Rozhodnuté: George Russell je diskvalifikovaný z VC Belgicka
Meno víťaza Veľkej ceny Belgicka sa mení. George Russell prichádza o svoje víťazstvo pre technický priestupok tímu. Medzinárodná automobilová federácia ho diskvalifikovala po tom, čo jeho monopost nesplnil hmotnostný limit.
“Monopost Georgea Russella FIA odvážila na vnútornej aj vonkajšej váhe, pričom obe váhy ukazovali zhodný výsledok 796,5 kg. Kalibrácia oboch váh bola potvrdená a odsledovaná tímom,” píše FIA vo verdikte, ktorým odsúdila pretekára Mercedesu.
Minimálna hmotnosť monopostu je 798 kg, teda strieborným šípom chýbalo 1,5 kila. “Počas vypočúvania zástupca tímu potvrdil, že váženie bolo správne a že všetky potrebné procedúry prebehli správne. Tím tiež uznal, že v tomto prípade neexistujú žiadne poľahčujúce okolnosti a došlo k reálnemu zlyhaniu stajne.”
“Komisári rozhodli, že došlo k porušeniu článku 4.1 Technických pravidiel Formuly 1, a preto ukladajú štandardnú penalizáciu za taký priestupok,” doplnili komisári. Štandardná penalizácia za porušenie technických pravidiel je diskvalifikácia.
K rozporu nemohlo dôjsť v dôsledku paliva. V Belgicku sa síce tradičné dojazdové kolo nejazdí, a teda v monoposte Georgea Russella zostalo o 1,8 litra paliva viac, než je prikázané na odobratie minimálnej litrovej vzorky paliva. Tento extra objem bol až dodatočne odčerpaný z nádrže pred druhým vážením a mohol by vysvetľovať, prečo strieborné šípy neprešli kontrolou. Pravidlá však stanovujú minimálnu hmotnosť monopostu celkom bez paliva.
Okrem toho mechanici skúšali odvážiť aj pneumatiky na Russellovom monoposte, ktoré boli po dlhom stinte značne opotrebované. Ak by sa ukázal veľký rozdiel medzi novými a použitými gumami, teoreticky by tým Mercedes mohol argumentovať u komisárov. Navyše netreba zabúdať na to, že bez dojazdového kola George Russell nemohol na trati zbierať zvyšky gumy, takzvané hrčky, ktoré by hmotnosť o čosi zvýšili.
Hmotnosť týchto kúskov gumy sa však zrejme ani nepribližuje k 1,5 kg, ktorý Mercedes potreboval nájsť. Okrem toho každý vie, že v Belgicku sa nejazdí dojazdové kolo, takže sa na to treba pripraviť.
V neposlednom rade však pravidlá nehovoria nič o pneumatikových hrčkách. Pravidlá sú čiernobiele: Monopost musí spĺňať hmotnostný limit. Aj preto zrejme Mercedes uznal, že došlo k pochybeniu tímu a diskvalifikáciu akceptoval.
Mercedesu však belgický triumf zostáva. Monopost Lewisa Hamiltona bol takisto odvážený a keďže všetkými kontrolami prešiel, víťazom VC Belgicka sa stáva on.
Druhé miesto získa Oscar Piastri a pódium aj Charles Leclerc.
Preteky - VC Belgicka 2024
Pilot | Tím | Čas | Kolá | Grid | Naj. kolo | Body | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | +0,526 | 44 | 3. | 1:46,653 | 25 |
2. | Oscar Piastri | McLaren | +1,173 | 44 | 5. | 1:45,840 | 18 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | +8,549 | 44 | 1. | 1:47,013 | 15 |
4. | Max Verstappen | Red Bull | +9,226 | 44 | 11. | 1:46,128 | 12 |
5. | Lando Norris | McLaren | +9,850 | 44 | 4. | 1:45,563 | 10 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | +19,795 | 44 | 7. | 1:46,364 | 8 |
7. | Sergio Pérez | Red Bull | +43,195 | 44 | 2. | 1:44,701 | 7 |
8. | Fernando Alonso | Aston Martin | +49,963 | 44 | 8. | 1:48,051 | 4 |
9. | Esteban Ocon | Alpine | +52,552 | 44 | 9. | 1:46,957 | 2 |
10. | Daniel Ricciardo | RB | +54,926 | 44 | 13. | 1:47,435 | 1 |
11. | Lance Stroll | Aston Martin | +1:03,011 | 44 | 15. | 1:48,105 | |
12. | Alex Albon | Williams | +1:03,651 | 44 | 10. | 1:47,996 | |
13. | Pierre Gasly | Alpine | +1:04,365 | 44 | 12. | 1:47,418 | |
14. | Kevin Magnussen | Haas | +1:06,631 | 44 | 17. | 1:47,848 | |
15. | Valtteri Bottas | Stake | +1:10,638 | 44 | 14. | 1:47,019 | |
16. | Júki Cunoda | RB | +1:16,737 | 44 | 20. | 1:47,969 | |
17. | Logan Sargeant | Williams | +1:26,057 | 44 | 18. | 1:47,490 | |
18. | Nico Hülkenberg | Haas | +1:28,833 | 44 | 16. | 1:48,954 | |
- | Kuan-jü Čou | Stake | nedokončil | 5 | 19. | 1:52,099 | |
- | George Russell | Mercedes | DSQ | 44 | 6. | 1:47,113 |