logo F1online.skF1online.sk

Ferrari postavilo „žrúta pneumatík“ a potom stavilo na jednu zastávku v boxoch

Charles Leclerc
© Twitter/Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 10. 2023

Z pole position na šieste miesto, vlastne takmer na siedme, keďže Georgeovi Russellovi chýbala na predbehnutie Charlesa Leclerca doslova jedna zákruta. Je však zvláštne, že Ferrari postaví auto, ktoré nezvláda prácu s pneumatikami, a potom svojmu vedúcemu jazdcovi naordinuje alternatívnu stratégiu, ktorá bola v tomto prípade ďalším krokom vedľa.

Charles Leclerc si to už v tejto sezóne neraz „vyžral“ od vlastného tímu. V Austine štartoval z pole position a nakoniec skončil ledva šiesty. Celkový pohľad na preteky pritom napovedá, že tempo Ferrari nebolo také tragické, veď Carlos Sainz stratil v cieli na Landa Norrisa len necelých päť sekúnd. Monacký pretekár teda v nedeľu mohol pohodlne dosiahnuť oveľa viac.

Niekedy je vskutku obdivuhodné, akú má Leclerc pred novinármi sebakontrolu. V Austine sa postavil pred mikrofóny očividne sklamaný, ale zachoval absolútne chladnú hlavu. „Vysvetlenie tohto výsledku je celkom jasné. Mali sme odlišnú stratégiu než všetci jazdci na rošte, čo našim pretekom nepomohlo. To je vlastne všetko,“ zhodnotil stručne svoje počínanie držiteľ nedeľnej pole position pre televíziu Sky.

Čo sa s tým však dá robiť? Diskusie o stratégiách Ferrari sú už tak trochu evergreen. Čoskoro to bude rok, keď do Ferrari nastúpil nový šéf Frédéric Vasseur, ktorý ako jeden zo svojich prvých krokov vykonal výmenu na poste šéfa strategického oddelenia. V priebehu celej sezóny 2023 sme však videli naozaj málo dôkazov toho, že by sa situácia pod novým bossom po všetkých stránkach zásadne zlepšila. Vlastne aj od Leclerca sa dozvieme stále to tradičné „musíme to preskúmať“.

„Aj my sa veľa bavíme na tému stratégií. Keď sa pozriete na sezónu ako celok, tak sme mali dobré aj zlé preteky. Pri niektorých sme neurobili tie najlepšie rozhodnutia. Chcem však povedať, že keď nemáte tempo, tak nech urobíte čokoľvek, vyzeráte zle,“ povedal monacký pretekár obraňujúc vlastný tím. „Po vojne je každý generál a na konci dňa sa to ľahko komentuje. Dnes to boli určite jedny z tých pretekov, keď sme nezvolili správnu stratégiu. Musíme preskúmať, prečo naše čísla tvrdili, že s jednou zastávkou sme mali byť podobne rýchli ako s dvomi.“

Ten ešte v priebehu pretekov vyčítal Ferrari, že od neho žiadalo prepustenie pozície v prospech Carlosa Sainza. Pred novinármi však priznal, že nemal dokonalý prehľad o situácii a nakoniec išlo o správne rozhodnutie. „Nevedel som, že Carlos bol pod tlakom Péreza. Keď som to videl, tak som to, samozrejme, pochopil a nemal som s tým žiadny problém. Potreboval som len vysvetlenie,“ povedal pokojne Leclerc.

Sainz je na tím hrdý

Jeho tímový kolega Carlos Sainz naproti tomu stavil na štandardnú stratégiu a ukázal, že Ferrari v Austine v skutočnosti nebolo tak veľmi pozadu. Strata necelých päť sekúnd na Landa Norrisa je rozhodne lepšia, než sme po sobotnom šprinte očakávali. Nálada v garáži Ferrari je tak dosť odlišná, na jednej strane frustrácia, na druhej relatívna spokojnosť.

„Lando mal v závere pravdepodobne pár ťažkých kôl, keď sa mi naňho podarilo stiahnuť sekundu, ale potom opäť nabral rýchlosť. Keby ste mi však po šprinte a pri pohľade na naše sobotné tempo povedali, že sa dostaneme na tri sekundy za McLaren, tak by som s tým bol celkom spokojný,“ povedal Sainz po skončení pretekov pre televíziu Sky. „To znamená, že sme museli odviesť dobrú prácu, dobre sme manažovali pneumatiky a mali sme dobré tempo, na čo som hrdý.“

Mercedes sa v závere sezóny ukazuje ako „druhá sila“ po Red Bulle. Tento tím nebol v nedeľu ďaleko od víťazstva. Obe zastávky v boxoch Lewisa Hamiltona trvali o sekundu dlhšie, než by mali. Tím tiež váhal pri svojich strategických rozhodnutiach (s oboma pilotmi) a sedemnásobný šampión urobil jednu pomerne hrubú jazdeckú chybu. Na zdolanie Ferrari to však stačilo „s prstom v nose“.

„Poraziť ich bude strašne ťažké, ale stále do toho môžu prehovoriť vypadnutia a stále máme pred sebou pár podujatí. Zvlášť ich pretekové tempo je však dobré a body sa rozdávajú v nedeľu, takže budeme musieť niečo nájsť,“ povedal Sainz na záver rozhovoru.

Súvisiace články

Diskusia