logo F1online.skF1online.sk

Leclerc o výkyvoch formy Ferrari: Už dávno som vzdal snahu to pochopiť

Charles Leclerc
© Twitter/Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík22. 10. 2023

Forma Ferrari v tomto roku nie je záhadou, ale hotovou Enigmou. Iste, na Red Bull červený monopost rozhodne nemal, čo je najdôležitejší záver sezóny 2023, ale jeho potenciál bol minimálne na niektorých okruhoch veľmi dobrý. Podčiarkuje to kvalifikačná bilancia, ktorá neponúka taký dominantný obraz ako celkový priebeh tohto ročníka. Ako si to vysvetliť? Nuž, keď to nevie vysvetliť samotné Ferrari, nám sa to podarí asi ťažko.

Po Katare, kde bol monopost SF-23 prinajlepšom štvrtý najrýchlejší, sme sa presunuli do Austinu a hľa, Charles Leclerc porazil v kvalifikácii všetkých vrátane dominátora tohtoročnej sezóny Maxa Verstappena. Rovnaký pilot, rovnaké auto, ale odlišná trať. Ako je to možné?

Podľa slov pilota stajne Charlesa Leclerca necítil po jedinom voľnom tréningu, v ktorom skončil na druhom mieste so stratou jednej desatiny na Verstappena, žiadnu nádej alebo vzrušenie. Vraj už dávno prestal rozmýšľať nad tým, čo by to mohlo znamenať a aký výsledok by mohol dosiahnuť; skrátka akceptoval formu svojho monopostu ako záležitosť medzi nebom a zemou, ktorú ľudská myseľ nedokáže pochopiť.

„Už dávno som nad tým prestal rozmýšľať, pretože v tomto roku akosi nedokážem pochopiť, ako na tom sme,“ pokrčil plecami po piatkovej kvalifikácii Charles Leclerc. „Je naozaj veľmi ťažké predvídať, ako to bude vyzerať v priebehu víkendu. V súčasnosti sa skrátka sústredíme na seba. Z auta som mal dobrý pocit a príjemne ma to prekvapilo, pretože aj keď som sa v kokpite cítil skvelo, neočakával som, že budem bojovať o pole position.“

Nejaké vysvetlenie však musí existovať, teda aspoň čiastočné. Veď aj pred víkendom sa hovorilo, a povedali to aj samotní piloti Ferrari, že COTA bude Scuderii oveľa viac vyhovovať ako Losail. To sa aj potvrdilo. Hlavným dôvodom mal byť vyšší počet pomalých zákrut, v ktorých je monopost SF-23 veľmi dobrý, ale je toho viac.

„Majú tu veľmi hrboľatý povrch a auto bolo pri prejazde cez hrbole určite veľmi dobré, čo vám dodá sebadôveru navyše v tunajších rýchlych zákrutách, ktoré sú za normálnych okolností našou slabinou. Možno vďaka tomu sme sa dokázali v tomto smere aspoň vyrovnať ostatným,“ povedal Leclerc.

„Naše auto bolo veľmi dobré v stredne rýchlych a pomalých zákrutách, ale ako som povedal, je veľmi ťažké pred víkendom zistiť, ako na tom ste. Z nejakého dôvodu sme boli v kvalifikácii najrýchlejší my, čo je príjemný pocit,“ povedal držiteľ 21 kvalifikačných víťazstiev, ktorý sa už v historických tabuľkách zakráda v tejto štatistike do najlepšej desiatky. Zaujímavosťou je, že na pole position dokázal pretaviť 17,65-percenta kvalifikácii, kým taký Max Verstappen „len“ 16,67-percenta.

Bohužiaľ pre monackého pretekára, štatistika počtu víťazstiev či úspešnosť premieňania kvalifikačných víťazstiev na najvyšší stupienok na pódiu, vyzerajú dosť bezútešne. Je preto načase začať stúpať v historických rebríčkoch aj v ďalších štatistikách, ale ešte v roku 2023 to bude istotne náročné. „V druhej polovici sezóny sme sa toho naučili strašne veľa. Nepriviezli sme za ten čas žiadne veľké vylepšenia, ale naučili sme sa, ako maximalizovať potenciál nášho auta. Pomohlo nám to vyťažiť z neho častejšie sto percent a v kvalifikácii sa to opäť potvrdilo,“ teší sa Leclerc.

Súvisiace články

Diskusia