logo F1online.skF1online.sk

Marshall: Vylepšovať auto je už ako nožom vyškrabávať dno pohára

Mechanici McLarenu pripravujú monopost Landa Norrisa
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala7. 9. 2024

Nasadzovať nové balíky na monoposty je čoraz náročnejšie. Absolútny výkonnostný strop súčasných pravidiel je veľmi blízko a nájsť ďalšie stotinky sekundy tvrdý oriešok. Hlavný konštruktér McLarenu Rob Marshall to prirovnáva k tomu, ako keď z dna pohára vyškrabávate zvyšky jeho obsahu.

Zdá sa, že súčasné pravidlá majú prirodzený strop, ktorý je oveľa ľahšie dosiahnuť ako v predchádzajúcej ére. Sčasti je za to zodpovedné zjednodušenie odpruženia, ktoré nedokáže tak efektívne držať stabilnú svetlú výšku na všetkých úsekoch okruhu.

Tímy sa preto postupne učia, že prítlak nie je možné len tak nasadiť na auto ako v minulosti. Ak to neurobia správne, riskujú, že auto začne poskakovať alebo sa objavia problémy s balansom. Inžinieri v posledných mesiacoch skúmali aj to, kde si vôbec môžu dovoliť pridať prítlak. Toto vraj môže byť dôvod, prečo je McLaren taký silný; na rozdiel od ostatných sa naučil, čo si s autom môže dovoliť, a čo nie.

Rob Marshall v tom zohráva dôležitú úlohu. Pre papájových je to veľmi cenný úlovok z vôd Red Bullu, kde 17 rokov spolupracoval s Adrianom Neweym. Marshallovi a jeho kolegom sa tento rok podarilo postaviť monopost, ktorý zrejme vyhrá konštruktérsky titul

Ako to vlastne vyzerá pri vývoji? To sa Roba Marshala spýtali reportéri. “Tieto pravidlá sú s nami už nejakú dobu a z povahy pravidiel aerodynamici narážajú na čoraz väčšie obmedzenia, s čím sa ešte môžu hrať. Príde mi to ako vyškrabávanie zvyšného času na kolo z dna pohára. Máte nôž, vyškrabávate z rohov, no nič moc odtiaľ neprichádza.”

McLarenu sa naposledy podarilo nabrať poriadnu porciu formulovej nátierky v Miami. “Nesnažíme sa vedome si vybrať jedno podujatie. Skrátka to vyšlo tak, že sme toho predstavili veľa v Miami, kde sme mali posledný skutočný balík vylepšení. Trochu nás prekvapilo, aký bol úspešný.”

Woking s týmto balíkom prežil prakticky až do Zandvoortu, kde predstavil ďalšie novinky. Netýkali sa však podlahy; ako sme už informovali, McLaren ju v týchto týždňoch pripravuje, no zdráha sa ju nasadiť, kým nebude stopercentne presvedčený o jej prínosoch.

Fanúšikov už v tomto smere nič neprekvapí. Najväčšie prekvapenia sú totiž za nami; McLaren nám ich dávkoval od polovice minulého roka. Čakal by však niekto pred touto sezónou, že Red Bull sa bude triasť o svoje tituly?

“Nemyslím si, že by sme na začiatku roka podliezali našu latku,” zamyslel sa nad štartom sezóny Marshall. “Inžinieri sú asi prirodzene trochu pesimisti a nechcú o svojich plánoch hovoriť zveličene. Keď teda tvrdím, že ten balík [z Miami] priniesol výkony nad mieru, tak priniesol výkony na vrchole škály, čo by sme z neho mohli získať.”

Inžinieri majú svoje odhady — a určite ho budú mať aj pri novej podlahe —, no aj tieto odhady treba brať s rezervou. “Ak sa spýtate aerodynamikov, čo je daná vec hodná, tak vám povedia: Toto sú dve desatiny, tamto sú dve desatiny…. Vy si poviete, že to je päťkrát po dve desatiny, takže to by mala byť sekunda. Na to vám oni povedia: To nie, to nemôžem byť sekunda.”

“Ak sa bavíme o 20 tisícinách, 20 tisícinách, 20 tisícinách, tak by ste mohli z toho vydolovať desatinu, možno poldruha desatiny a možno nezískate nič,” doplnil 56-ročný Brit.

Súvisiace články

Diskusia