Wolff: Treba to prijať chlapsky. Ostatní to zvládli, my sme spravili chybu
V Mercedese po nedeľných pretekoch verili, že mali dostatočne konkurencieschopné auto, aby porazili Maxa Verstappena. Nakoniec si však v tábore strieborných šípov mohli aj trochu vydýchnuť, že sa im to nepodarilo. Diskvalifikácia Lewisa Hamiltona ich tak bolí o čosi menej, ako keby sa mali vzdať prvého víťazstva v roku.
Lewis Hamilton má za sebou najlepšie preteky od začiatku sezóny. Pred šachovnicovou vlajkou dokonca naháňal Maxa Verstappena a ktovie, ako by to nakoniec dopadlo, keby mala veľká cena o dve-tri kolá viac. Mercedes si však za to môže sám. Na jednej strane Hamiltonovi uškodilo, že prvé dva stinty tak natiahol, na druhej strane tímu nevyšli zastávky v boxoch.
Strategické pochybenie priznal aj šéf stajne Toto Wolff. “Keď Max Verstappen zastavil v devätnástom alebo dvadsiatom kole, vedeli sme, že potrebujeme len ďalšie tri kolá, aby nám mohla vyjsť jednozastávková stratégia.”
Bol to krutý omyl. “Potom začala výkonnosť dramaticky padať. Pravdepodobne to je jeden z dôvodov, prečo sme to nepremenili. Celkovo však musíme byť s týmto výkonom spokojní,” hodnotil tesne po skončení pretekov, teda vo chvíľach, keď ešte svet netušil o hrozbe Hamiltonovej diskvalifikácie.
Mercedes navyše v nedeľu podcenil svoje sily. Preto sa snažil staviť na alternatívnu stratégiu v domnienke, že v priamom súboji Verstappena nikdy neporazí. “Určite zohralo svoju úlohu naše presvedčenie, že ak sa budeme držať rovnakej stratégie ako Max a budeme ho len pokrývať, jazdiť pár sekúnd pred ním, tak to na víťazstvo nebude stačiť.”
“To je však OK. Celý rok dominovali, takže pri prijímaní takýchto rozhodnutí myslíte aj na to. Mali sme pocit, že s jednozastávkovou taktikou by sme mohli vyhrať, alebo by sme mali väčšiu šancu vyhrať. Napokon však výkonnosť pneumatík nezodpovedala našim predstavám,” pripustil viedenský rodák.
Na margo nie celkom vydarených zastávok Wolff poznamenal, že šlo primárne o technický problém. “Mali sme rýchle auto. Lewis jazdil fantasticky a keby sme zrátali, čo všetko šlo proti nám… Mohli by ste povedať, že sme mohli staviť na dve zastávky. Ani jedna nebola zrovna skvelá, no to je vec vybavenia a nie ľudí. Potom sme stratili dve sekundy za Landom, ďalšiu asi poldruha sekundu za Ricciardom. Ale klobúk dolu, takto my pretekáme a napokon to nestačilo.”
K diskvalifikácii prispel aj šprintový formát a nový balík
O pár hodín po tomto rozhovore sa svet Formuly 1 dočkal verdiktu komisárov, ktorí už nemali nad čím siahodlho špekulovať. Pravidlá sú čiernobiele a hoci je to kruté, monoposty Lewisa Hamiltona a Charlesa Leclerca neboli legálne, a tak prišiel trest.
“Vybrať si nastavenia počas šprintového víkendu je vždy náročné, keďže máme k dispozícii len jednu tréningovú hodinu,” vysvetľoval penalizáciu Toto Wolff. “Tu je to ešte zvýraznené nerovnosťami na okruhu a nasadením nového balíka.”
To však Mercedes neospravedlňuje. Minimálne o Red Bulle a McLarene vieme, že ich inžinieri dokázali nastaviť svoje autá správne. “Ostatní to zvládli, my sme spravili chybu,” uznáva tretinový majiteľ stajne. “V pravidlách nie je žiaden priestor na vyjednávanie. Musíme to prijať chlapsky, poučiť sa z toho a nabudúce sa vrátiť silnejší.”