prečo som mal poldruha roka dozadu vredy!”

“Nikdy sa neuvoľním, nikdy sa necítim komfortne. Myslím si však, že necítiť sa komfortne je dobré. Dôležité je to držať pod kontrolou, ale ja to nevidím tak, že by som jedného dňa zložil nohu z plynu, pretože keď sa zahľadíte do diaľky, uvidíte problémy,” plynule sa presúva k ďalšej téme, na ktorú chcel poukázať.

Brown sa snaží pohltiť časť tlaku, ktorý na McLaren vyvíja verejnosť, súperi, no zároveň je nutné dbať na interné vzťahy. Pri týchto slovách pritom nápadne ukazuje prstom na Red Bull, ktorý si svoje problémy privodil sám. Podľa Browna však nie iba tým, že by nepostavil dostatočne dobré auto, ale že niektorí aktéri ho rozkladajú zvnútra.

“Andrea to hovorí skvele: Nezahryzni do otráveného jablka,” spomenul jednu z často používaných fráz šéfa stajne. “Všetci teraz hovoria len o flexibilnom krídla a podobných veciach, a ja musím náš tím čo najlepšie izolovať od tohto skúmania. Viem, že ľudia to budú rozmazávať a ja musím tím chrániť, pretože ak sa pozriete na jednu konkrétnu stajňu, tak v nej je toho otráveného dosť a veľa sa ešte objaví. Len sa pozrite, čo sa deje.”

Nemusíte trikrát hádať, na koho tým Brown narážal. Volil totiž veľmi priame slová: “Je to priam neuveriteľne skvelý tím, ktorý v tejto chvíli ide nesprávnym smerom kvôli svojej morálnej kultúre.”

V Red Bulle sa niečo muselo pokaziť a vraj je zrejmé, čo to je. “Ich veterný tunel sa za ten rok nezmenil. Myslím si, že je to kultúrou. Ľudia odchádzajú, je tam poriadny zmätok. Pozrite sa na vedenie; jeden šéf tímu niečo vyhlási, potom Helmut povie niečo iné. Jazdci nie sú šťastní a otcovia jazdcov…” odmlčal sa, aby napokon dodal: “Je to však tá istá továreň a s obrovským rozpočtom. Čo sa teda zmenilo? Kultúra.”

Mimochodom, o dva týždne uplynie rok od smrti Dietricha Mateschitza.

Súvisiace články

Diskusia