logo F1online.skF1online.sk

Zvyšok sezóny Alpinu je v ohrození. Zamestnanci vo Viry pohrozili štrajkom

Esteban Ocon
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala31. 7. 2024

Vedenie Alpinu si môže vydýchnuť, že je pred nami letná prestávka. Voľné týždne totiž budú potrebovať na rokovania so zástupcami svojich zamestnancov, ktorí po správach o ukončení motorového programu vo Formule 1 hrozia štrajkom. Jednou z možností je, že po letnej pauze prestanú pracovať na pohonných jednotkách a monoposty tak nebudú môcť pretekať.

Ukončenie výroby pohonných jednotiek vo Viry-Châtillon je už akýmsi verejným tajomstvom. Motoráreň po takmer 50 rokoch prestane mať zastúpenie v kráľovnej motoršportu. Alpine sa dokonca blíži k spečateniu dohody s Mercedesom, ktorý sa má najneskôr v roku 2026 stať dodávateľom agregátov francúzskej stajne.

Tento krok však nahneval približne 350 zamestnancov, ktorí pracujú vo Viry a po správach o ukončení projektu čelia neistej budúcnosti a strate práce. Viry má mať po odchode z funkcie dočasného šéfa na starosti Bruno Famin, ktorý pred pár dňami prezradil, že pracovníci sa ničoho nemusia báť. Nikto však zatiaľ nedostal žiadnu záruku toho, že sa jeho slová aj naplnia. Podľa novinára Joea Sawarda sa zamestnanci všetko dozvedajú len cez médiá a nikto s nimi priamo nekomunikuje o tom, čo sa vlastne deje.

“Celý proces potrvá niekoľko týždňov, no bude vcelku rýchly,” uviedol pred VC Belgicka Bruno Famin, ktorého zamestnávateľ musí v tejto veci postupovať podľa prísnych francúzskych zákonov. “Postupujeme v súlade so všetkými povinnosťami. Nemáme dôvod to nespraviť poriadne.”

“V projekte bola prezentovaná aj veľmi dôležitá vec: každému jednému zamestnancovi bude ponúknutá práca. Nedôjde k žiadnemu prepúšťaniu.” Alpine podľa 62-ročného Francúza “robí všetko pre to, aby boli tieto ťažké chvíle čo najmenej bolestivé. Vieme však, že takáto vec nikdy nie je jednoduchá.”

Odborárska delegátka Karine Dubreucqová vyjadrila prekvapenie nad týmto rozhodnutím. Podľa nej má Viry stále potenciál vyrábať konkurencieschopné pohonné jednotky a vyhrávať tituly za predpokladu, že sú zachované dobré podmienky.

Zamestnanci tak hrozia štrajkom, čo by malo nedozerné následky na druhú polovicu sezóny. “Teoreticky nemusíme naštartovať monoposty,” vyjadril sa jeden zo zamestnancov továrne, ktorého citoval denník L’Equipe. Niekoľko zamestnancov si už malo nahlásiť práceneschopnosť, čo len stupňuje napätie v továrni.

Vášne by mohla schladiť letná prestávka, počas ktorej musia byť továrne vrátane motorární aj tak zavreté. V neposlednom rade však aj oficiálne tlačové stanovisko o budúcnosti Viry, ktoré sa očakáva v najbližšom období.

Medzičasom sa rozbehla petícia s titulom “Nie ukončeniu motorového programu Renaultu v F1”. Pripomeňme, že 15-percentným vlastníkom Renaultu je štát.

Súvisiace články

Diskusia