logo F1online.skF1online.sk

Hamilton: Aston Martin ukazuje, v čom spočíva riziko kopírovania Red Bullu

Fernando Alonso pred Lewisom Hamiltonom
© LAT Images/Aston Martin
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík8. 12. 2023

Uvidíme v roku 2024 úplnú konvergenciu konceptov monopostov Formuly 1? Ani v tejto sezóne sme sa jej nedočkali, ale absolútna dominancia Red Bullu naznačuje, kam sa budú tímy so svojimi riešeniami uberať. Faktom však je, že nie všetky dobré nápady v posledných dvoch rokoch splodil Red Bull. Uvedomujú si to aj v Mercedese.

Dnes môžeme s istotou povedať asi len to, že nový Mercedes nebude mať úzke bočnice. Táto cesta sa definitívne ukázala ako nesprávna, ale ukázalo sa kopírovanie Red Bullu ako najlepšia možná alternatíva? Stará pravda hovorí, že s napodobňovaním súpera sa dokážete prinajlepšom dotiahnuť, ale nikdy ho nepredbehnete.

Aj boss Ferrari Frédéric Vasseur prednedávnom odmietol kopírovanie. Nie je to vraj cesta, ktorá vám umožní predbehnúť toho najlepšieho. Pridáva sa aj Lewis Hamilton, ktorého tím strávil väčšinu sezóny 2023 snahou pochopiť, akým smerom sa má vlastne vydať. Sedemnásobný šampión pri otázke, či Mercedes niekedy zvažoval, že zahodí svoj súčasný koncept a začne odznovu s klonom Red Bullu, odpovedal: „S obmedzeným časom a zdrojmi sa nedá jednoducho všetko zahodiť a skúsiť to od nuly. Nemôžete niečo skopírovať a tým začať,“ vyhlásil Hamilton.

„Pozrite sa na Aston Martin. Pokúsili sa prísť s kópiou monopostu a nebolo to rovnaké. Nie je to také jednoduché. Musíte sa pokúsiť vziať dobré časti a metódou pokusov a omylov sa len snažiť pridať ďalšie súčiastky. Viete si však predstaviť, že aj oni sú nervózni, keď sa pokúsia o veľkú zmenu,“ hovorí Hamilton.

„My potrebujeme konštantne týždeň čo týždeň zlepšovať našu výkonnosť. Pred nami sú ešte vyššie ciele než kedykoľvek predtým, pretože máme obrovskú stratu, ktorú musíme dohnať. Preto je to naozaj zložité,“ dodal sedemnásobný šampión.

Pilot Mercedesu sa dostal k Red Bullu najbližšie asi v Austine, keď ho od víťazstva delilo len pár sekúnd. Samozrejme, všetko následne zmarila diskvalifikácia, ale pre jeho tím to bol veľmi pozitívny víkend. Netreba však zabúdať, že Max Verstappen vtedy dokázal vyhrať, aj keď jeho monopost nebol ani zďaleka v najlepšej forme.

„V Austine sme sa k nim dostali najbližšie, ale myslím si, že aj tam mali na nás minimálne desatinu alebo dve k dobru. Môžete sa pozrieť na časy na kolo a niektoré ďalšie Maxove dáta, ktoré naznačujú, že väčšinou jazdil vpredu úplne uvoľnene. Nemyslím si, že ho v priebehu roka oblieval pot,“ hovorí Hamilton.

„Dokonca ani keď sme ho doháňali v Austine sa podľa mňa nezapotil. Napriek všetkému bol podľa mňa schopný dianie kontrolovať. Keď ste v takejto pozícii, tak môžete spomaliť a auto naďalej získava náskok, pneumatiky vydržia dlhšie a vy ste v ideálnom bode. Je to úžasný pocit dostať sa tam. V konečnom dôsledku odviedli úžasnú prácu a zaslúžia si to, kým my sme ich len naháňali a naháňali,“ povedal sedemnásobný šampión.

Súvisiace články

Diskusia