logo F1online.sk

McLaren si v novej motorovej dohode s Mercedesom presadil aj “väčší vplyv” na vývoj

Oscar Piastri a Lando Norris
© LAT Images/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala27. 11. 2023

Súčasná motorová dohoda McLarenu a Mercedesu mala vypršať po sezóne 2025, a tak Zak Brown už celý rok skúmal svoje možnosti. Navštívil dokonca aj novú motoráreň Red Bullu, no nakoniec ho predsa len presvedčil jeho súčasný dodávateľ. Podľa novej zmluvy totiž bude mať väčšiu moc nad tým, čo a ako sa v Brixworthe bude vyvíjať.

Továrenské tímy majú vo Formule 1 obrovskú výhodu. Na rozdiel od zákazníkov môžu prepojiť svoje motorové a aerodynamické oddelenia a postaviť svoj monopost čo najefektívnejšie. Zákazníci vždy musia pracovať s tým, čo im dodá výrobca, a svoju aerodynamiku tomu prispôsobovať.

Z tohto pohľadu môže McLaren v budúcnosti ťahať za kratší koniec. Skutočných továrenských tímov totiž pribúda; okrem tých súčasných sa do tohto želaného stavu dostanú aj Aston Martin a Audi. McLaren sa preto pokúsil vyjednať si aspoň čo najlepšiu pozíciu zákazníka.

“Ja som toho názoru, že titul majstra sveta môžete vyhrať aj so zákazníckym motorom,” uviedol Zak Brown počas víkendu v Abú Zabí. “Bez toho, aby som príliš zachádzal do detailov, v našom novom kontrakte sme vyriešili oblasti, v ktorých máte ako zákaznícky tím voči továrenskému nevýhodu. Teraz máme s HPP (motorové oddelenie Mercedesu, pozn. red.) skvelú dohodu.”

Samozrejme, Mercedes nebude vyvíjať dve samostatné pohonné jednotky a jednu z nich dodávať McLarenu. Šéf papájových avizuje, že namiesto toho bude môcť zasahovať do samotného vývoja motorov. “Teraz máme hlas, ktorý sme predtým nemali. V skutočnosti to znamená, že už v skorej fáze budeme mať väčší vplyv na vývoj a celkovo budeme o ňom lepšie informovaní.”

“Nedostaneme teda konečný produkt bez toho, aby sme nemali žiaden dosah na to, ako ten konečný produkt bude vyzerať. Zároveň budeme mať skôr informácie o tom, ktorým smerom sa uberajú. Takže vo veciach, ktoré potrebujeme vyvinúť okolo pohonnej jednotky, nebudeme v porovnaní s továrenským tímom tak zaostávať,” vysvetľuje výhody novej dohody Brown.

Mať rezervované kreslo za okrúhlym stolom inžinierov vraj bolo pre McLaren kľúčové. Brown priznal, že rokoval aj s Red Bullom, no červení býci by zrejme na takéto niečo nepristúpili. Nuž a “mať v McLarene motor Ferrari by bolo dosť ťažké”.

“S Andreasom (Seidlom, pozn. red.) sme prebrali niektoré oblasti, v ktorých chceli technické oddelenia vidieť nejaký posun v našom vzťahu. Na tých sme sa dokázali zhodnúť. Myslím si tiež, že Mercedes sa teší z konkurencieschopného McLarenu, pretože naša úroveň konkurencieschopnosti pozdvihne aj ich,” rozmýšľa nahlas 52-ročný rodák z Los Angeles.

Necelé dva roky dozadu sa pritom zdalo, že zákazníci Mercedesu nie sú veľmi spokojní s výkonnosťou a ani spoľahlivosťou nemeckých agregátov. To sa zmenilo. “Tento rok sme mali skvelý výkon, spoľahlivosť bola veľmi dobrá a náš vzťah je naozaj pevný. Nová štruktúra a nová dohoda nás k nim dostane oveľa bližšie v oblastiach, v ktorých by ste mali ako zákazník deficit.”