Pravidlá nepustia. Lewis Hamilton a Charles Leclerc sú diskvalifikovaní z VC USA!
Lewis Hamilton sa musí rozlúčiť so svojou pódiovou trofejou z Veľkej ceny USA, Charles Leclerc zas s ôsmimi bodmi za šiestu priečku. Podľa Medzinárodnej automobilovej federácie totiž ich monoposty nesplnili technické pravidlá, za čo štandardne prichádza ten najprísnejší trest, ktorým je diskvalifikácia.
Ako po každej veľkej cene, aj po pretekoch v Austine si inšpektori FIA posvietili na jednotlivé monoposty. Námatkovo skontrolovali niekoľko áut a pri všetkých položkách konštatovali, že stroje spĺňajú technické pravidlá. Našla sa však jedna výnimka.
FIA vo svojej správe z technického preberania uviedla, že námatkovo skontrolovala dosky podlahy na štyroch autách. Meranie tejto dosky na monopostoch Lewisa Hamiltona a Charlesa Leclerca ukázalo, že ich hrúbka nevyhovovala predpisom.
Technické pravidlá požadujú, aby mala nová doska podlahy hrúbku desať milimetrov s toleranciou 0,2 mm. Počas pretekov však treba rátať aj s nejakým opotrebovaním, s ktorým počítajú aj platné regulácie. Po šachovnicovej vlajke tak nesmie byť táto doska tenšia ako 9 mm, čo však podlahy Lewisa Hamiltona a Charlesa Leclerca nesplnili.
Komisári tak zverejnili dva takmer identické verdikty. V oboch sa uvádza, že zástupcovia tímov uznali, že merania technikov FIA boli prevedené správne. Zároveň konštatovali, že nadmerné opotrebovanie bolo pravdepodobne spôsobené charakterom okruhu v Austine, ktorý je veľmi hrboľatý, a takisto skutočnosťou, že tímy mali na nastavenie monopostu k dispozícii len jeden jediný tréning.
Keď si vezmeme do úvahy, že polovica skontrolovaných áut porušila technické pravidlá, máme dôvod sa domnievať, že keby boli kontroly rozsiahlejšie, diskvalifikácií by bolo viac. Hamilton s Leclercom si tak vytiahli čierneho Petra a niektorí ich konkurenti si azda poriadne vydýchli, že na nich neprišlo.
Máme však poruke ďalší argument, prečo šprintové víkendy potrebujú zmenu. Keďže pred kvalifikáciou majú tímy na prípravu len jeden tréning, v ktorom sa ani nevenujú dlhým jazdám, nestihnú nazbierať dostatok informácií napríklad o opotrebovaní dosky podlahy. Tímy tak musia prepočítavať aj s menšou pomocou vešteckej gule.
V padoku sa však šepká, že v Aston Martina a v Haase tento problém predpovedali už po piatku, preto sa rozhodli porušiť parc fermé a upraviť nastavenia svojich monopostov. Zodvihnutím svetlej výšky auta predišli nadmernému opotrebovaniu, no na druhej strane ich to stálo cenný čas na kolo.
Aston Martin bol však odmenený. Diskvalifikácia pre Lewisa Hamiltona a Charlesa Leclerca znamená, že Lance Stroll sa posunie z deviatej priečky na siedmu. Do bodovanej desiatky sa dostanú aj Alex Albon a domáci jazdec Logan Sargeant.
Preteky - VC USA 2023






Pilot | Tím | Čas | Kolá | Grid | Naj. kolo | Body | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 1:35:21,362 | 56 | 6. | 1:40,028 | 25 | |
2. | McLaren | +10,730 | 56 | 2. | 1:39,985 | 18 | |
3. | Ferrari | +15,134 | 56 | 4. | 1:40,034 | 15 | |
4. | Red Bull | +18,460 | 56 | 9. | 1:39,737 | 12 | |
5. | Mercedes | +24,999 | 56 | 5. | 1:39,393 | 10 | |
6. | Alpine | +47,996 | 56 | 7. | 1:40,412 | 8 | |
7. | Aston Martin | +48,696 | 56 | 20. | 1:39,908 | 6 | |
8. | AlphaTauri | +1:14,385 | 56 | 11. | 1:38,139 | 5 | |
9. | Williams | +1:26,714 | 56 | 15. | 1:41,371 | 2 | |
10. | Williams | +1:27,998 | 56 | 16. | 1:41,238 | 1 | |
11. | Haas | +1:29,904 | 56 | 18. | 1:40,925 | ||
12. | Alfa Romeo | +1:38,601 | 56 | 13. | 1:41,972 | ||
13. | Alfa Romeo | +1 kolo | 55 | 12. | 1:41,879 | ||
14. | Haas | +1 kolo | 55 | 17. | 1:41,506 | ||
15. | AlphaTauri | +1 kolo | 55 | 14. | 1:39,366 | ||
- | Aston Martin | nedokončil | 49 | 19. | 1:39,954 | ||
- | McLaren | nedokončil | 10 | 10. | 1:42,705 | ||
- | Alpine | nedokončil | 6 | 8. | 1:44,789 | ||
- | Mercedes | DSQ | 56 | 3. | 1:39,582 | ||
- | Ferrari | DSQ | 56 | 1. | 1:41,025 |