logo F1online.sk

Verstappen neschvaľuje rozhodnutie Pirelli: To je tak, keď nemáte konkurenciu

Mechanici Pirelli s pneumatikami
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala17. 4. 2024

Sezóna 2026 bude v mnohých smeroch prelomová, no pneumatík sa to týkať nebude. Pirelli nedávno vyhlásilo, že chce zostať pri súčasných osemnásťpalcových kolesách, čo si v padoku nenašlo len fanúšikov. Max Verstappen sa ani nečuduje, že taliansky dodávateľ takto využil svoje postavenie.

K novým pohonným jednotkám, novým šasi a novej aerodynamike sa mohli pridať aj nové šestnásťpalcové pneumatiky. O tomto prechode sa dlho diskutovalo, keďže takáto zmena by Formule 1 pomohla dosiahnuť svoj cieľ, ktorým je zníženie hmotnosti monopostov. Šestnásťpalcové kolesá by však nepriniesli len menšie zníženie hmotnosti, ale by čiastočne uľavili aj odpruženiu áut.

Pirelli však tento krok odmieta. Z pozície jediného dodávateľa gúm odkázalo, že takáto zmena by bola drahá a navyše šestnásťpalcový profil by nebol taký relevantný k bežnej premávke ako súčasné riešenie.

Max Verstappen tomuto rozhodnutiu napriek tomu nefandí. “Myslím si však, že tomu nefandí väčšina jazdcov. S týmito osemnásťpalcovými kolesami toho vidíte oveľa menej,” cituje ho portál motorsport.com. “Nemyslím si, že by Pirelli vôbec chcelo ísť cestou šestnástich palcov, pretože potom by sa pneumatiky mohli začať viac prehrievať.”

“Ja si však potom hovorím: Možno by sme mali investovať viac času do toho, aby sme zabezpečili, že sa šestnásťpalcové pneumatiky nebudú prehrievať,” odkázal úradujúci majster sveta. Pirelli už na nasledujúci rok ohlásilo nasadenie nových pneumatík, ktoré by mali byť ešte odolnejšie voči prehrievaniu.

Prečo teda vyvíjať ešte ďalší rozmer, keď už Pirelli vyhralo tender a má istotu, že bude dodávateľom gúm aspoň do roku 2027? “Toto je vždy problém, keď nemáte žiadnu konkurenciu a ste výhradným dodávateľom pneumatík. Sami seba sa potom pýtate: Prečo by sme investovali toľko peňazí do vývoja úplne nových gúm? Áno, samozrejme, chápem to.”

Formula 1 tak opäť raz ide proti spätnej väzbe zo strany jazdcov, ako to spravila už mnohokrát. Max Verstappen sa napríklad pred časom nechal počuť, že je proti aktívnej aerodynamike, no dnes sa o nej otvorene hovorí ako o náplasti na nedomyslenú koncepciu pohonných jednotiek.

Má vôbec slovo jazdca nejakú váhu, alebo len hádže hrach na stenu, keď kráľovnej motoršportu radí, čo by mala zvážiť? “V konečnom dôsledku my svojimi vyjadreniami nezastupujeme tímy a v celej tejto hre nie sme ani akcionármi. Samozrejme, to je vždy problém,” dodáva Verstappen. “Zostáva to politické. Spoločne jednáme v rámci Asociácie jazdcov GPDA, no nemáme žiaden hlas. Je to tak trochu problém.”

Súvisiace články