logo F1online.skF1online.sk

Hamilton žiada od FIA zmeny: Stačí, že vás neskontrolujú…

Lewis Hamilton
© Steve Etherington/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík27. 10. 2023

Na Veľkej cene USA nastala výnimočná situácia za výnimočných okolností. Pravidlá však musia platiť pre všetkých rovnako. FIA si po pretekoch vybrala na previerku štyri autá a dve z nich neboli v súlade s pravidlami. Slová ako „podvádzanie“ však napriek tomu nie sú v tomto prípade ani zďaleka namieste. Samotní piloti sa zhodli, že keby bolo možné skontrolovať všetkých, výsledková listina by vyzerala úplne inak.

Najprv sa dotknime povrchu trate v Austine. Asfalt sa tu mení prakticky každý rok pre nestabilné podložie. Zvlnený povrch na okruhu COTA má skôr geologické než motoristické príčiny. Potom tu máme šprintový formát, ktorý má naďalej slabiny. Nedostatočný čas na tréning a pravidlo parc fermé spôsobujú, že pravdepodobnosť podobnej chyby sa exponenciálne zvyšuje, nehovoriac o skutočnosti, že miesto 300-kilometrových pretekov sa tu jazdia 400-kilometrové, keďže treba prirátať aj šprint.

Kontrolóri FIA si po pretekoch vyberú zopár áut na kontrolu. Čas je veľmi obmedzený a preto sa spravidla vyberie po jednom monoposte z okruhu najrýchlejších tímov. Ferrari Charlesa Leclerca a Mercedes Lewisa Hamiltona boli napokon pre nadmerné opotrebovanie dosky pod podlahou označené za nelegálne a diskvalifikované z výsledkov VC USA.

„Z viacerých odlišných zdrojov som počul, že množstvo ďalších áut nebolo v súlade s pravidlami, ale neskontrolovali ich, takže im to prešlo,“ povedal novinárom v Mexiku Lewis Hamilton. „Vo Formule 1 pretekám šestnásť rokov a za tú dobu sa párkrát stalo, že niektorým prešli určité veci, kým iní mali prostú smolu, že práve ich skontrolovali.“

„V konečnom dôsledku si preto myslím, že potrebujeme lepšiu štruktúru a musíme sa uistiť, že všetko je fér naprieč celým štartovým poľom,“ odkázal sedemnásobný šampión, ktorému však už ponúkla odpoveď samotná FIA vo štvrtok pred VC Mexika, keď vydala tlačové stanovisko, v ktorom všetko vysvetlila.

Medzinárodná automobilová federácia skrátka nemá čas a priestor, aby skontrolovala všetkých. Keby to urobila, na oficiálne výsledky by sa muselo čakať hodiny a hodiny. Niečo také rozhodne nechce vidieť nikto z nás, preto sa musíme zmieriť s tým, že kontroly sú náhodné, aj keď je veľmi vysoko pravdepodobné, že okrem Hamiltonovho a Leclercovho auta boli nelegálne minimálne aj autá ich tímových kolegov, ktorí si body ponechali.

„V Austine sme nikdy predtým nemali problém. Spôsobila to však aj skutočnosť, že sa v ten víkend jazdil šprint. Existuje teda jednoduché riešenie, napríklad umožniť výmenu podlahy po… skrátka pristúpiť k víkendu inak a nenastaviť autá na celé podujatie už v piatok ráno,“ navrhuje Hamilton úpravu pravidla parc fermé pre šprintové podujatia, čo už predtým vyslovil napríklad aj Max Verstappen.

„Dvojnásobne to platí na najhrboľatejšej trati v kalendári, pretože to je jediný dôvod, prečo k tomu došlo; je za tým skrátka hrboľatý asfalt a kvalita jazdy. Pozrite sa na Ferrari, pozrite sa na Charlesovu a moju hlavu z palubných záberov. Naše hlavy dosť narážajú a nie je to spôsobené príliš nízkou svetlou výškou,“ dodal Hamilton.

Sedemnásobný majster sveta tak odmieta rozšírené tvrdenie viacerých laikov, podľa ktorých nastavili Mercedes a Ferrari svoje autá nižšie, riskovali, a boli za to potrestaní, kým forma Red Bullu bola horšia aj vďaka vyššej svetlej výške. Jednoducho to tak nie je. Výhoda, ktorú tým tieto tímy získali je minimálna, ba dokonca nulová.

„Nie, veď sa stačí pozrieť na minulý rok. Naše auto jazdilo perfektne, keď bolo nastavené strašne nízko. Potrebovali sme nízku svetlú výšku a tuhé nastavenie. Teraz naše auto pracuje lepšie s vyššou svetlou výškou. Nie je to teda tak, že by sme ho tlačili príliš nízko,“ povedal Hamilton.

„Bolo to skrátka nešťastné. Na zadnej strane dosky to bolo o 0,05 milimetra, to určite nie je rozdiel medzi víťazstvom a porážkou. Táto chyba nebola dôvodom, prečo sme boli takí rýchli. Preto to tak bolí. Pozrite, stačilo vymeniť zadné odpruženie a možno by sa zlepšila kvalita jazdy,“ dodal Lewis, ktorý na záver vyjadril nádej, že tím nadviaže na zlepšenú formu z Austinu a zažije ďalší vydarený víkend.

Súvisiace články

Diskusia