logo F1online.skF1online.sk

Verstappen si nemyslí, že by úpadok Red Bullu súvisel s Neweyho odchodom

Max Verstappen
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala29. 8. 2024

Od odchodu Adriana Neweyho výkonnosť Red Bullu klesá. Mohlo by to mať aj priamy súvis? Max Verstappen si to nemyslí. Hoci nevie presne identifikovať, ktorý moment bol ten zlomový, nespája si to s odchodom legendárneho konštruktéra.

Adrian Newey je typ konštruktéra, ktorý nehľadí len na čísla a údaje z veterného tunela, ale berie do úvahy aj ľudský faktor — faktor jazdca. Aj preto na začiatku éry prísavného efektu mal Red Bull taký silný monopost; na rozdiel od ostatných si uvedomil, že darmo bude mať monopost viac prítlaku, keď ho pilot pre poskakovanie nebude môcť využiť.

Zhodou okolností sa však práve tento rok začína meniť situácia. Red Bull RB20 je oveľa náročnejší na ovládanie, čo už Max Verstappen otvorene priznáva. Môže to súvisieť aj s tým, čo Newey spomínal na jar; s jednou oblasťou na monoposte nebol celkom spokojný. Nuž a okrem toho si spomeňme na špekulácie, že vedenie technického oddelenia si v niektorých ohľadoch pri vývoji robilo po svojom a Neweyho obišlo.

Max Verstappen vo štvrtok poznamenal, že on nevidí priamy súvis medzi Neweyho odchodom a aktuálnou formou Red Bullu. “Obyčajne nie, hoci od oznámenia jeho odchodu to máme náročnejšie. Avšak, nemalo by to fungovať tak, že keď niekto oznámi svoj odchod, tak sa výkonnosť monopostu okamžite prepadne, pretože auto je po celý ten čas rovnaké.”

Holanďan by sa mohol o súčasnej situácii porozprávať s bývalým technickým riaditeľom a spýtať sa ho na názor, no vraj s ním už nie je v kontakte. “V posledných týždňoch ani nie. V továrni už vypratal svoju kanceláriu. Máme však dobrý vzťah, v tom nikdy nebol problém.”

Odchod Adriana Neweyho zrejme nemá obrovský vplyv na momentálne výkony Red Bullu, ale je to veľmi zlý signál smerom do budúcna. V prvom rade treba poznamenať, že nie je sám, kto z Milton Keynes odchádza, nuž a v druhom rade jeho cenné skúsenosti a schopnosti býci nebudú môcť využiť, aby odstránili problémy súčasného auta pred ďalšou sezónou. To všetko uprostred internej bitky o moc, ktorá sa síce napohľad skončila, no ak sa Red Bull nevráti na prvé priečky, tak aj bez jasného víťaza, no s jasným porazeným, ktorým bude celý tím.

Mali zákulisné pletky v Red Bulle nejaký vplyv na jeho výkonnosť? “Neviem. Je však veľmi ťažké pochopiť, kde sa tie veci pokazili,” nepodarilo sa Verstappenovi nájsť jeden bod, od ktorého to začalo ísť dolu vodou.

Teraz treba nájsť riešenia. Jos Verstappen žiada Christiana Hornera, aby vrátil tím na správnu koľaj, no Max sa neobracia na nikoho z tejto dvojice. “Mne stačí hovoriť s inžiniermi, pretože oni majú na starosti monopost a čo naň nasadíme. Všetci spoločne musíme nájsť riešenie.”

Návrat k staršiemu balíku situáciu nerieši

Toto riešenie sa nerodí ľahko. Bývalý technický riaditeľ Jordanu Gary Anderson podotkol, že Verstappen si musí uvedomovať vážnosť situácie. Nie je bežné, aby tak ochotne siahol po starej podlahe, ktorá na kolo strácala aspoň 0,2 sekundy na tú Pérezovu. Podobne ako Lewis Hamilton v Mercedese alebo Charles Leclerc vo Ferrari, aj on sa obetoval, aby sa pokúsil tím takpovediac vytiahnuť z biedy.

“Pri tom vetre a daždi v Zandvoorte bolo ťažké niečo vyčítať [z našich dvoch rôznych balíkov],” poznamenal Verstappen. “Pred nami je úplne iný víkend. Okrem vecí, ktoré chceme na aute vyskúšať, sa aj trať výrazne zmenila. Všetko to musíme sledovať, aby sme prijali správne rozhodnutia. Skúšame veľa vecí v snahe vylepšiť vyváženie monopostu.”

Podarilo sa inžinierom predsa len niečo vyčítať z rozdielov medzi jeho a Pérezovým balíkom? “Samozrejme, mali sme nejakú predstavu, no nie je to tak, že by Checovo auto bolo odrazu veľmi rýchle. Musíme nájsť viac výkonu a lepší balans, pretože sa stále sťažujeme na rovnaké problémy s vyvážením auta. Niektoré veci azda nekorelujú tak, ako by sme chceli. Potrebujeme napraviť vyváženie a správanie auta. Niečo sa tam dostalo a teraz sa toho potrebujeme zbaviť.”

Keby sa Red Bullu niečo také stalo vlani, zrejme by stačilo vrátiť sa k staršiemu balíku. Teraz už červení býci nemajú taký náskok. Návrat k staršiemu autu podľa Verstappena môže pomôcť s balansom, ale viac bodov neprinesie.

“Nemyslím si, že by to bolo rýchlejšie,” zamyslel sa Verstappen. “Ostatné tímy svoje autá veľmi úspešne vylepšovali. Keby sme my naše auto vrátili k staršej verzii, aby sme mali lepší balans, tak by to na trati nebolo nutne rýchlejšie.”

Súvisiace články

Diskusia