logo F1online.sk

K zmene konceptu sme mali pristúpiť skôr, ľutuje Steiner

Nico Hülkenberg a Kevin Magnussen
© LAT Images/Haas
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 1. 2024

Tím Haas má za sebou katastrofálnu druhú polovicu sezóny 2023 – vlastne celú sezónu – a na jej konci obsadil v Pohári konštruktérov posledné miesto. Je zrejmé, že niekde došlo k chybe a majiteľ stajne Gene Haas pristúpil k drastickým opatreniam, keď nepredĺžil zmluvu so šéfom Günteherom Steinerom. Ten sa v prvých dňoch po svojom konci objavil na verejnosti, aby sa podelil o bezprostredné postrehy z posledných mesiacov v tíme Haas.

Je zrejmé, že definitívny klinec do rakvy vrazil tirolskému manažérovi záverečný balík vylepšení. Ten mal tímu priniesť veľký krok vpred, ale inžinierom sa ho nepodarilo sfunkčniť. Haas tak neurobil žiadny krok vpred a posledné miesto v Pohári konštruktérov tým bolo spečatené.

Od Veľkej ceny Rakúska, keď Nico Hülkenberg zažiaril v prechodných podmienkach v šprinte, získal tím len jeden bod zásluhou Kevina Magnussena. V porovnaní s minuloročným ôsmym miestom tak Haas získa od FOM na prize money asi o 20 miliónov dolárov menej, čo je pre takýto malý tím obrovská strata. A nasledovali personálne zmeny.

„Keď výkonnosť poklesla, nikto nebol spokojný,“ povedal Steiner pre magazín Autosport o závere minulej sezóny. „Nikto nie je nespokojnejší než ja. Z danej situácie sme sa však nemohli dostať ešte v roku 2023 a preto bolo cieľom urobiť niečo aspoň pre rok 2024.“

„Nepovedal by som, že vzťah s Genom Haasom išiel v tomto období dolu vodou. Snažili sme sa tvrdo pracovať – robili sme všetko, čo bolo v našich silách –, ale výkony očividne neboli dostatočné. V takom prípade sú potrebné zmeny. To si o celej situácii myslel Gene,“ dodal Günther.

Na otázku, či práve krach so záverečným upgradom primäl majiteľa tímu k tomuto kroku, Steiner odpovedal: „Neviem, na to sa musíte spýtať jeho. Podľa mňa bolo jasné, že ak niečo urobíte – v našom prípade to bola zmena konceptu – bude veľmi náročné poskočiť o veľký krok dopredu, najmä keď v takomto neskorom štádiu už nemôžete zmeniť základné konštrukčné prvky. Myslím si však, že pre technický tím to bol dobrý spôsob, ako sa naučiť niečo smerom k roku 2024.“

Ak mali záverečné vylepšenia účely čisto technického cvičenia, tak to vlastne možno nebol neúspech, ale nasadenie B-špecifikácie monopostu neprinieslo žiadny úspech na trati. To ešte väčšmi podpílilo konár pod zadkom šéfa stajne, ktorý sa koncom kalendárneho roka dozvedel, že po desiatich rokoch v Haase končí. Tím pod jeho vedením nasadil nové bočnice o päť mesiacov neskôr, ako to urobili Ferrari či Mercedes.

„Určite to bolo trochu neskoro,“ priznal Steiner. „Keby som sa mohol vrátiť späť, povedal by som, že sme to mali urobiť skôr. Samozrejme, dnes je ľahké to povedať, keď máte luxus v podobe spätného pohľadu. Zmena nastala, ale už sme nemali dosť času, aby sme to urobili správne. Starej koncepcie sme sa držali možno až príliš dlho,“ dodal Steiner.