logo F1online.sk

Permane: Alonso bol presvedčený, že v Lotuse by sezónu 2013 vyhral

Fernando Alonso
© Renault Sport
Milan Kubala
Milan Kubala20. 11. 2020

Sebastian Vettel získal počas svojej kariéry štyri majstrovské tituly. Z toho dva vyhral v posledných pretekoch sezóny (2010 a 2012) a vo zvyšných dvoch jasne dominoval (2011 a 2013). Najsuverénnejší výkon predviedol v sezóne 2013, no Fernando Alonso si myslí, že práve v tejto sezóne mohol Sebastiana Vettela poraziť. Keby sedel v Lotuse…

Pri pohľade na konečné výsledky v šampionáte sa až nechce veriť, že by Fernando Alonso niečomu takému naozaj veril. Sebastian Vettel uzavrel sezónu 2013, ktorej hlavným motívom sa stalo neustále bučanie fanúšikov, deviatimi víťazstvami v rade a s náskokom 155 majstrovských bodov pred Alonsom.

Lotus v tej sezóne získal jedno víťazstvo zásluhou Kimiho Räikkönena, k tomu trinásť ďalších pódií, no v šampionáte sa mu ušla len štvrtá priečka za Red Bullom, Mercedesom a Ferrari. Lotus mal teda dobré auto, no na boj o titul to, zdá sa, nestačilo.

Žeby tímu chýbal len lepší jazdec? Aj Éric Boullier pripustil, že pre Romaina Grosjeana prišla táto šanca víťaziť priskoro, no v druhom aute sedel Kimi Räikkönen, majster sveta z roku 2007.

Súčasný športový riaditeľ Renaultu Alan Permane sa vrátil do tohto obdobia v podcaste Beyond the Grid. A hovoril zaujímavo. “Fernando mi v roku 2014 povedal: ‘Ak by som bol vlani vo vašom aute, vyhral by som. Vyhral by som ten šampionát.'”

“Presne to mi povedal,” uisťuje 53-ročný Brit. “Toto je jedna z vecí, ktoré sa vám udržia v pamäti. Stalo sa to niekde v rade na letisku. Povedal, že by dokázal vyhrať v našom aute.”

Fernando Alonso v tom čase jazdil za Ferrari, s ktorým sa práve v sezóne 2014 rozkmotril a následne spravil najhorší prestup svojej kariéry; vybral si spojenie McLarenu a Hondy. Bolo by mu lepšie, keby si nejaký rok odkrútil v Lotuse?

“Bolo to dobré auto,” hodnotí Permane. “Chcem povedať, že Red Bull, to bolo niečo úplne iné. Hlavne, keď v tom aute sedel Sebastian, boli nedotknuteľní. Ale áno, Fernando si myslí, že by v našom aute dokázal zvíťaziť.”

Kimi Räikkönen sa držal Sebastiana Vettela až do Veľkej ceny Španielska. Po nej strácal len štyri body, zatiaľ čo Alonso už sedemnásť. Nasledovali však podujatia, v ktorých sa na jednej strane Lotus mierne prepadol a Ferrari bodovo pozdvihlo. Kým si tieto dva celky navzájom brali body, Vettel si postupne vypracovával náskok na čele.

Po Vettelovom vypadnutí v Silverstone, teda pred začiatkom jeho spanilej jazdy, ktorá sa vyznačovala jedenástimi pódiami v rade (z toho až desať pretekov vyhral), strácali Alonso s Räikkönenom “len” 21, resp. 34 bodov. Odvtedy sa rozdiely prakticky už len prehlbovali.

Kimi Räikkönen na konci sezóny pozbieral len málo bodov, po vypadnutí v Abú Zabí zvyšné dve podujatia vynechal kvôli operácii chrbtice. Rýchlosť však Lotusu nechýbala, čo ukázal prebudený Romain Grosjean. V posledných šiestich pretekoch zaznamenal štyri pódiá, jedno štvrté miesto a vypadnutie. Stačilo by to však na dominujúceho Vettela?