logo F1online.skF1online.sk

Binotto: Určite nebudeme čakať na titul 21 rokov

Mattia Binotto a tím Ferrari
© F1.com
Milan Kubala
Milan Kubala4. 11. 2020

Jazdci Ferrari čakajú na majstrovský titul dlhých trinásť sezón. V tomto ročníku nemajú nárok na víťazstvá, tobôž na titul, a v budúcom roku túto nelichotivú sériu určite ešte predĺžia. Mattia Binotto je ale presvedčený, že sa majstrovský pôst čoskoro skončí a nedopadne to ako po roku 1979.

Taliansky tím trpí kvôli technickým direktívam, ktoré na začiatku tohto roka vydala FIA. Klepla tak po prstoch Scuderii, ktorá mala vo veľkom rozsahu zneužívať šedé zóny v pravidlách, či rovno ich porušovať. Trestom pre Maranello je obrovské vývojové manko, ktoré sa inžinieri snažia stiahnuť.

Mattia Binotto v rozhovore pre taliansku televíziu Sky Sports odmietol akékoľvek porušovania pravidiel. “Samozrejme, že žiadne neboli, inak by sme boli diskvalifikovaní. FIA skontrolovala každú jednu súčiastku a nikdy nenašla nič proti pravidlám. Žiaden súper proti nám neprotestoval. Dospeli sme k dohode, že všetky otázky ohľadom pravidiel, ktoré sa týkali šedých zón, budú objasnené. Je normálne, že je táto dohoda tajná, určite nechceme odhaľovať naše plány.”

Ferrari muselo tušiť, že raz príde vytriezvenie v podobe priškrtenia pravidiel. Na pláne B však nepracovalo dostatočne skoro. Keď už malo v pravidlách úplne jasno, zas prišlo uzatvorenie tovární. Katastrofa bola na svete.

Twitter/Ferrari

“V tej šedej zóne sme sa pohybovali celú sezónu, až kým v zime neprišli technické direktívy, ktoré nám zakázali robiť s motorom isté veci. Najviac zasiahli nás, ale mali dopad aj na ostatných,” vysvetľuje Binotto. “Pochybili sme pri projektovaní, vybrali sme sa zlou vývojovou cestou. Potom nás zmrazil a penalizoval Covid.”

Vylepšenia privezené na posledné veľké ceny ukázali potenciál. Nešlo o prevratné novinky, skôr o súčiastky, ktoré mali zlepšiť ovládateľnosť auta. Charles Leclerc je s nimi spokojný a odzrkadľuje sa to aj na výsledkoch. “To je pravda, priniesli sme nové diely, ktoré fungujú. Dúfame, že je to ten drobný krok vpred, ktorý nás dostane aspoň tam, kde sme boli na začiatku roka.”

Cesta na vrchol bude ešte poriadne dlhá, no snáď nebudú talianski fanúšikovia čakať na ďalší jazdecký titul 21 rokov, ako tomu bolo pred sezónou 2000. “Nebude to 21 rokov, o tom som presvedčený. Na vlastnej koži som zažil tie časy prestavby tímu, aj s prvým víťazstvom v šampionáte konštruktérov nasledovaným tým jazdeckým. Aj teraz uplynulo veľa rokov, príliš veľa. Bojovali sme o víťazstvá a párkrát sme zabojovali aj o titul.”

“Mnohé sezóny boli bez víťazstva, napríklad tie medzi rokmi 1990 a 1994. Toto je náročná, ale špecifická sezóna. Je to spôsobené našimi problémami, ale tiež problémami v kontexte koronavírusu. Nedokázali sme vyvíjať a upravovať veci. Rok 2022 je už za dverami a my musíme doň vložiť veľa energie. Toto je sezóna, ktorá je výnimkou.”

Scuderia Ferrari Press Office

“Nastal čas zmeniť pravidlá, v roku 2022 začneme všetci na jednej úrovni. Budeme môcť na tom pracovať od januára 2021, bude to nový začiatok, ktorý zamieša karty. Dúfame, že sa Ferrari dočká nového víťazného cyklu,” nádejá sa Mattia Binotto.

Cieľom Liberty Media je vyrovnať štartové pole a divákom priniesť do obývačiek viac napätia. Ďalšiu éru dominancie, keď by niektorý tím získal vďaka jednej konkrétnej vychytávke, ako tomu bolo napríklad za čias Red Bullu a fúkaných difúzorov, či po štarte hybridnej éry a motora z iného sveta Mercedesu, Binotto neočakáva.

“Pravidlá sú napísané dosť reštriktívne, takže máme len pár možností, ako prísť s niečím, čo by bolo mimo normu. Úmysly sú správne; pokúsiť sa zlepšiť šou. Autá budú pri jazde za inými strácať menej aerodynamického výkonu. Je to dobrý smer,” schvaľuje švajčiarsky inžinier.

A čo sezóna 2021? Z tábora Ferrari sa ozývajú pozitívne reakcie hlavne na testy novej pohonnej jednotky. Uvidíme Ferrari na prvej priečke v jazdeckom alebo konštruktérskom poradí? “Realisticky, nie. Nemyslím si, že by sme bojovali o titul. Musíme sa však vrátiť do bojov o pódiá, to musí byť naším cieľom.”

Súvisiace články

Diskusia