logo F1online.sk

Riadiť Mercedes v Mexiku bola podľa Hamiltona „nočná mora“

Lewis Hamilton
© X/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík29. 10. 2023

Mercedes sa po Austine dušoval, že Mexiko a Brazília budú skvelé príležitosti zvíťaziť. Papierovo to skutočne tak vyzeralo, ale monopost W14 je ako bonboniéra, nikdy nevieš, čo ochutnáš. Aj keď pretekové tempo vyzerá sľubne, mexický víkend je pre tento tím zatiaľ sklamaním.

Po piatku to boli samé sťažnosti, ale po druhej časti kvalifikácie to vyzeralo omnoho nádejnejšie, keď Lewis Hamilton obsadil prvé miesto a George Russell tretie. V Q3 sa však karty rozdávali nanovo a piloti čiernych monopostov mali k dispozícii len jednu sadu čerstvých pneumatík. Z nejakého dôvodu však mnohí nedokázali v samom závere zrýchliť. Hamilton tak odštartuje až zo šiesteho miesta a Russell z ôsmeho, plus obaja majú na krku komisárov pre možné porušenie pravidiel.

V prípade Hamiltona je to za nedodržanie žltých vlajok pri hodinách Fernanda Alonsa v Q1. Aj keď to vyzerá, že sedemnásobný šampión išiel plnou parou, podľa vlastných slov to tak nebolo. „Spomalil som a vidieť to aj na čase,“ odmietol sedemnásobný šampión stručne pre televíziu Sky akékoľvek dohady.

Samotná kvalifikácia bola pre Mercedes ako na horskej dráhe a Hamilton si nemyslí, že z auta mohol v samom závere vyťažiť oveľa viac. „Celý víkend som sa v aute trápil a bola nočná mora ho riadiť. Monopost skrátka nemá rád túto trať. Pred kvalifikáciou sme však urobili dobré zmeny a v kokpite som bol oveľa spokojnejší. Prial by som si, aby sme to urobili už ráno. V Q1 a v Q2 to nebolo zlé a druhý pokus v Q2 bol skvelý. Auto však má veľmi úzke pracovné okno, takže som nebol schopný z neho v závere dostať viac. Myslím si, že s perfektným kolom by som bol piaty, ale to je maximum,“ povedal sedemnásobný šampión.

Čo však povestné pretekové tempo Mercedesu? Od tohto tímu už tak nejak automaticky očakávame, že v nedeľu narobí z Ferrari trhací kalendár aj po štarte z tretieho radu. Lewis o tom však nie je presvedčený. „Pre auto to bude skutočná výzva, prehrievanie bŕzd a celého auta nám súboje poriadne sťaží. Naozaj neviem, aké nás čakajú preteky, ale bude to ako na ostrí noža,“ prorokuje Hamilton.

Russell nevidí dôvod na trest

Ešte o niečo horšie obstál v kvalifikácii jeho tímový kolega George Russell, ktorý bude v štvrtom rade za Oscarom Piastrim. Opäť pritom podľahol Hamiltonovi. Sám však dôvody porážky Mercedesu nevidí ani tak v aute, ale skôr v nesmierne náročnej práci s „čiernym zlatom“. „Skúsili sme si pred posledným pokusom pripraviť pneumatiky trochu odlišným spôsobom v snahe dostať z nich o niečo viac výkonnosti. Nakoniec to však nefungovalo, keďže na začiatku kola boli príliš studené,“ povedal po skončení kvalifikácie pre televíziu Sky George Russell.

„Je to frustrujúce, pretože celý víkend to bolo zhora-dole ako jojo, v treťom tréningu sme boli istý čas na čele, v Q2 sme boli na prvom a treťom mieste, ale v Q1 a v Q3 sme boli úplne stratení. Všetci jazdci na rošte trpeli výkyvmi formy, možno najviac konzistentným pilotom dnes bol Daniel Ricciardo. Bohužiaľ, my sme boli ‚dole‘, keď na tom najviac záležalo,“ hovorí britský pretekár.

„Nemôžete to pripísať autu ako takému. Keď sa pozriete na kvalifikáciu ako celok, tak auto sa za celú dobu nezmenilo. Zmenila sa len interakcia pneumatík s teplotami, prípravným kolom, možno trochou premávky atď. Je to frustrujúce, ale ostatným sa to podarilo poskladať správne, kým nám nie. Je to škoda, pretože pred týmto víkendom sme mali vysoké očakávania,“ povedal Russell.

Ten ešte čelí vyšetrovaniu komisárov. Vo Formule 1 sa nám totiž rozmohol taký „nešvár“, keď jazdci úmyselne blokujú výjazd z boxovej uličky. FIA mieni trestať príliš pomalé prípravné kolá, takže keď si chcete urobiť medzeru, toto je šikovný spôsob, ako to dosiahnuť. Na druhej strane, urobiť to necelé tri minúty pred koncom kvalifikácie je poriadne nešportové. Max Verstappen to urobil v Singapure, v Mexiku to zopakoval a hneď ho napodobnil aj Russell, ktorý však žiadne problémy s komisármi neočakáva.

„Bolo to, tuším, na konci Q2 a bol to totálny chaos s hromadným výjazdom všetkých na trať. Žiadali nás, aby sme si nevytvárali medzeru tým, že budeme stáť na konci boxovej uličky, ale to znamená, že si musíte vytvárať priestor na trati. Podľa mňa je však oveľa nebezpečnejšie ísť dvadsiatkou na rovinke, kde sa ostatní rútia tristodvadsiatkou. Neočakávam teda žiadny trest, ale určite musíme nájsť lepšie riešenie,“ odkázal Russell.

Nuž, nie každý na to mal rovnaký názor. Taký Martin Brundle ako komentátor prenosu Sky vyjadril nádej, že FIA urobí takýmto metódam škrt cez rozpočet nejakým trestom. Veď aj sám Russell priznal, že riadiaci orgán žiadal jazdcov, aby to nerobili. Taký Jenson Button, ktorý má v motoršporte čo to odbrnkané, prehlásil, že ani on sám „netušil, že niečo také sa smie. Naozaj som netušil, že môžete zastaviť v boxovej uličke bez akéhokoľvek dôvodu. Som teda zvedavý, ako to budú vidieť komisári“.

Poďme však späť k Russellovi a k Mercedesu, ktorí stále majú pred sebou viac ako tristo kilometrov, aby všetko napravili. Zdá sa, že k tomu majú všetky potrebné nástroje. „Naše pretekové tempo bolo veľmi dobré, tuším, že sme patrili k najrýchlejším. Po treťom tréningu sme si však to isté mysleli aj o našom tempe na jedno kolo. Podľa mňa také aj skutočne bolo, len nám to v kvalifikácii uniklo. Bude to náročné, pretože na tejto trati sa v skutočnosti veľmi ťažko predbieha, brzdy a motor sa budú prehrievať, takže nás asi čaká dlhé popoludnie. Vydáme však zo seba maximum,“ sľúbil britský pretekár.