logo F1online.skF1online.sk

Vasseur: Nepríde deň, keď si poviete, že ste pochopili Ferrari

Frédéric Vasseur
© SF Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík17. 7. 2024

Scuderia Ferrari čaká na majstrovský úspech už takmer dve desaťročia. Ani v tomto roku to nevyzerá na vytúžený návrat na čelo. Frédéric Vasseur bol pred dvoma rokmi vybratý za muža, ktorý to má konečne dokázať. Vo vedení legendárneho tímu pôsobí asi rok a pol a zapísal čiastkové úspechy, ale s bojom o titul to ani v tomto roku nevyzerá ružovo.

Sezóna začala dobre a všetko sa posúvalo správnym smerom. Ferrari využilo vypadnutie Red Bullu v Austrálii a zvíťazilo, bez pomoci vonkajších vplyvov vyhralo aj v Monaku. Scuderia dostávala v tomto období slová chvály, stratégie vychádzali, zastávky v boxoch boli bezchybné, prevádzková stránka fungovala a piloti maximalizovali výsledky.

V druhej tretine sezóny sa však s nasadením prvých vylepšení dobre namazaný stroj zadrhol. V prípade iných tímov by to možno nebola taká tragédia, ale kultúra a tlak vo Ferrari sú jedinečné. „Sme o niečo emocionálnejší než ostatné tímy. Mojou úlohou však je dostať z ľudí to najlepšie za každých okolností,“ povedal Frédéric Vasseur.

„Dokážete to jedine vtedy, keď vyrovnanejšie reagujete na dianie vonku. V anglických tímoch to vnímajú s väčším pokojom, ale emócie a vášeň sú zároveň súčasťou našej energie. Nemôžeme to stratiť, pretože to môže byť naša výhoda. Napríklad po víťazstve v Monaku musím tímu pripomenúť, že sme nevyhrali titul; po porážke v Kanade zas treba povedať, že to nebola katastrofa. Rýchlosť sme mali, ale pre množstvo nedostatkov sa to neprejavilo,“ dodal Vasseur.

Mnohí hovoria, že energia a vášeň Ferrari sa nedajú opísať, ale musíte ju zažiť. Aký je svet Ferrari? Túto otázku si kladú mnohí nezasvätení a učiť sa musel aj Fred, ktorý do tímu prišiel prvýkrát v roku 2023 a hneď ako boss stajne.

„Chápanie Ferrari je pokračujúci proces. Nepríde deň, keď sa ráno zobudíte a poviete si, že ste práve pochopili Ferrari. S viac ako tisíckou zamestnancov najprv musíte pochopiť ľudí,“ povedal Vasseur, ktorý pripomenul, že nejaké skúsenosti mal už pri svojom príchode.

„Nezačínal som od nuly. V čase môjho pôsobenia v tíme Sauber som šéfoval zákazníkovi Ferrari. Ak mám byť úprimný, tak integrácia nebola náročná. V tomto biznise pracujú všetci podobne a všetci majú podobnú vášeň a DNA,“ vysvetlil Fred.

Aj keď vo Ferrari predtým nepracoval, francúzsky manažér má vo svete automobilových pretekov obrovské skúsenosti. Založil a viedol juniorský tím ART, potom šéfoval Renaultu a nakoniec Sauberu. Podľa jeho vlastných slov nie je prechod z malého tímu do veľkého nijak problematický, dokonca hovorí, že viesť malú stajňu je náročnejšie.

„Veľkosť tímu pre mňa nebol problém. Najväčší rozdiel nespočíva vo veľkosti, ale v kultúre,“ vyhlásil Vasseur. „Pre mňa bolo ťažšie riadiť menšiu stajňu. Museli sme dať dokopy rozpočet a poradiť si s obmedzenými zdrojmi. Zo začiatku to bol boj o prežitie. Deväťdesiat percent času som vysvetľoval ľuďom, že nie sme na mizine.“

„Zamestnanci tímu sa obávali o budúcnosť. Predostrel som im lepšie zajtrajšky, rozprával im o silných akcionároch a Alfe Romeo ako titulnom sponzorovi, ktorý s nami zotrvá aj v budúcnosti. Vo veľkom tíme také problémy nemáte. V Mercedese, Red Bulle, McLarene alebo Ferrari nemá nikto obavy o svoju existenciu,“ skonštatoval Fred.

Súvisiace články

Diskusia