logo F1online.sk

So Sergiom Pérezom to už teraz vyzerá zle-nedobre

Sergio Pérez
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala26. 2. 2024

Experti sa po predsezónnych testoch zhodli na niekoľkých veciach: Red Bull bude vpredu, Alpine zas vzadu, nuž a Sergio Pérez sa bude modliť, aby si ho červení býci ponechali v tíme. Mexičanova rýchlosť totiž vôbec nenasvedčuje tomu, že by chcel tento rok vyzvať do súboja Maxa Verstappena.

Monopost RB20 pôsobí dojmom, akoby ho stvorili samotní formuloví bohovia. Aj keď počas zimy metamorfoval, je rýchly, spoľahlivý, stabilný a podľa Maxa Verstappena “robí všetko, čo od neho chcem”. Analytici pri hodnoteniach Red Bullu naberali superlatíva bagrom.

Naproti tomu padok už podozrievavo hľadí na Alpine, ktorý má byť na chvoste štartového poľa. Alpine A524 má totiž nadváhu, je aerodynamicky neefektívny, pomalý na jedno kolo aj na dlhšie vzdialenosti. Je otázne, kedy začne zmena koncepcie prinášať ovocie, no slávny 100-pretekový plán k titulom očividne dostal tvrdú ranu, ak nie rovno K.O.

Tretia vec, ktorá sa už začala kryštalizovať, je rozloženie síl v samotnom Red Bulle. Zdá sa totiž, že nebude vyhrávať Red Bull ako taký, ale len Max Verstappen. Takmer nikto nepochybuje o tom, že Pérez nadviaže na minulý rok a stane sa z neho jednoznačná dvojka. Fernando Alonso sa sám nechal počuť, že “19 jazdcov” už teraz vie, že titul nezíska.

Otázka znie, koľko desatín bude Sergio Pérez strácať na svojho kolegu? “Pérez sa po padoku vliekol s deprimovaným výrazom v tvári. Jeho tímový kolega je v priemere o šesť až sedem desatín rýchlejší,” píše vo svojom hodnotení testov nemecký Auto Motor und Sport.

Maxovi Verstappenovi môže byť jedno, či budú pravdivé analýzy Mercedesu (podľa ktorých má Red Bull náskok sekundu), alebo Williamsu (0,5 sekundy), alebo Helmuta Marka (0,3 sekundy). Sergio Pérez však bude dúfať, že v tomto mikrosúboji excelovských tabuliek zvíťazia strieborné šípy, pretože v ostatných dvoch prípadoch bude musieť o pódiá bojovať minimálne s Ferrari.

“Pérez musí Maxa dostať z hlavy a jazdiť podľa svojho programu,” radí mu športový poradca Red Bullu Helmut Marko. Čo sa však ľahko povie, to sa už ťažšie urobí. Podľa zákulisných správ totiž Pérezova budúcnosť priamo závisí od toho, aké výkony bude podávať v porovnaní s hviezdnym Holanďanom.

Kľúčové tri mesiace

Koncom októbra minulého roka priniesol portál F1-insider.com zaujímavú informáciu. Sergio Pérez má mať vo svojom kontrakte zakotvenú klauzulu, ktorá Red Bullu umožňuje ho “vykopnúť” z tímu po prvej tretine sezóny 2024 — po VC Monaka — bez toho, aby mu býci museli vyplatiť finančnú náhradu. Podmienkou jej aktivácie sú Mexičanove podpriemerné výkony.

Renomovaný novinár Joe Saward zas vo svojom blogu, v ktorom len o pár riadkov vyššie avizoval premenovanie AlphaTauri na Racing Bulls, prezradil, že aj Ricciardov kontrakt má v sebe isté klauzuly. Je pritom možné, že tie priamo nadväzujú na zmluvu so Sergiom Pérezom.

“Dobre informované zdroje naznačujú, že v Ricciardovom kontrakte je klauzula, ktorá mu po úvodných veľkých cenách umožňuje prestúpiť do Red Bullu Racing, ak Sergio Pérez nezaberie. Počul som, že ak sa to stane, Danielov plat sa strojnásobí a nahradiť ho príde Liam Lawson,” napísal koncom novembra Joe Saward.

Sergiovi Pérezovi v každom prípade po sezóne skončí zmluva. S jej predĺžením to vraj ani samotný rodák z Guadalajary nevidí príliš ružovo. Chýbajúce sebavedomie pred rokovaniami majú potvrdzovať správy nemeckého AMuSu. Pérez vraj už teraz hľadá záložný plán pre prípad, že preňho v Red Bulle nezostane miesto.

Sergio Pérez však pred pár dňami upokojil svojich fanúšikov, že ho nevyrušuje skorý štart rokovaní, ktoré rozbehlo predĺženie zmluvy Charlesa Leclerca či prestupová bomba Lewisa Hamiltona.

“Väčšina jazdcov bude určite chcieť všetko vybaviť už v úvode roka,” poznamenal Sergio Pérez ešte pred predsezónnymi testami. “To je jeden z prístupov. Ja sa koncentrujem na to, aby som mal skvelý rok.”

“Ak na trati podávate dobré výkony, to ostatné sa o seba postará aj samo. Takže ma to príliš nevyrušuje. Toto je moja štrnásta sezóna vo Formule 1 a mojím hlavným cieľom je zabrať na trati. Pôjdem na to štýlom od pretekov k pretekom. Postarám sa o to, aby som z každého jedného víkendu vyťažil maximum, to bude môj cieľ,” odkázal Mexičan.