logo F1online.sk

100 miliónov dolárov? Z údajného platu Lewisa Hamiltona vo Ferrari padajú sánky

Lewis Hamilton
© Twitter/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík2. 2. 2024

Lewis Hamilton sa stane najlepšie plateným pilotom vo Formule 1. Helmut Marko na jar minulého roku zhodou okolností vyslal do médií menšie „torpédo“, keď vyhlásil, že status Maxa Verstappena ako najlepšie plateného pilota vo Formule 1 je tŕňom v oku sedemnásobného šampióna. Ak sa však správy v talianskych médiách nemýlia, tak minimálne platovo Hamilton svojho soka zadupe do zeme.

Hnacím motorom angažovania Lewisa Hamiltona bol prezident Ferrari John Elkann. Aj keď niektorí hovoria, že vzťah týchto dvoch mužov sa dosť preceňuje, v Taliansku sa zakaždým písalo o rešpekte, ba dokonca o priateľstve medzi. Snaha prilákať veľkého šampióna do Maranella bolo vždy súčasťou dlhodobej politiky Scuderie. Potvrdilo sa to pri Michaelovi Schumacherovi, Fernandovi Alonsovi aj Sebastianovi Vettelovi.

Je zrejmé, že Elkann túžil napodobniť svojho deda, veľkého Gianniho Agnelliho, ktorý stál pri angažovaní Michaela Schumachera a na sklonku života si užíval dominanciu tohto tímu. Aj keď mu vraj vždy bol bližší Juventus, pre úspech Ferrari bol ochotný urobiť čokoľvek.

Teraz je na rade Elkann, aby sa zapísal do histórie. Keď v roku 2022 vyhodil Mattiu Binotta, zrejme sa rozhodol, že vo Ferrari vytvorí nový „Dream Team“. Snaha angažovať Christiana Hornera mu nevyšla. Príchod Frédérica Vasseura bol vraj tak trochu plán B, ale ako sa ukázalo, pri rokovaniach s Lewisom Hamiltonom boli Francúzove záruky kľúčové.

Teraz má Elkann v kokpitoch dvoch svojich obľúbencov. „Korunného Princa Ferrari“ Leclerca, ktorý z náklonnosti prezidenta ťaží ohromný politický kapitál, a sedemnásobného šampióna a jednu z najväčších legiend Formuly 1.

„Existuje viacero dôvodov, prečo tentokrát bolo možné uzavrieť manželstvo medzi Lewisom Hamiltonom a Ferrari,“ píše známy taliansky reportér portálu Formu1a.uno Giuliano Duchessa. „V prvom rade to boli Lewisova dostupnosť a ochota, ale hlavne štruktúra jeho poslednej zmluvy s Mercedesom. Dvojročný kontrakt s klauzulou, ktorá mu umožnila odísť už po roku.“

„Toto Wolff chcel len krátke predĺženie zmluvy, aby mohol uvažovať o budúcnosti Mercedesu bez Hamiltona, ktorý to však využil na svoj prestup do Ferrari. Teraz alebo nikdy. Angličana pritom presvedčili aj technické záruky – vrátane tých ohľadne novej pohonnej jednotky pre rok 2026, ktorá sa vyvíja v Maranelle. Elkann s Vasseurom ich poskytli ako Hamiltonovi, tak Leclercovi,“ uviedol Formu1a.uno.

Interná dynamika s Charlesom Leclercom bola okamžite jedna z prvých otázok, ktorá sa vyrojila po prestupe Lewisa Hamiltona. Talianske zdroje sa zhodujú, že Monačan vedel o príchode sedemnásobného majstra sveta a teší sa na novú výzvu. „Príchod Lewisa Hamiltona sa Leclercovi, ktorý bol o tejto možnosti informovaný, veľmi páči. Monacký pretekár je veľmi spokojný a Lewisov príchod do Maranella považuje za podnetnú výzvu,“ uviedli Duchessa a spol.

Dostane kráľovsky zaplatené

Než sa vrhneme na Hamiltonove platové podmienky v novom tíme, najprv drobné historické okienko. Jednu bezprecedentnú zmluvu totiž Ferrari podpísalo už v roku 1996, keď do tímu prišiel Michael Schumacher. Ten dostal od rodiny Agnelli kráľovských dvadsať miliónov dolárov ročne, plus takmer voľnú ruku pri marketingových a reklamných aktivitách, ktoré Schumacherov plat na konci 90. rokov možno aj zdvojnásobili. Štyridsať miliónov je pritom enormná čiastka aj na dnešné pomery.

Pre porovnanie, taký Frank Williams sa vtedy nijak netajil tým, že svojím jazdcom neplatí premrštené čiastky. Peniaze radšej vložil do vývoja auta, ktoré mal takmer radšej ako jeho pilota. V roku 1996, keď dostával Schumacher len od Ferrari dvadsať miliónov, dostávali obaja piloti Williamsu v súčte iba polovicu. Damon Hill vraj mal plat šesť miliónov dolárov, Jacques Villeneuve štyri milióny. Kanaďan pritom mohol v Amerike zarobiť viac, ale uprednostnil Formulu 1 a potenciálne víťazné auto.

A teraz späť k Hamiltonovi. Podľa Formu1a.uno majú obaja piloti platné zmluvy do konca sezóny 2026 a nejaké tie opcie. Rozhodne vraj kvalita auta po prvej sezóne nových technických pravidiel. Leclerc má vraj opciu na ďalšie dva roky a Hamilton na rok.

Monačan pritom podpísal progresívnu zmluvu a jeho plat bude z roka na rok rásť. Hamilton má dostať od Ferrari astronomických sto miliónov dolárov ročne – do toho je započítaný plat, sponzoring, práva na značku, bonusy a ďalšie. Paralele so Schumacherom sa pri tomto čísle neubránili ani Duchessa a spol. „Toto prirovnanie v súčasnosti používajú mnohí,“ uviedli Taliani.