Szafnauer o Alpine: Tak to dopadne, keď v tíme nevytvoríte psychologické bezpečie
Alpine sa ocitol vo veľkých problémoch. Okrem toho, že má najpomalší monopost v poli, práve prechádza ďalšou reštrukturalizáciou. Podľa jeho bývalého šéfa Otmara Szafnauera však z toho môže viniť len sám seba. Dopláca na svoje vlastné chybné rozhodnutia a neuvedomenie si skutočnosti, že v tíme je dôležitá stabilita.
Otmar Szafnauer si po odchode z Aston Martinu našiel celkom rýchlo novú pozíciu, hoci v Alpine si ho ponechali len osemnásť mesiacov. Pod ruky kata sa však nedostal sám. Spolu s ním sa z Enstone musel porúčať aj Alan Permane, ktorý v stajni strávil úctyhodných 34 rokov.
Keby to bola jediná výmena na kľúčových pozíciách za posledné roky, nič strašné by sa nedialo. Takéto zásahy do riadenia tímu sú však v Alpine pravidelnou záležitosťou, ktorá ho doviedla do dnešnej nezávideniahodnej situácie.
“Stopky neklamú a oni nevyzerajú veľmi konkurencieschopne,” okomentoval výkony svojho bývalého tímu Otmar Szafnauer pre Viaplay. “Chápem to. Ľudia na najvyšších pozíciách prijímali nie veľmi dobré rozhodnutia, vyhadzovali zamestnancov a netvorili v tíme psychologické bezpečie. Teraz vidíme dôsledok.”
“Avšak, chápem to. Formula 1 je tvrdá hra. Veľa vecí musíte urobiť správne a ak sa v niektorých zmýlite, hneď vás to dobehne,” pripomenul nekompromisný charakter súťaže, v ktorej sa nevyplácajú chybu na trati, tie personálne desaťnásobne.
Krátko pred tohtoročnými predsezónnymi testami Szafnauer poradil Alpinu, v čom robil chybu. “Keď sa dostanete do takej situácie, v akej je Alpine, najskôr potrebujete do hĺbky pochopiť, čo vlastne máte k dispozícii, čo z toho je dobré a čo treba vymeniť. Šéfovia v Alpine však chceli dosiahnuť úspechy skôr, ako to vôbec bolo možné. Povedal som im, čo možné je, na čo odvetili, že nemajú čas. Akoby nechápali, že potrebujete čas na to, aby ste zmenili kultúru a osvojili si zručnosti, ktoré nemáte.”
Bývalý pretekár F1 Timo Glock už vlani kritizoval Alpine za vyhadzov Otmara Szafnauera, ktorý do tímu pritiahol nové mená, no musel odísť skôr, ako sa títo noví inžinieri vôbec mohli pustiť do práce. Dnes sa dôležité postavy menia zas. V tíme má po novom pôsobiť trojica technických riaditeľov.
“Celý ten chaos sa začal vlani. Vyhodili mnohé kľúčové osobnosti vrátane Otmara,” hovorí expert nemeckej Sky Timo Glock. “Zmeny v personálnom obsadení počas vývoja auta prinášajú do tímu nepokoj. Teraz vidíme toho dôsledky.”
“Na testoch predviedli katastrofálny výkon a teraz sú na štartovom rošte poslední,” zhodnotil neveselú situáciu v Alpine, ktorá sa tak skoro zrejme nezmení.