logo F1online.skF1online.sk

Nie sme jediní pod drobnohľadom, odkázal Rob Marshall

Lando Norris
© LAT Images/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík24. 9. 2024

V Singapure vyvrcholila ďalšia „flexibilná kontroverzia“, keď zástupcovia Medzinárodnej automobilovej federácie oznámili, že tím McLaren musí opraviť svoje zadné krídlo z Veľkej ceny Azerbajdžanu. Flexibilita je v tejto sezóne v kurze, čo znamená, že o titul sa bojuje skutočne všetkými prostriedkami. Kým maximálna pozornosť sa v tomto prípade sústredila na stajňu z Wokingu, jej hlavný dizajnér Rob Marshall hovorí, že nie sú jediní v hľadáčiku FIA.

V tejto sezóne sa tuhosť komponentov monopostov stala opäť témou. Pre Formulu 1 je to už klasika a našepkáva nám, že boj o titul je skutočný. V priebehu sezóny sa objavilo viacero špekulácií o nespokojnosti niektorých tímov so správaním predných krídel súperov. Všetko vyvrcholilo po Veľkej cene Talianska, keď sa Red Bull a Ferrari pýtali, či je v poriadku, že sa predné krídla McLarenu ohýbajú až do takej miery. Dostali kladnú odpoveď.

Tým sa to však neskončilo a po Veľkej cene Azerbajdžanu sa predmetom nespokojnosti stalo zadné krídlo stajne z Wokingu. V tomto prípade už FIA zasiahla a nariadila, aby McLaren prerobil zadné krídlo danej špecifikácie. Môže sa to zdať ako nemalé víťazstvo konkurencie, ale hlavný dizajnér stajne Rob Marshall k tomu má niekoľko dôležitých pripomienok.

„Nepovedal by som, že naši súperi využívajú niečo také menej ako McLaren. Nepovedal by som ani, že McLaren niečo také využíva,“ odkázal anglický inžinier. „Podľa mňa každý pristupuje k návrhu svojho zadného krídla takým spôsobom, aký považuje za najlepší.“

„Pozrite sa na našich súperov. Chcem tým povedať, že nech sa o nás hovorí z akéhokoľvek dôvodu, môžete sa pozrieť aj na ostatných. Podľa mňa nie sme jediní pod drobnohľadom,“ dodal Marshall.

Podľa zákulisných zdrojov sú na rošte minimálne ďalšie dva tímy, ktoré získali pozornosť súperov buďto pre správanie lišty zadného krídla, alebo jeho celkovú ohybnosť. FIA nakoniec „klepla po prstoch“ len McLarenu s dodatkom, že vyhodnocuje dôkazy z Veľkej ceny Azerbajdžanu. Podľa Marshalla je však komunikácia s riadiacim orgánom celkom otvorená.

„Pokračujeme v dialógu s FIA, týždeň čo týždeň, deň čo deň, o rôznych aspektoch monopostov,“ povedal hlavný dizajnér McLarenu. „Rozhovory prebehli, ale nechcem špecifikovať, o čom sa hovorilo.“

„Diskutujete s FIA o požiadavkách pravidiel a ich dodržiavaní. Nemusíte hovoriť o aerodynamickej elasticite a aerodynamických charakteristikách. To FIA nezaujíma. Chcú sa len uistiť, že monoposty na okruhoch sú v súlade s pravidlami, direktívami a ich názormi. Pracujete s nimi na tom, aby ste splnili ich požiadavky,“ vysvetlil Marshall.

„Veľmi nám lichotí pozornosť a čím vyššie v poradí sa nachádzate, tým väčšiu máte pozornosť. Všetky tímy skúmajú monoposty súperov v rovnakej miere, ako kontrolujú tie svoje. My skúmame naše auto a pracujeme s FIA, aby sme pochopili šedé zóny všetkých prvkov auta a zariadili sa podľa ich názoru,“ skonštatoval hlavný dizajnér McLarenu.

Súvisiace články

Diskusia