logo F1online.sk

Russell má pred nedeľnými pretekmi rešpekt: Gumy sa tu totálne rozpadávajú

George Russell
© Twitter/Mercedes
Mária Trenkler Stošeková
Mária Trenkler Stošeková18. 11. 2023

Pre Mercedes obyčajne platí, že nedeľa býva lepšia ako sobota. V Las Vegas to však môže dopadnúť presne naopak, minimálne v prípade Georgea Russella. Pred pretekmi varuje, že práca s pneumatikami bude predstavovať jeden veľký hlavybôľ.

Georgeovi Russellovi chýbalo len 0,008 sekundy, aby v kvalifikácii porazil aj hegemóna z posledných dvoch rokov Maxa Verstappena. Ak by to dokázal, v nedeľu by štartoval z neuveriteľného druhého miesta, keďže nesmieme zabúdať na penalizáciu pre Carlosa Sainza.

“Nakoniec asi rozhodlo sebavedomie,” zamyslel sa George Russell nad tým, ako sa mu podarilo skončiť tak vysoko. “V aute som sa cítil dobre. Vedeli sme, že Ferrari je o krok pred všetkými ostatnými z hľadiska kvalifikačných jázd. Ocitnúť sa na štvrtom mieste a veľmi tesne za Maxom je maximum.”

“Nedeľa je však obrovská neznáma,” plynule pokračoval vo svojej prednáške, v ktorej venoval najviac pozornosti aj najväčšej záhade súčasnej Formuly 1. “Pneumatiky na tomto okruhu v pretekoch skrátka nefungujú. Totálne sa rozpadávajú, pretože sú strašne studené. Gumy nie sú stavané na takéto nízke teploty. Nakoniec zvíťazí ten, komu sa ich bude dariť držať pri živote.”

Las Vegas môže byť jedno z mála podujatí, na ktorých sa vyplatí byť k pneumatikám agresívny a mať schopnosť rýchlo ich zohriať. Ferrari patrí medzi tieto tímy, z čoho zatiaľ profituje a pravdepodobne bude aj v nedeľu. Nemá totiž tak vážne problémy s drobením pneumatík, ku ktorému dochádza, keď pilot začne príliš tlačiť na pneumatikách, ktoré ešte nie sú dostatočne zohriate.

Podľa Georgea Russella bude kľúčové neprekročiť pomyselnú hranicu jazdeckej agresivity, za ktorou sa začne drobenie rozmáhať naplno. “Ak sa vám všetko podarí udržať pod kontrolou, tak to hravo zvládnete s jednou zastávkou. Akonáhle však prekročíte istú hranicu, tak sa už z toho nedokážete zotaviť. Možno budete musieť zastaviť aj dva alebo tri razy. Momentálne sa všetci trochu škrabeme po hlavách a rozmýšľame, ako by sme mali pristúpiť k pretekom.”

“Ešte sme nejazdili s tvrdými pneumatikami. Možno tvrdá zmes bude oveľa lepšia ako stredne tvrdá a nedostanete sa do tej fázy drobenia, ktorú sme videli pri všetkých tímoch,” pokračoval vo svojom zamyslení rodák z King’s Lynn.

Zároveň si však uvedomuje riziko spojené s nasadením tvrdej zmesi. V pretekoch totiž neradno preverovať, koľko toho skutočne vydrží. “Na to musíte na pneumatiky zatlačiť. Ak však na ne zatlačíte a prekročíte ten limit, váš osud je spečatený. Je to zvláštne a teraz skutočne netuším, ako pristúpiť k zajtrajším pretekom.”

George Russell má v tejto sezóne na konte len jedno pódium, čo sa vzhľadom na jeho výkony zdá byť žalostne málo. Možno v Las Vegas bude pomýšľať na rozšírenie svojej zbierky trofejí, no na to teraz nemyslí.

“Ja chcem len odjazdiť čisté preteky. Toto je asi najkostrbatejšia sezóna môjho života. Čisté víkendy som zažil len vtedy, keď sme mali pomalé auto,” poukazuje na istú iróniu aktuálnej sezóny. “A keď sme mali rýchly monopost, tak sa všetko kazilo, buď to boli moje chyby, alebo nešťastná stratégia, vypadnutia…”

“Chcem len čisté preteky, odjazdiť tieto dve veľké ceny a potom bude koniec. Musíme však dávať pozor na Ferrari. Strácajú na nás len 20 bodov. V nedeľu mali stáť v prvom rade a Charles je určite favoritom číslo jedna. Musíme minimalizovať škody, no ak sa nám naskytne nejaká príležitosť, chopíme sa jej,” odkázal.