logo F1online.sk

Andrettiho dohoda s Renaultom vypršala, Sulajem sľubuje o „štyri alebo päť rokov“ motory GM

Mohamed bin Sulajem
© DPPI/Sauber Media Hub
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík17. 10. 2023

Po úspešnom potvrdení oboch titulov sa najzaujímavejšie boje vo Formule 1 odohrávajú v zákulisí. Úsilie Michaela Andrettiho o vstup do Formuly 1 je v súčasnosti najzaujímavejším súbojom na poli F1. Americký podnikateľ dostal zelenú od FIA a ústami jej prezidenta Mohameda bin Sulajema sa mu zo strany federácie dostáva aj veľkej politickej podpory.

Sme zvedaví, aké argumenty vytiahne Andretti proti desiatke tímov a Liberty Media. Je zrejmé, že ide o súboj Dávida s Goliášom, ale ešte nie je koniec. Áno, hovoríme o desiatke tímov, pretože neveľká politická podpora Alpinu či McLarenu, zdá sa, ochabla.

Pod vedením Laurenta Rossiho podporovala francúzska automobilka svojho potenciálneho partnera o dosť viac. Získať nového odberateľa pohonných jednotiek by Renaultu prinieslo nesporné výhody. Všetko nasvedčovalo tomu, že Andretti sa pokúsi napodobniť Haas a nakúpi všetky komponenty od Francúzov, pre ktorých by bola takáto dohoda darom z neba a priniesla so sebou množstvo pozitív.

Alpine však má teraz nové vedenie a veci sa už nejavia tak jednoznačne. „Je pravda, že predbežná dohoda s Andrettim vypršala,“ uviedol dočasný boss stajne Bruno Famin pre médiá.

„Celé to stálo na premise, že Andrettimu sa podarí získať licenciu skôr. V diskusiách budeme pokračovať len v prípade, že celý proces skončí s pozitívnym výsledkom pre Andrettiho. V zásade nemáme nič proti vstupu jedenásteho tímu, ak zvýši hodnotu športu. Nie je však našou úlohou to posúdiť. My sa len držíme pravidiel, či už športových alebo Concordskej dohody,“ vyhlásil Famin.

Je pravda, že hľadanie potenciálneho dodávateľa pohonných jednotiek je v súčasnosti posledným problémom Michaela Andrettiho. Športové pravidlá totiž myslia na scenár, podľa ktorého zostane zákazník bez dodávateľa. V takom prípade je povinný ujať sa ho výrobca motorov, ktorý má najmenej zákazníkov, teda v tomto prípade Renault, ale v roku 2026 to môže platiť aj o Honde (Audi sa ako nováčik teší výnimke z tohto pravidla).

„Podľa pravidiel ich nemôžu odmietnuť. Ak by ich všetci odmietli, tak má FIA moc vybrať najmenej dvoch a vyžrebovať jedného,“ povedal prezident FIA Mohamed bin Sulajem, podľa ktorého by to za súčasných okolností bolo medzi Hondou a Alpinom, pretože „také sú pravidlá“.

Okrem toho je však šéf riadiaceho orgánu presvedčený, že by išlo len o dočasné riešenie. Vyzerá to totiž tak, že Sulajem skôr či neskôr počíta s príchodom General Motors do Formuly 1, čo však vôbec nie je isté.

„Požadujeme to a dočkáme sa toho,“ vyhlásil Sulajem presvedčene. „Motory GM však neuvidíme v ďalších štyroch alebo piatich rokoch. Zo začiatku sa bude musieť Andretti dohodnúť na dodávke pohonných jednotiek s jedným zo súčasných výrobcov.“

„Som optimistický a podľa mňa postaví General Motors vlastné pohonné jednotky. Som veľmi optimistický, nie len optimistický. Získať za dvadsať mesiacov dve veľké automobilky Audi a Andretti/GM je úspech,“ dodal Sulajem.