logo F1online.skF1online.sk

Wolff: Víťazstvo bez súpera nechutí tak sladko

Toto Wolff
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala22. 10. 2020

Po toľkých víťazstvách Mercedesu, Red Bullu a Ferrari z posledných rokov bol triumf Pierra Gaslyho z Monzy príjemným spestrením inak jednotvárnych stupňov víťazov. Vo vysielačke aj na pódiu sme videli neuveriteľné emócie, ktoré pri rekordérovi Lewisovi Hamiltonovi už tak často nevídame; zrejme aj na prvenstvá sa dá zvyknúť. Aj Toto Wolff uznáva, že po víťazstvách bez konkurencie nemá taký dobrý pocit ako po vypätých pretekoch.

Dominanciu Mercedesu sa pokúsilo v rokoch 2017 a 2018 zlomiť Ferrari, no neúspešne. Mercedes nakoniec aj tak s prehľadom získal oba tituly. Sezóna 2019 sa už šla podľa starého receptu; Mercedes ukoristil 15 víťazstiev z 21 pretekov.

Tento rok bude bilancia zrejme ešte strašidelnejšia. Neľutuje Mercedes, že postavil také skvelé auto, na ktoré súperi jednoducho nemajú? Toto Wolff odpovedal v rámci podcastu Beyond the Grid: “Myslím si, že treba zostať pokorný. Snažíme sa užiť si úspechy, ktoré sme dosiahli. Dúfame, že aj v budúcnosti budeme úspešní. Pokúšame sa vybudovať tím, ktorý bude vedieť pružne reagovať na zmeny pravidiel a udrží sa na vrchole.”

Všetko má ale svoje hranice. “Uvedomil som si, že milujeme súperenie, keď vidíme, ako sa Red Bull blíži a drží sa tesne za nami, keď si nie sme istí tým, či vyhráme preteky. Vtedy si dobrý výsledok užijem oveľa viac ako po víkende, keď na nás nikto neútočí. Na druhej strane — dávaj si pozor na to, čo si želáš.”

Nebyť problémov Ferrari, ktoré prišli po nie celkom transparentnom narábaní s pohonnou jednotkou a následnými zásahmi FIA, na čele sme dnes mohli sledovať zaujímavejšie súboje ako medzi nevýrazným Bottasom a dominujúcim Hamiltonom. Tento ročník je tak výnimkou v pravidle, ktoré hovorí, že čím dlhšie platia rovnaké pravidlá, tým je štartové pole vyrovnanejšie.

“Myslím si, že je to aplikovaný zákon klesajúcich výnosov. Čím dlhšie zostávajú pravidlá stabilné, tým sa tímy viac doťahujú. Vývojová krivka lídra sa začína vyrovnávať, kým pri ostatných bude tá krivka stále strmá,” vysvetľuje Toto Wolff, ktorý si vzal na paškál aj FIA. “Zdá sa, že to tak celkom nepochopili tvorcovia pravidiel, ktorí si myslia, že meniť pravidlá každé dva alebo tri roky je tá lotéria, s ktorou je spojená aj zmena v poradí tímov. Z jedného pohľadu je teda meniť pravidlá každé tri roky optimálne.”

Posledná vážna zmena pravidiel priniesla nové predné krídla. Spolu s nimi bolo treba prekopať aj celý zvyšok monopostov. Budúci rok bude tretí od tejto úpravy technických pravidiel a podľa Wolffa sa zákon klesajúcich výnosov predvedie v plnej sile.

“Je zrejmé, že pri stabilných pravidlách sa Red Bull budúci rok ešte viac dotiahne. Dosť sa na to tešíme,” dodáva Wolff. “Takýto názor zastávajú všetci v našej továrni. Hovoria si — sem s tým! Z toho žijeme. Potrebujeme tieto výzvy.”

Súvisiace články

Diskusia