logo F1online.skF1online.sk

Okruhy, na ktoré by mohla Formula 1 zavítať v roku 2020

Fudži
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala26. 5. 2020

V mnohých krajinách, ktoré boli oficiálne zaradené do kalendára Formuly 1 pre rok 2020, je ešte stále nepredstaviteľné zorganizovanie veľkej ceny čo i len pred prázdnymi tribúnami. Preto pôvodne plánovaný počet 22 podujatí je absolútne vylúčený, no stále je otázne, či sa dokážeme dostať aspoň cez číslo 10. Ponuka voľných okruhov však nie je až taká malá, ako by sa mohlo zdať.

Výnimočná situácia si vyžaduje výnimočné riešenie. Chase Carey preto pripustil, že sa v priebehu tohto roka môžeme ocitnúť aj na trati, ktorá nebola zahrnutá do pôvodného kalendára. Ktoré to vlastne sú?

Pripomeňme, že aby sa mohli monoposty F1 na danom okruhu predstaviť, je nutné, aby mal platnú najvyššiu licenciu FIA. Takých tratí, ktoré navyše nefigurujú v kalendári 2020, je celkovo 23.

Nemecko: Hockenheim, Nürburgring

O Hockenheime sa už dlhšie rozpráva ako o alternatíve ku pretekom v Silverstone, keďže britská vláda neudelila karanténnu výnimku pre tímy F1. A hoci sa v utorok ráno objavili správy o tom, že Boris Johnson dal ministrom pokyn, aby umožnili uskutočnenie britskej grand prix, Hockenheim je stále v hre. Na Formulu 1 je po minuloročných pretekoch určite pripravený a do kalendára by sa mohol zaradiť ak nie ako náhrada pretekov vo Veľkej Británii, tak po nich ako samostatné podujatie.

Na vynovenom Nürburgringu sa nejazdí od roku 2013, nuž veľká cena v tejto časti Nemecka by výrazne oživila tohtoročný kalendár a priniesla aj kopu spomienok. Podobne ako pri Hockenheime tejto možnosti nahráva aj fakt, že Nemci sa v boji proti koronavírusu zaraďujú k úspešnejším krajinám.

Španielsko: Jerez, Motorland Aragón, Okruh Ricarda Torma

Od pamätnej Veľkej ceny Európy 1997 sa v Jereze preháňali monoposty F1 len počas testovacích dní, no seriál MotoGP sa v týchto končinách predvádza pravidelne. Na okruh sa plánuje vrátiť už teraz v júli.

Motorland Aragón je zas ďalším kúskom Hermanna Tilkeho, ktorý hostí seriál MotoGP či Formuly Renault 3.5.

Španielsko disponuje ešte okruhom Ricarda Torma, ktorý má najvyššiu licenciu FIA, a ktorým sa už preleteli aj autá Formuly 1. Tímy ho zvykli využívať ešte za čias slobodného testovania.

Francúzsko: Magny Cours

Medzi nie úplne najmladšími fanúšikmi Formuly 1 ide o veľmi známy pojem, veď v srdci Francúzska sa jazdilo dlhé obdobie medzi rokmi 1991 a 2008. A mnohí by ho istotne s potešením privítali aj ako stálu náhradu za trať Paula Ricarda.

Taliansko: Fiorano, Imola, Mugello

Hoci Fiorano je držiteľom potrebnej licencie, Formula 1 sem nezavíta už len z dôvodu dĺžky trate. Tá meria necelé tri kilometre, čo nespĺňa požiadavky FIA. S infraštruktúrou by boli tiež spojené veľké problémy.

Návrat Imoly by zahrial pri srdci vyznávačov tradičných okruhov, a o opätovné zaradenie do kalendára má dlhodobý záujem aj samotný okruh. Svoj záujem preukázal v roku 2016, keď sa pokúšal získať pre seba Veľkú cenu Talianska namiesto Monzy, no aj vo februári tohto roka majitelia Imoly ponúkli svoje služby ako náhradu za preteky v Šanghaji.

Ďalším potenciálnym dejiskom je Mugello, čo potvrdili aj nedávne vyjadrenia starostu Scarperia e San Piera: “Mugello má všetko potrebné na to, aby zorganizovalo preteky namiesto Monzy. Ak sa situácia v Lombardii nezlepší, možno by nebolo najzodpovednejšie tam pretekať. Nevieme, či dostaneme príležitosť, ale musíme byť pripravení aj na tú jednopercentnú šancu.”

Portugalsko: Algarve International Circuit (Portimao), Estoril

Algarve tiež nie je Formula 1 ukradnutá a neustále sa usiluje sem pritiahnuť kráľovskú motoristickú triedu. Doposiaľ sme tu videli len dva jej testy ešte pred začiatkom sezóny 2009.

Estoril má v tomto smere oveľa viac skúseností. Okruh však od zorganizovania prvých z celkovo sedemnástich atraktívnych veľkých cien F1 výrazne zmenil charakter, čo je škoda.

Turecko: Istanbul Park

Jedno z vydarených diel Hermanna Tilkeho, ktoré Bernie Ecclestone označil za “najlepší okruh na svete”, chýba v kalendári F1 od roku 2011. Medzi pilotmi bola obľúbená predovšetkým dlhá ôsma zákruta so štyrmi apexami prezývaná aj Diabolica.

Rusko: Moskva

Tento štvorkilometrový okruh sa nachádza takmer sto kilometrov od Moskvy a bol vôbec prvou traťou na medzinárodnej úrovni v Rusku. S Berniem Ecclestonom dokonca podpísal zmluvu na organizovanie pretekov, ale napokon k ambicióznym plánom nedošlo. Už na začiatku roka 2009 sa rozhodlo, že o rok neskôr Formula 1 na ruskú pôdu nezavíta.

Spojené arabské emiráty: Autodróm Dubaj

Po dokončení v roku 2004 sa stal prvým plnohodnotným okruhom v Spojených arabských emirátoch. Predstavilo sa na ňom viacero sérií vrátane šampionátu FIA GT, ETCC, A1 GP, ázijskej GP2 či 24-hodinovky Dubaj. Návšteva Formuly 1 zatiaľ chýba, no pokým funguje okruh v Abú Zabí, reálne to nevyzerá…

India: Buddh International Circuit

Korisťou Sebastiana Vettel sa stali všetky tri uskutočnené veľké ceny na tomto okruhu medzi rokmi 2011 a 2013. Momentálne je z neho karanténne centrum.

Japonsko: Fudži

Po tridsaťročnej odmlke v seriáli Formuly 1 sa japonská trať Fudži doň vrátila, no len na skok — po ročníkoch 2007 a 2008 sa v Japonsku jazdí už len v Suzuke. Od nervydrásajúceho súboja medzi Jamesom Huntom a Nikim Laudom v roku 1976 sa aj tento okruh musel podrobiť úpravám, ktoré ho v očiach historického nadšenca zničili.

Južná Kórea: Korea International Circuit

Úmysly zorganizovať preteky v Južnej Kórei boli spečatené v roku 2006 sedemročnou zmluvou určenou pre ročníky počnúc sezónou 2010. Päťročná opcia na predĺženie spolupráce nikdy nebola využitá, organizátori neboli spokojní s výškou poplatkov a aj napriek ich zníženiu v roku 2012 si preteky na seba nezarobili. Yeongam vypadol z kalendára v roku 2014.

Malajzia: Sepang

Ďalšie zo série diel nemeckého dizajnéra Tilkeho sa zabývalo v kalendári Formuly 1 v roku 1999. Malajzia na tomto okruhu usporiadala devätnásť pretekov, no nižší záujem zo strany divákov a zvyšovanie poplatkov spôsobenej väčšou konkurenciou podujatie ukončila.

USA: Indianapolis

Jeden z najznámejších okruhov na svete s jednou z najznámejších kontroverzií vo Formule 1, keď v roku 2005 do pretekov vyštartovalo len šesť monopostov. Efjednotka po tomto incidente ešte dva roky v USA vydržala, no nasledovala odmlka, až prišiel Austin.

Thajsko: Buriram

Zatiaľ bez účasti Formuly 1, no s plodnou spoluprácou s MotoGP. A Alex Albon by sa dočkal domácej veľkej ceny…

Katar: Losail International Circuit

Viac ako kilometer dlhá rovinka by istotne ponúkla príležitosť na predbiehanie, ba dokonca aj vo svetle reflektorov. Svojou šírkou je vhodnejší na preteky motoriek, ale ak neprekáža šírka trate v Zandvoorte, Losail v tomto smere určite nebude mať problém.

Kuvajt: Kuwait Motor Town

Najnovšiu trať Hermana Tilkeho otvorili len minulý rok, privítanie Formuly 1 by tak bolo raketovým štartom.

Fínsko: Kymi Ring

A čo veľká fínska párty s účasťou Kimiho Räikkönena? Domáci by si istotne dali povedať…

  • Značky

Súvisiace články

Diskusia