Prečo boli piatkové tréningy v Zandvoorte dôležitejšie než podpísanie zmluvy s Hamiltonom?
Ďalšia sezóna a ďalšia vlna očakávaní vo Ferrari. Tento tím si od roku 2007, keď naposledy získal titul, prešiel nejedným sklamaním. Červené monoposty neboli dostatočne rýchle, dostatočne spoľahlivé a tím dostatočne silný, aby zabezpečil zakaždým tú správnu stratégiu v pretekoch. Nový rok je však novou príležitosťou ukončiť dlhoročné čakanie na titul.
Podpis zmluvy s Lewisom Hamiltonom je signálom pre celý svet Formuly 1 – Ferrari je ochotné urobiť pre úspech čokoľvek, nech to stojí, čo to stojí. Na podpise výrazne participoval aj prezident Ferrari John Elkann, ktorý nechýbal ani v továrni v Maranelle pri posledných prípravách pred predstavením nového monopostu SF-24.
V kuloároch sa už pošepkáva o „Operácii Reštart“ – dlhodobom strategickom pláne, ako vrátiť Ferrari späť na úplné čelo Formuly 1. Novú vlnu optimizmu však vraj neodštartoval podpis jazdeckej superhviezdy, ale, možno trochu paradoxne, piatkové voľné tréningy na Veľkej cene Holandska. Bežný fanúšik si dnes už možno ani nespomenie, čo sa vtedy stalo, ale vo Ferrari si to pamätajú veľmi dobre. Charles Leclerc to označil za okamih obratu.
Scuderia vtedy obetovala svoju prípravu na preteky a rozhodla sa pre rozsiahly testovací program. Namiesto toho, aby sa Ferrari sústredilo na prípravu pneumatík na víkend, monoposty Sainza a Leclerca nastavilo diametrálne odlišne. Inžinieri sa sústredili na celkové pochopenie monopostu – skúmanie rôznych úrovní prítlaku a mechanických nastavení.
Toto bol začiatok veľmi dobrej druhej polovice minulej sezóny, keď Ferrari mohutne doťahovalo Mercedes a dokázalo zvíťaziť na Veľkej cene Singapuru. „Tento pocit mám už šesť mesiacov,“ odpovedal Charles Leclerc na otázku, či vo Ferrari zavládla nová vlna optimizmu. „Pred šiestimi mesiacmi, keď sme začínali druhú polovicu sezóny, bola motivácia v tíme naozaj veľká.“
„Veľmi jasne si pamätám na ten moment: vo voľnom tréningu v Zandvoorte sme vykonali veľmi špecifické testy. Po návrate sme si všetci sadli a pred našimi očami sa objavili veľmi jasné výsledky. Myslím si, že tímu to dodalo obrovskú motiváciu. Povedali sme si, že teraz už chápeme, aké sú slabiny auta, na čom musíme popracovať a akým smerom sa musíme vydať,“ spomína Leclerc.
Tam niekde sa začali rodiť základy monopostu SF-24? Samozrejme, podobnú vlnu optimizmu počujeme z tábora červeného tímu každú zimu. Naozaj sa však zdá, že druhá polovica minulej sezóny dodala stajni sebadôveru a bola kľúčová pre transformáciu, na ktorej základoch teraz stavia.
„Od tohto okamihu boli všetci na jednej lodi pokiaľ ide o smery, ktorými sa potrebujeme vydať. Všetko dávalo zmysel. Po troch alebo štyroch pretekoch sme do Japonska priviezli novú podlahu, čo bol okamžitý krok vpred z hľadiska citlivosti na vietor, ale tiež z hľadiska správania prednej časti monopostu,“ povedal Leclerc.
„Veľmi často hovorím o tom, že chcem mať silný predok a táto zmena takisto priniesla krok vpred. Naozaj dúfam, že naše auto dokáže nadviazať na momentum z druhej polovice minulej sezóny. Takže nie, nemyslím si, že toto je nová vlna optimizmu. Myslím si, že to začalo už pred šiestimi mesiacmi. Je skvelé to sledovať a je to vzrušujúce smerom do budúcnosti,“ dodal s nádejou monacký pretekár.
Pripojil sa aj Vasseur
Pridal sa aj šéf tímu Frédéric Vasseur, ktorý bol pri hodnotení vplyvu a významu holandského víkendu opatrnejší, ale skutočne súhlasil s tým, že to bol okamih, keď tím zaradil vyšší prevodový stupeň. Teraz sme zvedaví, či Ferrari dokáže nadviazať na druhú polovicu minulej sezóny a všetky tieto slová.
„Po Zandvoorte sme sa určite prebudili,“ vysvetlil Vasseur. „Nie som si istý, či to bolo previazané len na Zandvoort, ale bola to súčasť nášho ozdravenia.“
„Nie je ľahké obetovať jedno podujatie, pretože si myslím, že ten víkend bol ťažký z rôznych dôvodov. Je náročné rozhodnúť, že musíme obetovať prvý a druhý voľný tréning, aby sme vykonali nejaké testy. Myslím si však, že to bolo dobre zvládnuté. A bolo to správne rozhodnutie v správnej chvíli. Pravdepodobne to bol jeden z dôvodov, prečo sa tím v druhej polovici sezóny vrátil do boja,“ povedal boss Ferrari.