logo F1online.sk

Dodávateľ bŕzd Brembo tvrdí, že k pochybeniu došlo na strane Red Bullu

Mechanici Red Bullu s monopostom Maxa Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala28. 3. 2024

Vyšetrovanie problémov Maxa Verstappena, ktoré viedli k jeho odstúpeniu z VC Austrálie, naďalej pokračuje. Okruh podozrivých sa však postupne zužuje. Dodávateľ bŕzd potvrdil, že k zlyhaniu nedošlo na jeho strane.

Štyridsať minút pred štartom pretekov sa začína ostrá kontrola všetkých systémov. Piloti majú možnosť vyraziť z boxov a v priebehu nasledujúcich desiatich minút preveriť svoj monopost aj podmienky na trati. Počas týchto kôl ešte na auta zdanlivo všetko fungovalo.

Holanďan zvládol aj prvé tri kolá po zhasnutí červených svetiel. Vo vysielačke len skonštatoval, že na moment stratil kontrolu nad autom, čo mu prišlo čudné. Dokonca aj keď sa na cieľovej rovinke na začiatku štvrtého kola začalo z Red Bullu dymiť, Holanďan si nič nevšimol a vo vysielačke neprehovoril ani jeho inžinier. Až keď na konci druhého sektora sa k dymu pridali aj plamene, sa Verstappen ozval a informoval inžiniera, ktorý si dovtedy zrejme nevšimol rastúce teploty.

“Vyzerá to tak, že ku kontaktu brzdy dochádzalo už od úplného štartu pretekov,” prezradil po nedeľnej veľkej cene Christian Horner. “Preto Max opísal, že to bolo ako mať zatiahnutú ručnú brzdu, čo mu spôsobilo aj pár hraničných momentov. Teraz sme už dostali všetky súčiastky a preskúmame poškodenie. Prezrieme to a zistíme, čo je presnou príčinou.”

“Je samozrejmé, že pilot je frustrovaný, keď po odstúpení vyskočí z auta, ale myslím si, že bol k celému tímu a mechanikom veľmi vľúdny. Sme jeden tím a vypadnutie bolí každého z nás rovnako. Ide o to poučiť sa. Dva roky sme neodstúpili z dôvodu mechanických problémov, čo je pozoruhodné. Teraz ide o to zistiť, čo to spôsobilo, poučiť sa z toho a ísť ďalej,” doplnil šéf Red Bullu.

Max Verstappen (Getty Images/RB Content Pool)

Červení býci zatiaľ výsledky svojho skúmania neprezentovali. Máme však vyjadrenie hovorcu Bremba, ktorý informoval nielen o Verstappenových problémoch v Austrálii, ale súhrnne aj o zvláštnom správaní Ferrari Charlesa Leclerca v Bahrajne.

“Vyšetrovanie v oboch tímov ukázalo, že Leclercove a Verstappenove problémy nemajú žiadnu spojitosť s anomáliami v komponentoch Brembo a so zlyhaním materiálu,” skonštatoval hovorca Bremba.

K chybe malo dôjsť pri inštalácii komponentov, prípadne zlyhali súčiastky, ktoré nepatria dodávateľovi. “V oboch prípadoch problém spočíval v chybnom nastavení, resp. v rozhodnutí tímu ohľadom konfigurácie auta (nedisponujeme väčším množstvom detailov, ide o informácie tímov). Brembo preto nenesie žiadnu priamu zodpovednosť za problémy oboch áut.”

Expert na techniku Formuly 1 Craig Scarborough vo svojej popretekovej analýze dospel k záveru, že zlyhať mohla suchá rýchlospojka brzdy, ktorá umožňuje výmenu brzdového strmeňa bez nutnosti odvzdušniť celý systém. “Rýchlospojka by po zlyhaní umožnila funkčnosť brzdy, ale neuvoľnila by tlak.” Po stlačení pedála by sa brzda zahryzla, no po jeho uvoľnení by sa nevrátila do pôvodnej polohy. Trenie by spôsobilo ďalšie hromadenie tepla, dym a napokon aj plamene.

Nie je to však jediná teória. Druhou (a nie nutne poslednou) možnosťou je nesprávne zapojenie, resp. nedostatočné utiahnutie strmeňa v pravej zadnej brzde, ku ktorému pred pretekmi teoreticky mohlo dôjsť, ak mechanici po kvalifikácii rozoberali a kontrolovali celý systém.

Na oficiálne závery vyšetrovania Red Bullu ešte čakáme.