logo F1online.skF1online.sk

Alpine-Mercedes už v roku 2025? Strany sa blížia k dohode, avizuje Motorsport.com

Pierre Gasly, Alpine zozadu
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 7. 2024

Prvý veľký krok Flavia Briatoreho? Skončenie motorového programu Renaultu vo Formule 1 je avizované už pár týždňov. Francúzsky tím Alpine by sa následne mal spojiť s Mercedesom a odoberať pohonné jednotky od nemeckej automobilky. V tomto príbehu však podľa portálu Motorsport.com nastal ďalší zvrat a strany vraj môžu odštartovať spoluprácu už v roku 2025.

Tomu sa hovorí rýchlosť. „Tím Alpine sa blíži k uzavretiu dohody s Mercedesom o technickej spolupráci, ktorá zahŕňa dodávky motorov, prevodoviek a zavesenia – a začať by mohla už v roku 2025,“ otvára svoj článok renomovaný portál Motorsport.com.

Je to menší šok. Uzavretie spolupráce medzi dvoma automobilkami by nikoho neprekvapilo, keby sa písalo o roku 2026. Renault stojí motorový program milióny eur a jeho produkt tím v skutočnosti spomaľuje. Pohonná jednotka francúzskej automobilky stojí pilotov údajne tri až päť desatín na kolo, čo je v súčasnej Formule 1 obrovské číslo. Za oveľa nižšiu sumu pritom môžu mať lepší, výkonnejší a spoľahlivejší motor Mercedes.

Špekulácie ešte zintenzívnilo nedávne oznámenie automobilky Audi, že jej dodávateľom palív a mazív sa v roku 2026 stane britská firma Castrol – dcérska spoločnosť British Petroleum –, ktorá je v súčasnosti partnerom tímu Alpine. Dohoda s Mercedesom by, prirodzene, znamenala prechod k Petronasu.

Vo všeobecnosti má dohoda s Mercedesom množstvo pozitív a z pohľadu Alpinu málo negatív. „Poradca Alpinu Flavio Briatore je vraj hlavným zástancom zákazníckeho motora a oslovil aj ďalších dodávateľov.,“ uvádza britský web.

„Tieto diskusie sa teraz zúžili len na Mercedes. Podľa informácií portálu Motorsport.com sú rozhovory medzi oboma stranami v pokročilom štádiu, pričom Briatore bol v Maďarsku niekoľkokrát spozorovaný v motorhome nemeckej automobilky. Aj keď nedošlo k podpísaniu zmluvy, vysokopostavené zdroje naznačili, že rámcové podmienky boli v podstate dohodnuté a teraz je potrebné doriešiť posledné detaily,“ vyhlásil Motorsport.com.

Je zaujímavé, že Mercedes si kapacitne trúfa na pokrytie potrieb ďalšieho zákazníka. Okrem svojho vlastného tímu dodáva motory a ďalšie komponenty aj McLarenu, Aston Martinu a Williamsu. Druhá menovaná stajňa vypadne v roku 2026 zo zoznamu a prejde na továrenské pohonné jednotky Honda. Očakávalo sa, že Alpine jednoducho zaplní voľné miesto po stajni zo Silverstone, ale posledné informácie naznačujú, že dohoda medzi Briatorem a Wolffom by mohla vstúpiť do platnosti už v roku 2025. V takom prípade by v budúcej sezóne rovná polovica monopostov na rošte jazdila s motorom Mercedes.

„Predpokladá sa, že sa pracuje na podobnej dohode ako s Aston Martinom, ktorý od dodávateľa nakupuje okrem pohonných jednotiek aj prevodovky a zadné zavesenie. Rozhovory medzi Mercedesom a Alpinom sa týkali najmä roku 2026 a prechodu na novú generáciu motorov. Podľa našich zdrojov však existuje malá šanca, že by sa spolupráca mohla začať už v roku 2025, ak sa dohoda uzavrie dostatočne rýchlo,“ vyhlásil nečakane Motorsport.com.

„Aj keď by si táto zmena vyžiadala od Alpinu dodatočné úsilie pri inštalácii novej pohonnej jednotky už v roku 2025, pravdepodobne by so sebou priniesla okamžité zlepšenie výkonnosti, keďže sa považuje za všeobecne známy fakt, že súčasná pohonná jednotka Renault má v porovnaní s konkurenciou nižší výkon,“ uvádzajú zdroje britského portálu.

Záleží však aj od ďalších faktorov. Renault má vo svojej motorárni vo Viry neďaleko Paríža nemálo zamestnancov, ktorí pracujú výhradne na projekte pohonnej jednotky pre Formulu 1. Aký bude ich ďalší osud a nájde im Renault nové miesta v štruktúrach automobilky? Otázok je teda viac ako dosť.

Dnes však môžeme považovať za takmer isté, že v roku 2026 príde šport o továrenský tím Renaultu. Je viac ako paradoxné, že Andretti a General Motors majú cestu do F1 naďalej zarúbanú. Alpine má miestenku a neprináša Formule 1 takmer žiadnu pridanú hodnotu, ale napriek tomu môže bez akýchkoľvek dôsledkov pripraviť Formulu 1 o ďalšiu automobilku.

Súvisiace články

Diskusia