Známe sú bližšie detaily kvalifikačných pretekov, nepáčia sa Mercedesu


Pred pár dňami sme informovali o tom, že tento rok nebude pri všetkých hlasovaniach potrebná stopercentná zhoda všetkých tímov. Platí to však len prípade, ak sa hlasuje o veci, ktorá priamo súvisí s pandémiou. Zmena víkendového formátu v tomto smere nie je považovaná za urgentnú, nuž je potrebných všetkých desať hlasov. Nápad môže preto hodiť do koša Mercedes; zatiaľ ako jediný vydal predbežné zamietavé stanovisko.
Portálu motorsport.com sa podarilo získať viac detailov o tom, ako by víkend s kvalifikačnými pretekmi mohol vyzerať. Na piatkovom stretnutí sa diskutovalo o viacerých možnostiach, no tú finálnu by mala vybrať FIA. Šéfovia tímov v sobotu dostali bližšie detaily, aby mali dostatok času na upevnenie alebo upravenie svojho názoru ešte pred riadnym hlasovaním, ktoré prebehne cez týždeň.
Ako by teda vyzeral celý víkend? Prvé tri tréningy by zmeny nijako nezasiahli a prebehli by podľa štandardného plánu. Kvalifikácia by sa však nekonala, namiesto nej by sa uskutočnili kvalifikačné preteky na 30 minút. Do nich by pretekári vyštartovali v obrátenom šampionátovom poradí.
Do nedeľňajších pretekov by sa jazdci zoradili v rovnakom poradí, v akom by sa skončili sobotňajšie kvalifikačné. Čím vyššie teda pilot skončí v sobotu, tým výhodnejšiu pozíciu dostane v nedeľu. To síce odstráni riziko, že by sa jazdci snažili úmyselne spomaľovať už v sobotu v snahe získať výhodnejšie miesto na nedeľu, keď sa budú aj rozdávať body, no môže to spôsobiť iný problém.
Predpokladá sa, že “testovací” formát by FIA aplikovala až na druhý z dvojice víkendov. Počas toho prvého by sa preto mohlo stať, že jazdci bez šance na zisk bodov by z pretekov okamžite odstúpili, čím by si zabezpečili najvýhodnejšiu pozíciu do kvalifikačných pretekov nasledujúceho víkendu. S postupom času by sa tento problém odstránil, keďže šampionátové poradie by bolo zostavené na základe viacerých výsledkov, avšak VC Rakúska je na programe prvá.
Riešením by bolo Veľkú cenu Rakúska z toho “testu” vynechať a nasadiť ho až vo Veľkej Británii. Silverstone je zatiaľ jediným ďalším podujatím, ktoré bude hostiť dve veľké ceny, no ku koncu roka môže ešte nejedno pribudnúť; otvorene sa už hovorí o Bahrajne, či zdvojení aj niektorého ďalšieho európskeho podujatia, ak sa v ázijských krajinách a v Amerike situácia nezlepší dostatočne.
Podľa spomínaného zdroja je proti návrhu len Mercedes, jednak z dôvodu, že takýto zásah do pravidiel považuje len za snahu o umelé zatraktívnenie víkendu, no v neposlednom rade hrá svoju úlohu aj fakt, že Mercedes je pre tento ročník favoritom. Kvalifikačné preteky by ohrozili jeho cestu za ďalším titulom, veď vypadnutie v pretekoch bude tento rok bolieť oveľa viac než inokedy.
Mercedes už okrem toho pristúpil na aerodynamický hendikep a 145-miliónový rozpočtový strop, čo môže vnímať ako dostatočný ústupok smerom k slabším stajniam.
- Značky