logo F1online.skF1online.sk

Mekies a Vasseur sa zhodujú: Odchod Renaultu nie sú dobré správy

Pierre Gasly
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala13. 8. 2024

Dnes už s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou môžeme povedať, že pred sezónou 2026 prídeme o jedného dodávateľa pohonných jednotiek. Renault svoj motorový projekt pomaly ukončuje, čo bude mrzieť jeho fanúšikov, ale aj efjednotku ako celok. Laurent Mekies a Frédéric Vasseur toto rozhodnutie nevnímajú pozitívne.

Pre dobrú kondíciu Formuly 1 je dôležité mať čo najviac dodávateľov motorov. V Renaulte však zhodnotili, že sa im finančne neoplatí vyvíjať pohonné jednotky, a navyše vývojové a výrobné kapacity by vraj chceli využiť v rámci svojej automobilky na komerčných projektoch.

Bývalý šéf tímu Bruno Famin tak pred letnou prestávkou potvrdil, že Alpine začal rokovať s Mercedesom o dodávkach motorov. S nenulovou pravdepodobnosťou ich nasadí už v roku 2025, ale zrejme nasledujúci rok ešte francúzsky tím odjazdí so svojimi agregátmi a v sezóne 2026 sa premenuje na Alpine Mercedes.

“Keď prídete o výrobcu, vždy sú to zlé správy,” povzdychol si šéf Racing Bulls Laurent Mekies. “Jedným z najväčších cieľov nových pravidiel pre rok 2026 bolo prilákať viac výrobcov. Takže, ak sa všetko vyvinie tak, ako hovorí Bruno, znamená to, že jedného získame vďaka Audi a jedného stratíme s Alpinom. Nemyslím si teda, že sú to dobré správy.”

Súčasnú situáciu však treba vnímať aj v istom zmysle pozitívne. “Našťastie sa to stalo v čase, keď je vo Formule 1 dostatok výrobcov. Povedal by som, že šport si teraz takúto zmenu môže dovoliť. Prísť o výrobcu pohonných jednotiek však nikdy nie je dobrá správa.

Pred letnou prestávkou sa začali búriť aj zamestnanci v továrni, ktorí pohrozili štrajkom — vedenie ich vraj o ničom neinformovalo, o všetkom sa dozvedali cez médiá a, samozrejme, báli sa o svoje pracovné miesta. Po letnej prestávke sa dozvieme, ako to celé dopadlo.

“Mňa viac zaujímajú ľudia z Renaultu,” poznamenal Frédéric Vasseur. “Spoločnosť veľmi dobre poznám už z rokov, ktoré som v nej strávil. Svoju kariéru som začínal v roku 1992 v Renaulte a cítim s ním spojenie. Myslím si, že je to škoda.”

Môže odchod Renaultu súvisieť aj s kostrbatými pravidlami pre rok 2026? Zdá sa, že parametre nových pohonných jednotiek neboli dostatočne premyslené a teraz FIA musí hľadať spôsoby, ako vykompenzovať nedostatok energie elektrickej časti motora menším odporom monopostu.

Zástupca Sauberu, z ktorého sa čoskoro stane Audi, Alessandro Alunni Bravi tvrdí, že odchod Renaultu nevrhá zlé svetlo na nové pravidlá. “Zdá sa, že toto rozhodnutie nesúvisí s novými pravidlami pohonných jednotiek ani s cestou, ktorou sa Formula 1 vybrala v roku 2026. Pravidlá pohonných jednotiek sú veľmi atraktívne pre nových výrobcov, a Audi je toho dokonalým príkladom. Vďaka týmto novým pravidlám je zo strany automobilového priemyslu záujem byť vo Formule 1, pretože je to jeden z technologických pilierov a najlepšie testovacie laboratórium pre riešenia mobility v budúcnosti.”

“Myslím si teda, že rozhodnutie Renaultu je o niečom inom. A myslím si, že vo Formule 1 by sme mali mať v tomto jasno. Niekedy sa také veci môžu stať. Ako však povedal Fred, dôležití sú ľudia. Dúfam, že projekt, na ktorom Bruno pracuje, bude napredovať, pretože samotný Bruno a ľudia vo Viry si to zaslúžia,” uzavrel.

Súvisiace články

Diskusia