logo F1online.skF1online.sk

Verstappenovi sa nepáčia „absolútne príšerné“ Wittichove pravidlá ani šprintový formát

Max Verstappen
© Getty Images / Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík5. 11. 2023

Formula 1 má za sebou posledný šprint v tomto roku. V jesennej časti sezóny sme mali hneď tri v krátkom slede za sebou, takže sme si ich užili do sýtosti. Táto téma opäť rozdeľuje fanúšikovskú obec. Mnohým sa tento formát skrátka nepáči, ale faktom je, že sledovanosť šprintov, a dokonca aj šprintových rozstrelov, je omnoho vyššia než voľných tréningov. Ani to však neobmäkčilo srdce jedného z najväčších kritikov šprintov Maxa Verstappena.

Uvidíme, aký osud čakajú šprintové podujatia, ale určite nemôžeme očakávať, že v roku 2024 uvidíme 24 veľkých cien s tradičným formátom. Momentálne nie je na stole otázka, či šprinty prežijú, ale v akom formáte sa objavia tentokrát. Expert televízie Sky Karun Čandhok to povedal jasne, sledovanosť šprintového rozstrelu je o 66 percent vyššia než sledovanosť tretieho tréningu. Piatková kvalifikácia prilákala dokonca o 139 percent viac divákov než druhý tréning. Z komerčného hľadiska to teda dáva zmysel.

Nič z toho však srdce Maxa Verstappena neobmäkčilo. „Prosím, chcem len normálny súťažný víkend. Ďakujem. Nemám záujem o žiadnu zmenu. Nepáči sa mi to.“ To znie ako úplne jednoznačné stanovisko, ale medzi pilotmi nie je tak úplne rozšírené. Niektorým sa páči myšlienka obrátených roštov, iní navrhujú úpravu súčasného formátu alebo uvoľnenie pravidiel parc fermé.

Holanďanovi okrem toho vôbec nevoňajú ani pravidlá, s ktorými prišla FIA tento víkend. V snahe zabrániť problémom s maximálnym časom v prípravnom kole a blokovaním boxovej uličky prišiel riaditeľ pretekov Niels Wittich s nápadom, že jazdci si budú vytvárať priestor pomalšou jazdou medzi výjazdom z boxov a druhou safety car čiarou.

FIA okrem toho nariadila, že keď v tomto mieste idete pomaly, musíte nechať na pravej strane dostatok priestoru, aby vás mohol jazdec za vami obísť. Nie každému sa to v piatok podarilo a George Russell, Pierre Gasly a Esteban Ocon stratia na štarte nedeľných pretekov dve pozície práve pre porušenie tohto pravidla, ktoré Verstappen na sobotnej tlačovke po skončení šprintu poriadne skritizoval. „Bolo to absolútne príšerné,“ vyhlásil holandský pretekár.

„Na tejto trati máte pomerne dlhý výjazd z boxov, navyše oddelený múrmi, ale keď toto nové pravidlo zavedieme na niektorých ďalších okruhoch, tak budú piloti vychádzať veľmi pomaly na rovinku, po ktorej sa monoposty rútia rýchlosťou 300 kilometrov za hodinu. Vy naproti tomu jazdíte len asi dvadsiatkou, aby ste si vytvorili medzeru, čo je extrémne nebezpečné,“ hnevá sa trojnásobný majster sveta.

„Podľa môjho názoru to ani trochu nefunguje. Naopak, len to vytvára ešte väčšie problémy. Keď sa pozriem, čo sa dialo v kvalifikácii, tak jazdci vychádzali na trávu v snahe dostať sa dopredu. Neviem, čo sa tu snažíme dosiahnuť. V každej kvalifikácii riešia komisári šesť až osem jazdcov za príliš pomalú jazdu a nedodržanie maximálneho povoleného času,“ povedal Verstappen.

Nevieme, ako to chce FIA riešiť a prečo má Niels Wittich vlastne potrebu všetko komplikovať. Načo nám je maximálny povolený čas v prípravnom kole na Interlagose? Iste, na takej Monze, kde nikto nechcel do svojho kola vstúpiť ako prvý, to dávalo zmysel, ale na ostatných tratiach je to zbytočné. Okruhy sú dosť dlhé, aby si každý našiel ideálnu medzeru v prípravnom kole a nemusel sa tlačiť na výjazde z boxov.

Podľa portálu Motorsport.com chce FIA vytvárať pravidlá šité na mieru každému okruhu. Predpisy sa tak budú meniť každý víkend a keď nesledujete Formulu 1 podrobne, neraz vám určite niečo unikne.

Taký Lando Norris naproti tomu povedal, že nové Wittichove pravidlá mu až tak nevadia, ale maximálny čas v prípravnom kole je podľa neho skrátka nezmysel. V šprintovom rozstrele sa držal za Júkim Cunodom, keď vyšiel z boxovej uličky Charles Leclerc a zaradil sa pred oboch. Pilot AlphaTauri tak spomalil, aby zväčšil medzeru na svojho kolegu vo Ferrari, takže Norris musel buďto taktiež spomaliť, alebo predbehnúť Cunodu. Zvolil si prvú možnosť a nezmestil sa do maximálneho požadovaného času, čo mu spôsobilo opletačky z FIA, ktorá mu nakoniec udelila varovanie.

„Nemôžem predbiehať, pretože to by bolo ako pretekať sa v kvalifikačnom kole, čo je stupídne. Musel som spomaliť a preto som sa nezmestil do maximálneho stanoveného času a dostal varovanie. Je to jednoducho hlúposť – niežeby komisári rozhodli nesprávne, len to pravidlo tu nemá čo hľadať, pretože podľa môjho názoru som neurobil nič zlé,“ bráni sa Norris.

„Nikoho som nezablokoval, nikomu som sa nepostavil do cesty, len som sa rozhodol, že nikoho nebudem predbiehať a nebudem sa pretekať v kvalifikácii – a za to som dostal varovanie. Je to skrátka hlúposť. Jazdci idú pomaly a robia ďalšie veci, ale keď sa nechcete zaradiť do dlhého radu, tak skrátka vyjdite z garáže skôr,“ povedal Norris.

Súvisiace články

Diskusia