logo F1online.sk

Ferrari neustúpi. Sme jasne proti zmrazovaniu motorov, odkazuje Camilleri

Sebastian Vettel
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala30. 10. 2020

Red Bull bude podľa všetkého len ťažko hľadať podporu pri presadzovaní svojho návrhu zmraziť pohonné ústrojenstvo. Louis Camillieri vylúčil, že by Scuderia pristúpila na takýto krok, ktorý je podľa Maranella proti fundamentálnym myšlienkam Formuly 1.

Formula 1 je nielen súbojom pilotov, ale aj inžinierov a techniky. Ferrari dlhodobo zastáva názor, že kráľovná motoršportu má byť výstavnou skriňou inovácií, nie šampionátom identických monopostov.

Úmysly Red Bullu sa dajú pochopiť. Po odchode Hondy sa nechcú vrátiť do pozície zákazníka, oveľa radšej by chceli pokračovať s jej pohonnou jednotkou. Vyvíjať ju v konkurencii obrovských koncernov, pod ktoré patria súperi z Mercedesu, Ferrari a Renaultu, je však pre súkromnú firmu nepredstaviteľné. Preto Helmut Marko s Christianom Hornerom tlačia na zmrazenie vývoja.

Na druhej strane aj postoj Ferrari je pochopiteľný; Scuderii by zmrazenie pohonných jednotiek určite nepomohlo, veď práve oblasť motora je tá, v ktorej má Ferrari najväčší priestor na zlepšenie. Zmrazenie motorov by znamenalo, že výkonnostne bude na súperov až do roku 2026 strácať, alebo aspoň nič v porovnaní s nimi nezíska, ak by sa predsa len podarilo tímom dohodnúť na akomsi vyrovnaní výkonnosti agregátov.

“Sme jasne proti zmrazovaniu pohonných jednotiek, keďže to je proti duchu Formuly 1,” vysvetľuje pre Gazzetta dello Sport výkonný riaditeľ Ferrari Louis Camilleri vyberajúc si noblesnejší dôvod ako ten, že Ferrari je po stránke motora proste príliš pomalé.

“Myslím si, že je dôležité zdôrazniť, že v súčasných pravidlách je už zakotvené zmrazenie k roku 2023. A okrem toho má Formula 1 ambiciózne ciele po stránke udržateľnosti. Už v roku 2022 pravidlá zavádzajú palivá s 10-percentnou etanolovou zložkou. FIA však chce čím skôr dosiahnuť 100 percent, ideálne už v tom ďalšom roku,” pokračuje 65-ročný rodák z Alexandrie. “Toto sa nevyhnutne spája s vývojom niektorých motorových komponentov. Je to veľmi komplikovaná téma a aktívne o nej so všetkými zainteresovanými rokujeme.”

Red Bull argumentuje aj tým, že Formula 1 sa po odchode Hondy ocitne v ohrození. Stačí, aby jeden ďalší výrobca oznámil koniec, a vo Formule zostanú len dvaja. Milton Keynes chce šport pred týmto čiernym scenárom zachrániť tým, že výrobcovia už nebudú musieť do vývoja nič investovať.

“Ja si nemyslím, že by sa to stalo,” zhodnotil pravdepodobnosť toho, že z Formuly 1 “utečie” aj ďalší výrobca, Camilleri. “Ale na druhej strane to zvyšuje dôležitosť správne definovať hlavné charakteristiky pohonných jednotiek budúcnosti.”

“My, a tým myslím FIA, Liberty Media a výrobcov motorov, musíme dôkladne vyvážiť jednotlivé ciele v oblasti inovácií, ekologickej udržateľnosti a nákladov. Ten posledný faktor bol častokrát prehliadaný, čo všetkých vystavovalo nebezpečenstvu. Musíme zabezpečiť, že dodávanie a vývoj motorov bude atraktívny biznis,” doplnil výkonný riaditeľ Ferrari.

Súvisiace články