fb pixel
logo F1online.sk

Red Bull zostáva v 75-ročnom veternom tuneli. Plány na výstavbu nového stiahol

Veterný tunel, aerodynamika, Brackley
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala23. 10. 2023

O novom veternom tuneli Red Bullu sa hovorí už pár rokov. Po dnešku je však jasné, že ešte pár rokov toto čakanie potrvá. Rakúska stajňa so sídlom v Milton Keynes stiahla svoju žiadosť o schválenie plánov výstavby nového výskumného centra. Red Bull tak bude aj naďalej vyvíjať v tuneli z čias najhlbšej studenej vojny.

Podľa pôvodných plánov mal nový veterný tunel Red Bullu stáť 50 až 75 miliónov eur a mal v ňom byť vyvíjaný už monopost pre rok 2024. Termíny sa však posúvali a ešte sa budú posúvať. Expert F1 na technickú stránku Formuly 1 Sam Collins totiž odhalil, že červení býci svoje plány pozastavili.

“Veterný tunel Red Bullu spravil krok vzad,” informoval na Twitteri Sam Collins, ktorý sa dostal k úradným dokumentom ako prvý. “Veci sa pre veterný tunel Red Bullu v Milton Keynes nevyvíjajú podľa plánu. Tím stiahol svoju žiadosť o výstavbu novej budovy. To znamená, že šanca na skoré spustenie konštrukčných prác je nulová.”

“Takisto to znamená, že nový veterný tunel stajni príliš nepomôže s vývojom auta na rok 2025, a že by bolo dosť krvopotné sprevádzkovať ho tak, aby sa dal nejako rozumne využiť pri Fordom poháňanom aute pre rok 2026. Tím tak bude pokračovať vo svojom 75-ročnom tuneli v Twinwoode,” prezradil inžinier F1.

Čítate správne, veterný tunel Red Bullu má 75 rokov. Už v roku 1946 ho začalo pripravovať britské ministerstvo obrany na účely Britského kráľovského letectva, pričom prevádzka tohto výskumného centra bola ukončená v roku 1994. V časoch najväčšej slávy bolo na tomto mieste päť veterných tunelov, ktoré umožňovali testovanie aerodynamiky lietadiel v rýchlostiach od 130 km/h až po Mach 5. Jeden z týchto tunelov dnes využíva Red Bull.

O dôvodoch zrušenia plánov Red Bull doposiaľ neinformoval, no veríme, že štvrtkový mediálny deň v Mexiku nám prinesie viac odpovedí na túto záhadu. Red Bull totiž nový veterný tunel bude potrebovať, ak chce držať krok s konkurenčnými tímami. Svoje zázemie rozširujú v Mercedese, McLarene aj Aston Martine, a takisto chystajú nové veterné tunely.

Adrian Newey už v roku 2022 avizoval, že Red Bull bude potrebovať nový tunel. “Trvá nám príliš dlho, kým dosiahneme plnú rýchlosť vetra,” upozornil geniálny konštruktér. “To nás oberá o dôležitý relevantný čas vo veternom tuneli, na ktorý máme nárok.”

Každý tím smie v tuneli stráviť len predpísaný počet hodín, ktoré upravujú súčasné pravidlá. Platí, že čím vyššie v šampionáte skončíte, tým menej času vo veternom tuneli môžete stráviť. Ak si Red Bull minie viac z toho času prostým čakaním na to, kým sa ich stroje rozbehnú, v porovnaní s konkurenciou bude v nevýhode. Pravidlá totiž určujú dva časové limity; limit na celkový čas strávený vo veternom tuneli a limit na prevádzku s plnou rýchlosťou vetra.

“Ja by som všetko nechal na vývoji cez počítačové simulácie CFD,” vyslovil sa v tom čase Newey. “Žiaľ, na to sa nenašlo dostatok hlasov, aj keď by to bolo udržateľnejšie.”