logo F1online.sk

Verstappenovci v Abú Zabí už len hľadali, čo by ešte mohli prekonať

Max Verstappen oslavuje víťazstvo s mechanikmi
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala26. 11. 2023

Max Verstappen je ako v počítačovej hre, v ktorej všetko videl, všetko vyhral a všetko prešiel, a tak si za cieľ dáva rôzne výzvy, ktoré by ešte mohol prekonať. Pred poslednou súťažnou nedeľou v roku si tak zaumienil, že by mohol ešte zdolať métu 1000 odjazdených kôl na čele pretekov. Čo si Holanďan vzal do hlavy, to sa mu aj podarilo.

V tejto sezóne platilo, že ak Max Verstappen získal pole position, tak ostatní sa už víťazných nádejí mohli vopred vzdať. Preteky v Abú Zabí neboli výnimkou. Aby sa v Red Bulle aspoň trochu zabavili, zmysleli si, že obetujú aj ideálnu stratégiu, aby dosiahli míľnik 1000 odjazdených kôl na čele v sezóne.

“Dnešným cieľom bolo vyhrať. Druhým cieľom bolo dostať sa na 1000 kôl vo vedení,” prezradil Max Verstappen v rozhovore pre F1 TV. “Môj inžinier to pozorne sledoval. Preto sme zostali na trati čo najdlhšie, ako sa dalo, aby nikto iný príliš nenatiahol svoj stint a nevzal nám priveľa kôl vo vedení. Podarilo sa nám to.”

Max Verstappen skutočne absolvoval prvý pitstop medzi poslednými. Výraznejšie ho natiahol len Júki Cunoda a prvýkrát v kariére sa dostal do čela veľkej ceny, no aj on sa v 22. kole zriekol pozície lídra.

Ako to nakoniec dopadlo? Štatisti po šachovnicovej vlajke vyrátali, že sám Max Verstappen v tejto sezóne viedol 1003 pretekových kôl. To je rovnako veľa ako v roku 1988 viedli oba McLareny dokopy; to je sezóna, v ktorej Ayrton Senna a Alain Prost v monoposte MP4/4 ovládli všetky veľké ceny až na tú v Taliansku.

I napriek tomu Verstappen tvrdí, že pred nedeľou si nebol celkom istý svojimi vyhliadkami. “Do pretekov som vstupoval s tým, že som nevedel, čo mám čakať. Neodjazdil som žiaden poriadny dlhý stint. V úvodnom stinte som len zisťoval, aké máme možnosti. Na začiatku som bol opatrný, aby som na to netlačil až príliš.”

“Našťastie na konci stintu sa mi podarilo vytvoriť si menší náskok, no zdalo sa, že gumy sú dosť chúlostivé. Dúfal som, že pôjdem na jeden pitstop, ale zdalo sa to byť ťažké,” poznamenal. Preteky na jeden stint by mu takmer garantovali prekonanie vytúženej méty, ale len za predpokladu, že by to gumy zvládli.

“Po prvej zastávke sme nasadili tvrdú zmes a všetko sme začali mať viac pod kontrolou. Stále som sa vzďaľoval autám za nami. Krok za krokom som navyšoval náskok,” doplnil na margo pretekov.

Sebastian Vettel po majstrovskej sezóne 2013 a deviatich víťazstvách v rade veľmi múdro poznamenal, že takéto chvíle si treba užívať, pretože nikdy neviete, kedy a či sa ešte zopakujú. Aj Maxovi Verstappenovi je jasné, že napodobniť takýto rok bude priam nemožné.

“Celá sezóna bola neuveriteľná, je to neskutočné. Už ani neviem, čo mám k tomu povedať,” pokračoval šťastím celý bez seba. “Bola to aj zábava popri tých výkonoch. Viem, že zopakovať niečo podobné bude veľmi ťažké. Samozrejme, že sa budeme snažiť docieliť niečo také, ale zvládnuť to bude poriadna drina.”