logo F1online.sk

Ako keby jazdili na troch kolesách. Toto mizerné auto si nezaslúži víťazstvo, hromží Wolff

George Russell
© Pirelli
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík5. 11. 2023

Možno tomu nebudete veriť, ale nemuseli sme dlho pátrať v historických štatistikách, aby sme našli ešte horší víkend, než zažil Mercedes na tohtoročnej Veľkej cene Sao Paula. Minuloročnú Veľkú cenu Singapuru totiž zakončil tím na deviatom a štrnástom mieste, čo zas nie je taká ďaleká história. Už po sobotnom šprinte sme však šípili, že toto nebude pre Mercedes vydarená nedeľa. Nakoniec to však bolo možno ešte horšie, než predpokladali najväčší pesimisti.

Bolo jedno, aké pneumatiky mali piloti obuté, koľko kôl boli staré, koľko paliva mali v nádrži, skrátka boli prakticky celých 71 kôl pomalší než tímy stredu poľa. V Brazílii si Lewisa Hamiltona vychutnal aj Alpine Pierra Gaslyho s poddimenzovanou pohonnou jednotkou. Tempo sedemnásobného šampióna bolo porovnateľné s Júkim Cunodom na AlphaTauri.

Pre problémy s prehrievaním monopostu tím nakoniec stiahol z pretekov Georgea Russella. Lewisa Hamiltona nechali dokrúžiť do konca a nakoniec si odniesli štyri body za ôsme miesto.

„Toto bol jeden neospravedlniteľný výkon, ktorý sa ani nedá opísať slovami,“ povedal po skončení pretekov pre televíziu Sky veľmi tichým hlasom šéf Mercedesu Toto Wolff. „Tento monopost skončil minulý týždeň a aj týždeň predtým na druhom mieste. Nech sme mu urobili čokoľvek, bolo to príšerné.“

„Môžem len poľutovať oboch jazdcov, z ktorých to Lewis aspoň nejak prežil, že museli jazdiť s takou mizernou vecou. Ukazuje to, aké je to s týmto autom ťažké. Je to ako jazda na ostrí noža a pre budúci rok musíme vyvinúť niečo lepšie, pretože sa nemôže stať, aby sme sa so solídnym a rýchlym autom umiestnili jeden víkend na pódiu a po siedmich dňoch skončili úplne stratení na ôsmom mieste,“ povedal viditeľne otrasený Wolff.

Vieme, že šprintový formát má svoje úskalia. Keď v piatok nenastavíte svoje auto správne, tak bude nasledovať dva a pol dňa veľkého trápenia. Podľa bossa stajne to môže byť čiastočné vysvetlenie celej situácie. „Očividne nie sme majstrami šprintových víkendov. To však stále nevysvetľuje, prečo to skončilo takto strašne. Bolo to takmer ako jazdiť na troch kolesách a nie na štyroch,“ povedal rodák z Viedne.

Mercedes môže hovoriť o šťastí, že Ferrari vyradila z hry porucha. Keby bolo Charlesovi Leclercovi umožnené absolvovať preteky, určite by došlo k významnému zníženiu straty Ferrari v Pohári konštruktérov, ktorý sa po Brazílii zaokrúhlil na dvadsať bodov.

Mercedes pritom vlani dokázal vyhrať aspoň raz. Iste, pred rokom skončil tím celkovo tretí a teraz má solídne našliapnuté na druhé miesto, ale keby ste sa spýtali chlapcov z Brackley, či by radšej brali jedno víťazstvo alebo celkové druhé miesto, zrejme by si vybrali to prvé. Slová Tota Wolffa hovoria samy za seba: „Toto auto si nezaslúži víťazstvo. V posledných dvoch pretekoch musíme zatlačiť na pílu a dostať sa z toho. To je podľa mňa teraz najdôležitejšie. Uvidíme, čo z toho ešte môžeme vyžmýkať, ale na dnešný výkon neexistujú vhodné slová.“

„Rýchlosť na rovinkách bol jeden problém, ale nebol to ten hlavný faktor. Hlavným faktorom bola naša neschopnosť dosiahnuť v zákrutách s väčším zadným krídlom potrebné tempo. Zabíjali sme pneumatiky. Zožrali sme ich prakticky za pár kôl,“ prehlásil Wolff.

Na margo odstúpenia Georgea Russella ešte na záver rozhovoru skonštatoval: „Na konci pretekov sme prekročili všetky parametre chladenia pohonnej jednotky. Neviem, prečo sa to stalo, ale boli to posledné preteky životného cyklu tohto motora. V každom prípade, je to tak, ako to je; nie som si istý, či by mu to vôbec stačilo na zisk jedného bodu.“