logo F1online.skF1online.sk

Russell už pred pretekmi v Spa vedel, že mu chýbajú kilá: Bolo však už neskoro

George Russell
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 8. 2024

Neboli to len pneumatiky a opotrebovaná doska pod podlahou. Mercedes už pred pretekmi v Belgicku tušil, že môžu nastať problémy. Ako totiž tento týždeň v Holandsku priznal aj George Russell, jeho telesná hmotnosť bola v Spa nižšia než obvykle, čo mohlo znamenať rozdiel medzi víťazstvom a diskvalifikáciou.

Aj keď sa dnes posudzuje hmotnosť pilotov a monopostov zvlášť – v záujme ochrany zdravia –, jazdci stále predstavujú (alebo môžu predstavovať) dôležitý faktor v konečnom súčte. V súčasnosti je maximálna hmotnosť jazdca stanovená pravidlami na 80 kilogramov (patrí k tomu aj kombinéza, prilba či ochranný systém HANS), ale jej prekročenie neznamená automaticky diskvalifikáciu.

Áno, opotrebovanie pneumatík a dosky pod podlahou boli pre celkovú hmotnosť Mercedesu kľúčové, ale Russell to mohol vykompenzovať, keby navážil viac, no dokonca aj on bol v Belgicku ľahší než obvykle. S nabitým programom a veľkým počtom pretekov v júni a júli sa tomu nemôžeme čudovať. Okrem toho preteky v Belgicku boli horúce a fyzicky náročné. Keby George mal na váhe o tých 1,5 kila viac, mohol vo finálnom súčte zamedziť diskvalifikácii doslova vlastným telom, ale aj jeho hmotnosť bola príliš nízka, čo zatĺklo pomyselný posledný klinec do rakvy Mercedesu.

„Nemyslím si, že sme potrebovali väčšiu rezervu; myslím si, že procesy neboli nastavené úplne správne a nepokrývali všetky možné scenáre,“ vysvetlil Russell pred štartom holandského víkendu pri spomienke na belgickú kvalifikáciu.

„Už pred pretekmi som vedel, že som trochu ľahký, ale na nejakú zásadnú zmenu bolo príliš neskoro, ak som si nechcel dať steak alebo niečo podobné. To by asi nebola najlepšia príprava na preteky,“ skonštatoval britský pretekár. „S výhodou spätného pohľadu však vidíme veci, ktoré môžeme zlepšiť a smerom do budúcna ich aj zlepšíme. Ako vždy, najprv musíte urobiť chybu, aby ste odhalili problém.“

Po takom hrdinskom výkone bola následná diskvalifikácia pre Russella veľkou ranou. Vo všeobecnosti bol z tejto chyby obviňovaný Mercedes, ktorý si jednoducho nepostrážil jedno zo základných pravidiel. Na druhej strane, pri vyrovnaných rozostupoch chcete stratiť čo najmenej. Kilo naviac môže v Spa znamenať stratu až 0,05 sekundy na kolo, čo je pri 44 kolách v súčte 2,2 sekundy.

„Dlho som tlačil na tím, aby sme posúvali hranice,“ priznal George. „Ak si pri každom vašom kroku necháte rezervu, tak vás nediskvalifikujú, nikdy pri jazde neurobíte chybu, nikdy nedostanete hodiny, ale tiež nikdy neodhalíte váš skutočný potenciál.“

„Samozrejme, je veľmi frustrujúce, keď neurobíte hmotnostný limit práve v pretekoch, ktoré ste vyhrali. Nemám však ťažké srdce na tím, pretože nás to posilní smerom do budúcna. Stratil som 25 bodov, ale nechal som si moju helmu, ktorá smerovala priamo nad posteľ a zaradila sa k mojím dvom víťazstvám. Pocit pri oslave s tímom sa zaradil k tomu najlepšiemu v mojom živote, takže si z toho všetkého vezmem len pozitíva,“ zakončil Russell odpoveď na pozitívnu nôtu.

Súvisiace články

Diskusia