logo F1online.skF1online.sk

Wolff bráni svoj tím: Nezabudnime, ako dlho na tituly čakali vo Ferrari a Red Bulle

Toto Wolff
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala31. 5. 2024

Mercedes sa po majstrovských rokoch ocitol v problémoch. Ani v tretej sezóne od nástupu nových pravidiel nedokáže narobiť poriadky so svojím monopostom, za čo čelí kritike nielen tím, ale aj Toto Wolff. Šéf strieborných šípov však žiada verejnosť, aby veci vnímala v širšom kontexte.

Osem konštruktérskych, sedem jazdeckých titulov a 111 víťazstiev. To sú úctyhodné štatistiky Mercedesu z posledného cyklu pravidiel od roku 2014 do sezóny 2021. Natiahnuť túto úspešnú sériu však už Mercedes nedokázal.

Toto Wolff v rozhovore pre agentúru PA svoj tím bráni, že vnímať posledné tri sezóny ako totálnu katastrofu môžeme len v tom prípade, ak zabudneme na Ferrari, Red Bull a McLaren. “Na prvom mieste sme skončili 115-krát a v posledných 50 pretekoch sme boli zrazení na kolená. Nechceme byť na tom takto a máme strašné pocity,” priznáva rodák z Viedne. “V pondelok však vždy preskupíme sily a ideme na to opäť.”

“Ferrari nevyhralo konštruktérsky šampionát od roku 2008, Red Bull nevyhral osemkrát po sebe, lebo sme víťazili my. Musíme sa na vec pozrieť aj z nejakej perspektívy,” žiada verejnosť tretinový majiteľ stajne. “Toto je tretí rok, čo sme nevyhrali. Nie je ich osem a nie je ich šestnásť. Kedy sa McLarenu podarilo získať posledný konštruktérsky šampionát? V roku 1998. A čo ich posledný jazdecký titul? S Lewisom v roku 2008.”

Každý tím raz zažije ťažké časy, no to neznamená, že je to pád do priepasti, z ktorej by sa už nedalo dostať. Koniec-koncov, môžeme hovoriť v prípade Mercedesu o páde na dno? “Vlani sme skončili druhí. Nestačí to, ale ak sa na to pozriete o desať-dvadsať rokov, uvidíte, že sme vyhrali osem titulov rade a potom sme prehrali tri, možno štyri, ale nie šestnásť.”

Zástupcovia Mercedesu v médiách pravidelne naznačujú, že v roku 2026 by mohol prísť ďalší víťazný cyklus. Cez víkend v Monaku sa aj George Russell nechal počuť, že na motorovom oddelení cítiť sebaistotu. Podľa Jamesa Allisona je v tíme podobné atmosféra ako pred rokom 2014.

Totovi Wolffovi tak možno postačí prečkať ešte túto a budúcu sezónu, a potom sa opäť budú môcť vrátiť oslavné ódy na jeho osobu. Dovtedy však musí strpieť kritiku nielen verejnosti, ale aj vlastnú.

“Vždy som bol veľmi sebakritický a sebahodnotiaci. Som v tomto dobrý? Pracujem na niečom, čomu rozumiem, a dokážem k tomu prispieť? Celý čas, už 30 rokov, si kladiem túto otázku,” vysvetľuje Toto Wolff. “Prijal som rozhodnutie, že sa stanem spolumajiteľom tohto biznisu a jeho spolumajiteľom aj zostanem, či už budem šéf tímu, generálny riaditeľ alebo predseda správnej rady.”

Na stoličke šéfa tímu však nie je prilepený. “V minulosti sa mi už raz stala situácia, že si zrazu myslíte, že niekto by to dokázal lepšie. Môže to byť preto, že má viac energie, je inteligentnejší, má širšie znalosti alebo viac empatie. Ten deň raz príde, ale spoločne [s akcionármi] sme ešte nezistili, kto by mal byť tým nástupcom.”

Pred odchodom Jérôma D’Ambrosia sa čakalo, že by to mohol byť práve on. A to možno už po uplynutí súčasnej zmluvy Tota Wolffa. Rakúšan podpísal nový trojročný kontrakt pred touto sezónou.

“Ja to stále milujem. Možno sa jedného dňa prebudím a už to tak nebude. Možno mi raz padne na hlavu skala a už zo mňa nebude šéf tímu. So spoluakcionármi sme si však vybrali tento osud. Podpísal som nový trojročný kontrakt a budem tu, až kým nezomriem, aj keď možno na inej pozícii vrcholového manažmentu,” dodal.

Súvisiace články

Diskusia