Noví dodávatelia motorov v nedohľadne, technika je pridrahá
Formulu 1 dnes ženú vpred štyri pohonné jednotky: Mercedes, Ferrari, Honda a Renault. Hoci sa o vytvorení priestoru pre nový prírastok hovorilo už niekoľko rokov dozadu, z plánov nič nebolo. Čo je však pre potenciálnych záujemcov horšie, technické pravidlá sa meniť nebudú, a tak si so súčasnými značkami budeme musieť vystačiť aj ďalšie roky.
David Richards, nástupca Flavia Briatoreho v Benettone a šéf asociácie Motorsport UK, považuje súčasný vývoj za príliš náročný a drahý. “Investície potrebné len na to, aby ste sa vyrovnali ostatným, by boli kolosálne,” zhodnotil vstupné náklady na výrobu novej konkurencieschopnej pohonnej jednotky pre Autosport.
“Je to niečo, čo si automobilové spoločnosti v dnešnom prostredí nemôžu dovoliť,” pokračoval poukazujúc na finančné problémy automobiliek spojenými s krízou. “Bolo by treba spraviť niekoľko krokov späť, aby bolo pre niekoho prijateľné investovať také množstvo peňazí, nech sa vôbec dotiahne na úroveň ostatných dodávateľov motorov.”
“Súčasná technika má tie najkomplikovanejšie spaľovacie motory, aké boli kedy postavené,” tvrdí Richards.
Ešte počas spolupráce Red Bullu s Renaultom sa o presadenie nezávislého dodávateľa pohonných jednotiek usilovali práve červení býci. Neskôr sa však dohodli s Hondou, ktorá postupne odstraňovala problémy svojho agregátu a dnes už Christiana Hornera nepočuť hovoriť o nutnosti nezávislých motorov takmer vôbec.
Posledným takýmto dodávateľom bol Cosworth, no ten projekt Formuly 1 zavrhol pred sezónou 2014. Dôvodom boli vysoké náklady, ale i nezáujem zo strany tímov, keďže motory Cosworth odoberala v sezóne 2013 len Marussia.
Zdá sa, že Cosworth bude ešte dlho držať titul posledného nezávislého dodávateľa. Richards tu tiež nevidí potenciál. “Nie pri technických pravidlách v dnešnej podobe. Sú jednoducho príliš komplikované a komplexné.”
- Značky
- David Richards