logo F1online.sk

Russell by rád zakázal zamestnancom tímov účasť na všetkých 24 pretekoch

George Russell
© Twitter/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík2. 12. 2023

Kalendár sezóny 2023 nakoniec pozostával „len“ z 22 pretekov. Ani v tomto roku sa tak nepodarilo dosiahnuť číslo 23, keďže pre povodne bola zrušená Veľká cena Emilia Romagna. Ak však v novej sezóne pôjde všetko podľa plánu, dočkáme sa až 24 veľkých cien. To by podľa Georgea Russella mohlo predstavovať nadmernú záťaž pre zamestnancov tímov.

Nie sú to len šéfovia alebo „blázni“ ako Helmut Marko, ktorý aj po osemdesiatke nevynechá prakticky jedinú veľkú cenu. Hlavne v menších tímoch je pomerne bežné, že niektorí rádoví zamestnanci cestujú na každé preteky. Viete si predstaviť, že ste pracovník s normálnym platom britského zamestnanca a musíte 24 víkendov v roku tráviť mimo domova a ďaleko od rodiny?

Aj keď sa práca vo Formule 1 zdá ako splnený sen, v skutočnosti sa pohybujete medzi hotelovou izbou a drinou na okruhu. Naozaj to nie je práca pre každého. Kým veľké tímy majú kapacity a dostatok zamestnancov, aby ľudí striedali, v tých menších niečo také prakticky nie je možné. Podľa pilota Mercedesu Georgea Russella však nie je fér niečo také požadovať od rádových zamestnancov.

„Ako piloti dostávame to najlepšie spomedzi všetkých ľudí v padoku. Máme veľké šťastie. Pozrite sa však na ostatných,“ vyhlásil britský pretekár, ktorý sám v posledných týždňoch sezóny zápasil s nepríjemnou chorobou. Podľa vlastných slov však po príšernom presune z Las Vegas do Abú Zabí nebol ani zďaleka jediný na pokraji síl.

„Toľko mojich mechanikov je chorých. Kancelária je plná inžinierov, ktorí sa strašne trápia s neustálymi zmenami časových pásiem. Telo nevie, kde vlastne ste, stravujete sa zakaždým v inom čase, bývate v rôznych hoteloch, pohybujete sa v rôznych prostrediach a rôznych klimatických podmienkach. Vaše telo je z toho zmätené,“ vysvetľuje Russell.

Podľa neho by teda bolo viac ako rozumné uvažovať o zmene pravidiel, aby zamestnanci tímov nemuseli znášať takéto útrapy. Jazdcov môžu tešiť aspoň zarobené peniaze či trofeje, ale z vášne pre motoršport, ktorá poháňa rádových mechanikov, sa nenajete a ani vám neprinesie odpočinok.

„Tuším, že smerom k budúcemu roku sa už hovorí o zmene, po ktorej bude zamestnancom znemožnené cestovať na každú veľkú cenu. Myslím si, že by to bolo dobré,“ hovorí Russell. „Podľa mňa to nie je udržateľné pre štyritisíc ľudí. Pri súčasnom geografickom rozdelení nedáva 24 pretekov zmysel.“