logo F1online.skF1online.sk

Vasseura zaujali Verstappenove testy v Imole: Ich účelom bol vývoj

Max Verstappen s flow-vis
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala27. 6. 2024

Testovanie je v modernej Formule 1 výrazne obmedzené až zakázané. Max Verstappen i napriek tomu vyrazil na trať pred Veľkou cenou Španielska, čo v padoku nevyvolalo žiaden väčší rozruch. Tieto testy však zaujali Frédérica Vasseura, ktorý uvažuje, či by nebolo lepšie pravidlá upraviť.

Red Bull stále hľadá liek na hrboľaté trate a obrubníky. Rozhodol sa preto siahnuť po zaujímavom riešení: Maxa Verstappena vyslal do Imoly, kde s monopostom RB18 strávil jeden celý deň. Holanďan si tak mohol priamo porovnať jazdu v aute z roku 2022 s tým súčasným, keďže VC Emilia Romagna sa uskutočnila len pred pár týždňami.

Červeným býkom to môže ukázať cestu von z problémov, v ktorých sa ocitli. Ak zistia, ktoré komponenty na súčasnom monoposte komplikujú jazdu na nerovnostiach, v nasledujúcich mesiacoch sa ich budú môcť pokúsiť zdokonaliť. V neposlednom rade takéto jazdy mohli Red Bullu napovedať, ako medzičasom minimalizovať tento hendikep s použitím nastavení.

Ako je možné, že Max Verstappen mohol vlastne takto jazdiť? Zakázaný totiž nie je každý typ testovania. Pravidlá poznajú viacero druhov a “testovanie súčasných vozidiel” je až na pár výnimiek zakázané. Regule sú však o čosi voľnejšie pri testoch “predchádzajúcich” áut, ktoré majú dva až päť rokov, teda boli vyvinuté pre sezóny 2020 až 2022. Tento rok je teda prvý, kedy môžu tímy dosýta testovať monopost s prísavným efektom. Pre mladých jazdcov je to veľké plus, keďže sa dostanú do styku so súčasnou generáciou áut.

Na druhej strane sa však dajú použiť aj pri vývoji, ak sa na testoch nepredstaví mladík, ale hlavný pilot stajne, poukázal na potenciálny problém Frédéric Vasseur. Šéf Ferrari naznačuje, že najlepšie by bolo pravidlá upraviť.

“V priebehu sezóny ich odjazdíme asi menej ako desať,” zamyslel sa nad tým, ako často Ferrari testuje s dvojročným autom, Frédéric Vasseur. “Pri tejto téme môžeme rozlišovať. Testovanie starších monopostov môžete robiť aj s vašimi jazdcami. Keď to robíte týždeň pred pretekmi, je to pre mňa skôr o vývoji ako o niečom inom.”

Testovanie vo Formule 1 je už teraz výrazne obmedzené, takže v záujme výchovy mladých talentov je dôležité ponechať im aspoň túto možnosť prípravy. To je aj hlavný dôvod, prečo F1 povoľuje v podstate voľné jazdy v dvojročných autách. Účelom Verstappenovho výjazdu do Imoly však bolo niečo iné.

“Nesťažujem sa na to. Je to uvedené v pravidlách a celkom OK,” ubezpečil šéf Ferrari, no nadhodil otázku, či je takéto testovanie v poriadku. “Je to skôr vývoj než čokoľvek iné. Účelom nebolo dopriať Maxovi nejaké kilometre medzi Barcelonou a Rakúskom (Kanadou, pozn. red.), že v utorok nemáte nič na programe, tak si zájdete do Imoly. Je jasné, že sa to týka vývoja.”

Ferrari podľa Vasseura v priebehu roka absolvuje “dva až štyri” testovacie dni so súčasnými jazdcami, no väčšinou na vlastnom okruhu vo Fiorane. Na zvyšok testovacieho programu nasadzuje rezervných a testovacích jazdcov ako napríklad Ollieho Bearmana.

“Druhý spôsob je odjazdiť to s mladým jazdcom. V tom prípade mu dávate možnosť nazbierať kilometre pre simulátor a pomôcť mu s rozvojom. Je to iný prístup k veci,” rozlišuje Vasseur. Je teda možné, že Ferrari sa pokúsi túto tému otvoriť aj oficiálnou cestou, obmedziť jazdy so súčasnými jazdcami, no zachovať túto príležitosť pre rezervných či mladých pilotov. “Ak to budeme kontrolovať, tak tieto dva prístupy rozdelíme na dni, keď jazdíte s vašimi jazdcami a dni, keď jazdíte s pilotmi, ktorí za vás nepretekajú.”

Súvisiace články

Diskusia