logo F1online.sk

Podľa médií by Alpine mohol byť na predaj. Má to však háčik

Pierre Gasly, Alpine zozadu
© Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík10. 4. 2024

Špekulácie boli nevyhnutné. Aj keď mal továrenský tím Renaultu vždy tie najvyššie ambície, nikdy sa k nim nedokázal ani len priblížiť. Ba čo viac, v roku 2024 je Alpine úplne najhorší zo všetkých. Za týchto okolností sa nemôžeme čudovať, že sa objavujú prvé špekulácie o predaji stajne. Podľa portálu Motorsport.com však Renault nechce zrušiť svoj motorový program, čo znamená, že možný odpredaj stajne podmieňuje pokračovaním v dodávkach pohonných jednotiek.

Kúpili by ste tím Formuly 1, keby ste vedeli, že ho minimálne šesť rokov bude poháňať najslabší motor? Samozrejme, nevieme, ako sú na tom Francúzi s prípravou na rok 2026, ale ich pohonné jednotky boli od počiatku hybridnej éry v sezóne 2014 najslabšie na celom štartovom rošte.

V roku 2016 sa Renault vrátil do Formuly 1 s vlastným továrenským tímom a nemalými ambíciami. Tie sa po pravidelných čistkách vo vedení pretekárskeho tímu stali vďačným zdrojom vtipov, ktoré v roku 2024 vyvrcholili. Továrenská stajňa Renaultu má totiž momentálne stratu aj na tímy ako Haas či Sauber. Stačí si spomenúť, ako Esteban Ocon jasal, keď v Suzuke postúpil aspoň do Q2. Z niečoho takého má mať radosť spoločnosť Renault, ktorá je jedným, zo symbolov Francúzska?

„Nie je prekvapujúce, že sa v súvislosti s touto situáciou začalo hovoriť o záujme o kúpu tímu. Je zákonitosťou trhu, že sa kupuje vtedy, keď je hodnota spoločnosti najnižšia,“ uviedol vo svojom článku portál Motorsport.com. „Renault znovuzískal vlastníctvo nad zariadeniami v Enstone v roku 2015 a v roku 2021 ho premenoval na Alpine.“

„Keď však jazdíte na chvoste poľa, nepomáha to vašim predajom; a keď neexistuje ani náznak skorého zlepšenia situácie, tak nie je ťažké si predstaviť, že ponuky na kúpu stajne začnú byť zvažované o niečo vážnejšie,“ pokračuje britský portál.

„Aj keď nie je problém zohnať kupujúceho, komplikáciou je budúcnosť motorového oddelenia. Podľa správ z japonského padoku je jednou z podmienok predaja záväzok, že pohonná jednotka Renault bude poháňať monoposty tímu ešte niekoľko sezón – predpokladá sa, že do roku 2029,“ uviedol Motorsport.com.

To je dosť problematické. Renault, samozrejme, už naplno pracuje na vývoji pohonnej jednotky pre rok 2026 a automobilka zjavne chce pokračovať vo svojom motorovom programe. Záujemcov by to však mohlo odradiť, keďže je nemálo pravdepodobné, že motor Renaultu bude najslabší aj v roku 2026.

Takému Michaelovi Andrettimu by to však nemuselo vadiť, keďže kedysi mal uzavretú predbežnú dohodu o dodávkach motorov s francúzskou automobilkou. Ako dlho s nimi však chcel vydržať? Naproti tomu Hitech sa vraj dohodol s Mercedesom. Prípadný predaj by teda čelil istým prekážkam.

Otázne však je, do akej miery zodpovedajú správy Motorsport.com realite. Hovorca Alpinu totiž akékoľvek dohady poprel. „Špekulácie a historky o tom, že tím je na predaj, sa nezakladajú na pravde. Tím rozhodne nie je na predaj,“ povedal pre menovaný portál hovorca Alpinu.