logo F1online.sk

Potrebujeme pochopiť „čiernu mágiu“ Formuly 1, hovorí Russell

George Russell
© X/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 11. 2023

Pred mnohými rokmi si tím Formuly 1 postavil (alebo kúpil) monopost, obul mu pneumatiky a vyrazil do pretekov. Dnes je to trochu opačne. Potrebujete pochopiť tajomstvá a záhady gúm a im prispôsobiť dizajn, aerodynamiku, mechaniku a jazdecký štýl. Áno, taká veľká alchýmia sú pneumatiky. Dnes rozhoduje o úspechu a neúspechu vaša schopnosť pracovať s gumami a to sa podľa slov Georgea Russella nepodarilo Mercedesu na Veľkej cene Sao Paula.

Stajňa z Brackley zažila na Interlagose priam hororový víkend. Nič nefungovalo. Lewis Hamilton sa už nevie dočkať, až toto auto a tento koncept odídu do učebníc dejepisu. Šéf stajne Toto Wolff priznal, že svetlá výška monopostu bola pre obavy z diskvalifikácie nastavená príliš vysoko. S touto generáciou monopostov pritom stačí pár milimetrov a ste úplne stratení. Najhoršie na tom však je, že takýto prepad prekvapil aj samotných inžinierov Mercedesu.

„Nuž, bolo to naozaj neočakávané,“ priznal George Russell, ktorý v nedeľu odstúpil z desiateho miesta pre problémy s prehrievaním pohonnej jednotky. „Iste, nemysleli sme si, že tu budeme najrýchlejší, ale mali sme byť tak pár desatín za Maxom, možno niekde na úrovni Landa.“

„Dnes však niečo očividne nebolo v poriadku. Ako vždy to ide na vrub pneumatikám, ktoré sa skrátka prepadli, čo je v tomto roku rovnaká pesnička pre všetkých. Musíme to napraviť, pretože je to veľké sklamanie. Vieme, aké sú pneumatiky citlivé na podmienky, takže stačí štyri alebo päť stupňov a všetko sa môže zmeniť. Snáď všetci v padoku by to chceli pochopiť, ale je to tak trochu čierna mágia,“ povedal rodák z King’s Lynn.

Celé to pritom začalo vcelku nádejne. Mercedesu príliš nevyšla kvalifikácia v málo reprezentatívnych podmienkach Q3, ale po štarte šprintu sa Russell vrhol do útoku a krátko držal druhú priečku. Mercedes tým pripomenul svetu rok 2022, keď na Interlagose dosiahol double. Po pár kolách však začal na boxovom múre stajne zvoniť poplach.

Russellov oportunistický manéver na Landa Norrisa v desiatej zákrute tak upadol do zabudnutia. „Mal som dobrý štart a do desiatej zákruty som si to nachystal na útok. Vycítil som svoju šancu a som rád, že to nakoniec vyšlo. Škoda len, že sme sa od toho momentu už len prepadali. V súčasnosti sme však najpomalší na rovinkách, takže sme veľmi zraniteľní, keď sa niekomu podarí dostať do DRS dosahu,“ hovorí George.

„Vedeli sme, že sa to stane, ale to nie je dôvod, prečo nám chýbalo tempo. Keď tak to stále znamená, že v zákrutách máme o niečo viac prítlaku než ostatní, čoho dôsledkom však mala byť aj nižšia degradácia pneumatík. Naozaj teda musíme pochopiť, čo presne nebolo v poriadku,“ povedal Russell.