logo F1online.sk

Odstúpiť z pretekov? Museli by ste ma zabiť, nikdy by som to neurobil, vyhlásil Ocon

Esteban Ocon a Pierre Gasly
© Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík10. 10. 2023

Piloti zažili na Veľkej cene Kataru ultimátnu skúšku vlastných tiel. Títo borci sú veľmi dobre trénovaní a zvyknutí na rôzne druhy náročných podmienok, ale nedeľné preteky boli až príliš. Logan Sargeant odstúpil, Alex Albon s Lancom Strollom sa po pretekoch zverili do opatery lekárov a Esteban Ocon sa povracal do helmy. Francúzsky pretekár však vraj napriek nesmiernemu boju a obrovským nepríjemnostiam na odstúpenie ani nepomyslel.

Ocon po pretekoch odhadol, že extrémna horúčava v Katare spojená s teplom z pohonnej jednotky mohla kokpity monopostov nahriať až na 80 stupňov. Aj keby bol tento odhad prehnaný, celkom dobre ilustruje, ako sa jazdci počas nedeľných pretekov cítili.

Niet preto divu, že kompetentní si zaumienili preskúmať, či by nebolo vhodné stanoviť nejaké štandardy, ktoré ochránia jazdcov pred extrémnymi podmienkami.

„Nikdy som nič také nezažil. Bolo tak horúco, že som chcel na rovinkách otvárať priezor na prilbe, pretože som nemohol dýchať,“ povedal po pretekoch Ocon. „Snažil som sa rukami nasmerovať vzduch do helmy. Čím viac som sa rozdýchaval, aby som sa dal dokopy pred zákrutami, tým väčšiu páľavu som cítil v prilbe. Úprimne, bolo to strašné.“

Podľa vlastných slov však na odstúpenie ani nepomyslel. „Niečo také neprichádzalo do úvahy. Nikdy by som neodstúpil. Museli by ste ma zabiť, aby som odstúpil z pretekov,“ prehlásil Ocon odvážne.

Nemôžeme tým však povedať, že Esteban je väčší hrdina než taký Logan Sargeant, ktorý to nezvládol. Skutočne nevieme, aké problémy sužovali amerického mladíka a pokým sa sami neocitneme v kokpite a v koži jednotlivých pilotov, neprináleží nám nikoho súdiť.

Oconovi sa však strádanie vyplatilo, keďže priviezol do cieľa veľmi cenných šesť bodov pre Alpine. Aj keď nebudú rozhodujúce, keďže Francúzi majú celkové šieste miesto takmer isté, súboj s tímovým kolegom je istotne taktiež veľmi dôležitý.

„Boli to pre nás všetkých ťažké a fyzicky náročné preteky,“ povedal Ocon pre F1 TV. „Napokon však máme vo vrecku skvelý výsledok a šesť bodov. Mali sme skvelý štart a tímu treba zložiť poklonu za dobre zvládnutú stratégiu a zastávky v boxoch.“

„Podmienky boli extrémne náročné a v prvej polovici pretekov som sa necítil vôbec dobre. Dokázal som sa dať dokopy a sústrediť sa na prácu.“

„Nakoniec sme na trati zviedli niekoľko pekných súbojov a priviezli domov šesť cenných bodov pre tím. Teraz je čas na odpočinok a regeneráciu, potom sa pripravíme na náročné tri veľké ceny za tri týždne v Amerike. Budeme sa snažiť preniesť toto momentum až do Austinu,“ sľúbil Ocon.

Jeho tímový kolega Pierre Gasly nemal v Katare svoj deň. Už počas pretekov reportoval tímu problémy s hybridnou časťou pohonnej jednotky, ktorá miestami nedodávala plný výkon, čo ho v ťažkom boji o posledné bodované priečky značne znevýhodnilo.

Pierre však patril do úzkej skupinky pilotov, ktorí mali v Katare veľké problémy zmestiť sa medzi biele čiary. Kým ďalšie „obete“ pravidla o traťových limitoch, Sergio Pérez a Lance Stroll, označili situáciu za „vtip“, Gasly mal dosť chochmesu, aby si priznal vlastné chyby.

„Mali sme nejaké problémy s pohonnou jednotkou, ktoré ma v priebehu pretekov pripravili o nemálo výkonnosti. Dal som do toho všetko, snažil som sa to kompenzovať, ale zrejme som na to tlačil až príliš a viackrát prekročil traťové limity,“ povedal Gasly po pretekoch.

„Hovoríme tu o pár centimetroch, ale aj tie ma, bohužiaľ, pripravili o pätnásť sekúnd na penalizáciách. Urobil som skrátka priveľa chýb. Nabudúce to však určite zlepším,“ sľúbil francúzsky pretekár.