logo F1online.sk

Paddy Lowe varuje, že Mercedes sa možno už nedotiahne: Impériá padajú

Lewis Hamilton
© Jiří Křenek/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík10. 5. 2024

Tím Mercedes sa nachádza na rázcestí. Aj sám pilot stajne George Russell priznal, že dámy a pánov v Brackley čakajú krušné mesiace, zatiaľ čo Lewis Hamilton pôsobí pred prestupom do Ferrari značne uvoľnene. Nový monopost W15 nevytrhol Mercedes z mizérie posledných dvoch rokov a nič nenasvedčuje tomu, že riešenia sú na ceste. Aj bývalý technický riaditeľ stajne Paddy Lowe si myslí, že tím nečaká prechádzka ružovou záhradou.

Lowe patril k strojcom úspechu Mercedesu v počiatkoch hybridnej éry. Počas svojej 32-ročnej kariéry vo Formule 1 získal sedem jazdeckých a päť konštruktérskych titulov s Williamsom, McLarenom a Mercedesom. V roku 2019 definitívne opustil padok, aby sa venoval vývoju syntetických palív. Formulu 1 a svoj bývalý tím však naďalej s vášňou sleduje.

Mercedesu sa nevydarila zmena konceptu pred sezónou 2024 a aj podľa slov Georgea Russella musí jednoducho akceptovať, že monopost W15 je momentálne štvrtý najrýchlejší na rošte. Cesta na čelo však obvykle býva dlhá a náročná.

„Keď sa rozprávate s ľuďmi z tímov, ktorým sa práve darí, tak ak nie sú príliš arogantní, povedia vám: ‚V tomto športe by ste mali hovoriť o šťastí, keď sa vám podarí dobré auto. Nemôžete predpokladať, že ste to dokázali len vďaka vašej vlastnej genialite.‘ To je posolstvo, ktoré sa väčšina z nás naučila v priebehu rokov,“ povedal pre portál Motorsport.com jeden z technických géniov Paddy Lowe.

„Mercedes urobil po aerodynamickej stránke niekoľko nesprávnych rozhodnutí. Nástroje tímov sú neuveriteľne sofistikované. Máte veterný tunel, CFD atď., ale napriek tomu majú chyby. To priznajú všetky tímy. Preto vždy existuje riziko, že sa vydáte cestou, ktorá v reálnom svete nefunguje. Musíte to napraviť a presne tomu teraz čelí Mercedes. Je veľmi ťažké sa z toho dostať a potrebujete jednoducho čas,“ skonštatoval Lowe.

Tento tím bol toľké roky považovaný za neomylný a neporaziteľný. Dnes však má čo robiť, aby odrazil útoky tímov zo stredu poľa. Drobné záblesky dobrej výkonnosti strieda obrovské sklamanie z porážky. Za posledných desať rokov sa v Mercedese vystriedalo veľa ľudí a množstvo kľúčových osobností dnes už v Brackley či Brixworthe nepracuje. Podľa Lowa je však čas kľúčovou premennou vo Formule 1.

„V tíme máte obrovské množstvo ľudí. Všetky vaše nástroje na testovanie by sa deň čo deň mali venovať získavaniu času na kolo. Vaši súperi však robia to isté, takže keď z nejakého dôvodu stratíte, povedzme, tri, štyri alebo šesť mesiacov, tak je veľmi ťažké nájsť čas na kolo rýchlejšie než oni. Veľmi dlho za sebou ťaháte túto stratu. Presne v tejto situácii sa ocitol Mercedes,“ vysvetlil Lowe.

Stále tu však hovoríme o Mercedese. Je to tím šampiónov s obrovskými zdrojmi a zázemím. Zdá sa nám prirodzené, že jedného dňa sa z toho dostanú. Lowe však nesrší takou istotou. „Môže sa vám to podariť, ale nemusí. V skutočnosti sa to môže ešte zhoršiť. Taká je prirodzená povaha športu a preto je také fascinujúce sledovať šampiónov, ako prichádzajú a odchádzajú,“ povedal brilantný konštruktér, ktorý zakladá svoje slová na historickej skúsenosti.

„Impériá sa rozrastajú a padajú, ako napríklad Rím alebo Grécko. Vždy som si myslel, že Formula 1 je v tomto smere podobná. Je v tom veľa prvkov a jedným z nich môže byť sebauspokojenie. V roku 1992 sme boli vo Williamse veľmi šťastní, že sme porazili McLaren, ktorý sa niekoľko rokov zdal nezdolateľný. Spočiatku tomu nemôžete uveriť, ale niečo sa zmenilo a môže sa na tom podieľať veľa prvkov,“ povedal Lowe.